Банкеръ Weekly

Общество и политика

Тежката артилерия стреля напосоки

Самохвалството на здравния министър Десислава Атанасова не топли лекари, пациенти и директори на болници

Вместо да си посипе главата с пепел, броени дни преди идването на 2013 г. здравният министър Десислава Атанасова ни удари с канонада от гръмки хвалби. Бившата шефка на парламентарната здравна комисия се самооцени като отличничка, реализирала заявените от нея приоритети и изпълнила поетите министерски обещания. Разбрахме, че дамата от Дулово е подобрила работата на спешната помощ, стимулирала е кариерното развитие и специализациите на лекарите, успяла е да движи оперативните програми в здравеопазването, дейността на Фонда за лечение на деца, въвела е пълната забрана за тютюнопушене на закрити обществени места и дори е засилила контрола върху управлението на болниците.


Всичко това е реалност и трудно може да бъде оспорено. Вече са факт и дават резултат нормативните промени в сферата на лекарствената политика, казва министърката.


Е, друго си е да се мислиш за тежката артилерия на ГЕРБ. Която с един залп може


да създаде спокойствие в здравната система

и да накара пациенти и лекари да пърхат от щастие. Това би било прекрасно, стига да беше осъществено. Но за съжаление за почти 10-те си месеца начело на здравното ведомство Атанасова сътвори много гафове и докара напрежение и хаос сред лекарите, болничните управители, пациентските организации и аптекарите. На принципа денят си личи от сутринта новоизлюпената министърка започна с правна издънка. Дипломираната юристка предложи държавата да отказва различни административни услуги на гражданите, включително да не се преиздават лични карти и шофьорски книжки на хората без здравни вноски. Депутатите от управляващата партия подсказаха, че някой е отсъствал от часовете по конституционно право и гениалната идея бе забравена, за да се върне под формата на идентична дискриминация при сделките с недвижима собственост.


Ако продължим по конспекта с подобреното от Атанасова здравеопазване, на първо място в списъка й фигурира болната за всички ресорни шефове Спешна помощ. Министърът гордо заяви, че е увеличила мизерните заплати в сектора с 18%, но работещите там продължиха да протестират, защото се оказа, че реалното повишение съвсем не е такова. От Благоевград, Велико Търново, Варна и други спешни центрове възнегодуваха, че са взели само между 3 и 5 % отгоре. Новата методика за изчисление на възнагражденията пък започна да дели хората на работещи и по-малко работещи. И така


създаде недоволство и напрежение

nbsp;


между служители и работодатели, както и вътре в самите екипи. Професионалистите казаха, че бонусната система е порочна и настояха пред министерството да я отстрани. В същото време новите големи заплати по никакъв начин не стимулираха младите лекари да започват кариера в Спешна помощ. Само в столицата има недостиг от около 100 медици, а линейките продължават да стоят празни на паркингите пред центровете. По отношение на специализациите тръгна проектът Нови възможности за лекарите в България, по който трябва да усвоим 16-те милиона лева от Европа за обучението на 1000 доктори. Част от условията за участие в него обаче влизат в противоречие с Кодекса на труда, дублирани са изискванията с тези към специализантите държавна поръчка. За да получат пари за обучение, медиците са принудени да приемат закрепостяване в някоя малка болница, където няма да научат нищо, а ако не издържат субективния финален изпит, ще връщат накуп получената субсидия.


На практика не Десислава, а съпругът й Красимир доказа, че се оправя добре с оперативните програми. Здравният министър ахна от почуда, след като разбра от публикации в пресата, че Атанасов, чрез консорциума ГБСД - 09, не за първи път получава апетитна обществена поръчка - тази на стойност 1.14 млн. лв. от община Враца.


Всъщност толкова много съм ангажирана от това, че съм министър, че времето, когато със съпруга ми сме заедно, не си говорим за работа. Така че и за тази обществена поръчка, която стана известна в последните няколко дни, която община Враца е обявила, разбрах от публикациите, опита да замаже историята министърката. За двете позиции, по които кандидатствал Атанасов, странно защо нямаше други кандидати и той спечели без бой. С половин уста Атанасова каза, че ако Комисията за защита на конкуренцията и Административният съд се съмняват в коректността на търга, могат да го проверят. Засега резултати няма. А във всяка нормална държава


конфликтът на интереси води до оставка

nbsp;


на замесените.


