Банкеръ Daily

Общество и политика

Спад в качеството на образованието в България отчита Световната банка

Спад на качеството на образованието и намаляване на годините на обучение в България. Това показва индексът за човешкия капитал, разработен от Световната банка. 

Постиженията в областите на здравеопазването и образованието в Европа и Централна Азия са застрашени заради кризата с CОVID-19, отчита още доклада на Световната банка.

България и Украйна са двете държави, посочени като пример за спад на качеството на образование през последното десетилетие. Страната ни попада в още един обезпокояващ пример – за годините на обучение, като в този случай се нарежда до Молдова, Румъния и Украйна. 

Общият извод в доклада е, че младите хора в региона на Европа и Централна Азия получават възможностите, необходими за израстване като продуктивни възрастни. Това се дължи на продължителните инвестиции в здравеопазването и образованието през тяхното детство и юношество.

Пандемията от COVID-19 застрашава постигнатото, предупреждават от Световната банка. Причината е ограничителните мерки, които се въвеждат с цел предотвратяване на разпространението на инфекцията – например затварянето на училища. 

Най-общо този индекс разглежда траекторията на едно дете от раждането му до 18-годишна възраст, използвайки показатели като оцеляване (от раждането до 5-годишна възраст); очаквани години на основно и средно образование, претеглени през качеството; нарушено детско развитие заради недохранване; както и нива на оцеляване при възрастните.

Индексът за 2020 г. е базиран на данни до март тази година и предоставя изходни данни за нивата преди пандемията, които могат да бъдат от полза за здравните и образователни политики и инвестиции в периода на възстановяване след пандемията. Той обхваща 48 държави в Европа и Централна Азия. От тях 33 са в горната третина на световната класация, като почти всички са в горната половина на списъка. Тези констатации най-общо съответстват на относително високите доходи на страните от региона, като по-богатите страни могат да инвестират повече в основно образование и здравни услуги, отколкото по-бедните страни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във