Банкеръ Daily

Общество и политика

Творчество, смърт и пари - печеливша комбинация на Конкурса за нова пиеса ‘2020 на НБУ

Боян Крачолов

Пиесата „Монетата” на Боян Крачолов, в която се сблъскват темите за творчеството, смъртта и парите, взе голямата награда на Нов български университет в Конкурс за нова пиеса ‘2020 на четвъртия поред конкурс, който университетът организира. Това стана ясно на церемонията по награждаването на победителя, която се състоя снощи в галерия „УниАрт” в сградата на университета.

Темата на Конкурс за нова пиеса ‘2020 беше „Парите”.

Председателят на журито проф. Виолета Дечева коментира, че е бил направен такъв избор на тема, тъй като парите са един от най-мощните символи, около които е организиран съвременният свят. Където става дума за пари, винаги казваме „Не става дума само за пари”, поясни тя. Резултатите от конкурса обаче изненадват – в едната част от пиесите сюжетът се върти около мечтата за възможен свят без пари, а в другата -  че парите са еднозначно зло. Разбира се, има и някои изключения, уточни проф. Дечева. По отношение избора на победителя, тя цитира думите на перуанския писател Марио Варгас Льоса, когато му връчват Нобеловата награда: „Аз научих от Уилям Фокнър, че формата – структурата и композицията на творбата - правят значимостта на темата”.

Припомняме, че темата на конкурса беше обявена в началото на 2019 г. на сайта на университета, след което от изпратените пиеси бяха номинирани петте най-добри. Миналия понеделник бяха обявени имената на номинираните автори и те в продължение на седмица се събираха в Лабораторията по творческо писане на пиеси на НБУ, създадена специално в рамките на конкурса и водена всяка година от изявено име в сферата на театъра. Тази година това бе писателката Теодора Димова.

На церемонията по награждаването Димова отбеляза, че всяка от петте номинирани пиеси би могла, рано или късно, да намери пътя си до сцената.

Пиесата „Монетата” на победителя Боян Крачолов тя описа като „лутането на един писател между отвъдното и бленуването - играта между гротеска и реалност, смехът през сълзи, които задават въпроси с горчивина и с необяснима наслада”.

За пиесата „За парите и други важни неща” на Теодора Панайотова Димова коментира, че приложните уроци в нея по весел начин преподават финанси и в своя смешен вариант могат да бъдат издадени в отделна книга и да бъдат разпращани като помагало по училищата.

Тежката семейна сага в пиесата „Наследство” на Таня Йорданова препоръча да се разгърне и в роман, и в многосериен филм.

За трагичността в пиесата на Теодора Георгиева „Активи” Димова предупреди, че тя може и да се възприема като отглас на Оруел, но е най-вече интуиция на млад човек за бъдещето, което ще става все по-актуално за поколението на младите.

За „Светлана” на Катерина Терзийска, в която се преплитат съдбите на дъщерята на Сталин - Светлана Алилуева - и на една съвременна българка, Теодора Димова коментира, че е безкомпромисно вглеждане в социалните травми през погледа на дъщерята на диктатор. Терзийска е замислила да направи цяла трилогия „Дъщерите на Агамемнон”.

Журито определило победителя е в състав проф.  Виолета Дечева, д. н. (председател), гл.ас. д-р Владимир Маринов, гл. ас. д-р Георги Гочев, проф. Михаил Неделчев, проф. Пламен Дойнов, д. н. проф. д-р Светла Христова, доц. Снежина Петрова.

Боян Крачолов спечели диплом, право на реализация на пиесата от Радиотеатъра на БНР, (начинание, което тази година ще се финансира в рамките на културната програма на Столична община), и парична награда в размер на 3000 лева.

Боян Крачолов (1992 г.) e завършил режисура за драматичен театър в класа на проф. Иван Добчев (НАТФИЗ), както и магистратура по философия в Софийския университет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във