Освен че бе реализирана по абсурден начин, пълната забрана за тютюнопушене на обществени места вероятно ще падне с популистка цел в най-скоро време. С поправките в Закона за здравето от 1 юни бе забранено пушенето на цигари в закрити обществени места, в близост до детски площадки, училища и детски градини, на стадиони и летни кина или по време на обществени мероприятия. Под предлог че се грижат за здравето на хората, депутатите с лека ръка отписаха поне няколкостотин милиона лева приход за бюджета от акцизи, данъци, осигуровки от тютюневия и ресторантьорския бизнес. И вече горчиво съжаляват за това. Мнозинството е объркано и се готви да даде заден ход, а Атанасова е безгласна буква пред интересите на премиера Бойко Борисов. Бащицата на партията веднъж каза, че бил против пушенето, но законът можел да бъде обсъден отново в парламента, за да решим дали здравето, или кафенетата, после заплаши, че ще подаде оставка при евентуално връщане на старото статукво. Предприемчивият бизнес намери вратички да заобикаля закона-слънце, като започна да отделя частни стаи, други пък си плащат, за да не ги закачат с досадни проверки.


С дейното участие на министър Атанасова бе ликвидирано доброволното здравно осигуряване у нас. С поправки в Закона за здравното осигуряване депутатите решиха здравноосигурителните дружества да се прелицензират като застрахователни компании. Според опозицията целта на упражнението е да се приберат 40-те милиона оборот на фондовете и да се пренасочат към големите застрахователни играчи. Вицепремиерът Симеон Дянков и здравният министър аргументираха промените с евентуални санкции от Брюксел. Но само няколко месеца по-рано, в качеството си на председател на здравната комисия, Атанасова обяви, че делегация с нейно участие е посетила Европарламента и е договорила здравните ни фондове да попаднат сред изключенията на влязлата в сила през есента на 2012-а евродиректива Платежоспособност 2. Тя каза, че за целта е изготвен законопроект, който впоследствие изобщо не беше депозиран в Народното събрание. Вместо това с юридическия си гений Атанасова предложи пациенти, които искат да избират лекар или екип, да се осигуряват допълнително в частен здравен фонд. Което на практика е неприложимо.


Повишената контролна дейност в болниците пък се изрази в няколко проверки, зад паравана на които конкретната цел изглежда


бе уволнението на директора на Пирогов

проф. Димитър Раденовски. Сагата започна през май 2012-а, когато при съвместна проверка от касата и министерството в спешната болница бяха открити дребни нередности. Но Атанасова се хвана за раздадените на персонала около 2 млн. лв. бонуси за три години. Месец по-късно бордът на директорите в института беше сменен, като само проф. Раденовски запази поста си. Той обаче се задържа само до ноември, когато бе освободен заради нарушения в провеждането на обществените поръчки, открити от Агенцията за държавна финансова инспекция. За временно изпълняващ длъжността шеф на Пирогов беше определен началникът на реанимацията и заместник-директор по лечебната дейност на болницата - доц. Стоян Миланов, открит бе и конкурс за нов началник. Досега обвиненията срещу Раденовски не са доказани, като по казуса за умишлено присвояване предстои да се произнесе прокуратурата.


С намалението на цените на лекарствата Атанасова също удари на камък. Дуловската реформаторка обърна надолу с главата текстове във всички по-важни нормативни документи, определящи колко пари ще извадим от джоба си на гишето в аптеката. Редактирани бяха Наредбата за цените и реимбурсацията на лекарствените продукти, Законът за лекарствените продукти в хуманитарната медицина, Законът за здравното осигуряване и Наредба 10, която позволи на НЗОК да договаря по-ниски цени на всички купувани от нея медикаменти. А също и Наредбата за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти, условията, правилата и критериите за включване, промени или изключване на лекарствени продукти от Позитивния лекарствен списък и условията и реда за работа на Комисията по цени и реимбурсиране.


С нея здравният министър


оряза с 2% надценките на аптеки

nbsp;


и дистрибутори, надявайки се, че цените на медикаментите по лекарско предписание автоматично ще паднат. Само че прекият ефект за пациентите бе една спестена двайсетачка за тези, чиито месечни разходи за лекарства надхвърлят 500 лв. и малко повече жълти стотинки в портфейлите за останалите. Тоягата здраво удари малките аптеки по села и паланки, разчитащи на цени, а не на оборот, за да оцелеят. Така непрекият ефект се стовари върху пациентите в малките населени места, които ще плащат по няколко лева отгоре за превоз до най-близката нефалирала аптека. В стил гузен негонен бяга министърът отхвърли обвиненията, че е лобирала за текстове, облагодетелстващи големите вериги аптеки, свързани с дистрибутори и производители на лекарства, но съмненията в тази посока останаха. Спокойно може да се прогнозира, че големите драми на аптечния пазар тепърва предстоят.


Последният, макар и непряк провал на Десислава Атанасова е, че тя така и не можа да склони съсловната организация на лекарите да подпише със здравната каса рамковия договор за 2013-а. А бе напълно убедена, че медиците ще го сторят, защото управляващите бяха отпуснали някой и друг милион отгоре на белите престилки, за да си траят. Лекарите обаче доказаха, че не подкрепят авторитарния стил за решаване на проблемите в здравеопазването. От който очевидно е заразен и здравният министър.

Facebook logo
Бъдете с нас и във