Банкеръ Daily

Общество и политика

Симеон Петров е първият български пилот, летял над България

Първият самолет на българската авиация е "Блерио XI" и с такъв самолет е извършен първият полет с български летец на 13 август 1912 г.

На 13 август през 1912 г. е бил първият полет на български военен самолет над София. Извършва го поручик Симеон Петров, със самолет "Блерио XI". Той е и сред пионерите на звукозаписната индустрия в България.

Симеон Константинов Петров е роден на 1 септември 1888  г. в Русе. 

През 1912 година, след конкурс, поручик Петров, заедно с Христо Топракчиев и Никифор Богданов, е изпратен в школата за обучение на пилоти на Луи Блерио в Етамп край Париж. По това време Луѝ Блерио̀ (Louis Blériot, 1872-1936  г.) е национален герой на Франция. Като пионер в създаването на самолети и като първия авиатор, преодолял пролива Ла Манш, през 1909 г. Блерио доказва, че самолетът не е само средство за атракция и развлечение, а ново непознато средство за транспорт.

По време на обучението си Петров предлага и придружен от Луи Блерио осъществява първия нощен полет в историята на Франция.

При един от последните си полети над летище Етамп Петров се издига на височина от 1400 м, когато двигателят на самолета му "Блерио XI" се поврежда и спира да работи. Списание "Л'аеро" (L'Aero), орган на парижкия аероклуб коментира: "Мосю Петров, без да губи присъствие на духа, започва да се спуска с планиране спирално надолу и благополучно слиза на земята. Това е единственият случай в авиацията, когато внезапното спиране на мотора не е последвано от катастрофа." Във Франция излиза и възпоменателна картичка с лика му. Впоследствие Петров заедно с Топракчиев разработва методика за приземяване на самолети със спрял двигател, която е приета в програмата за обучение на пилоти в школата на Блерио.

Тримата български пилоти успяват да завършат курса само за 35 дни и на 25 юли 1912 г. получават своите бревети след изпит пред специална комисия на френския аероклуб.

В началото на Балканската война България има шестима пилоти и трима механици, включени в състава на въздухоплавателното отделение. На 7 август 1912 г. на гара София пристига първият самолет "Блерио-XI" с двигател "Гном" от 70 hp. На 13 август 1912 г. Симеон Петров става първият български пилот, който лети в небето на България с аероплан - българска собственост. В следващите дни полети изпълняват и Топракчиев и Богданов.

По време на Балканската война Симеон Петров извършва редица бойни полети. На 14 май 1914 г. той излита със своя самолет "Блерио" към противниковата столица Цариград, но достигайки предградиета му след Епиват е принуден да се върне поради лошата видимост, която обезсмисля начинаниетo.

През Първата световна война Симеон  Петров е началник на Второ аеропланно отделение. Той конструира авиационните бомби тип "Чаталджа". Впоследствие чертежите са предадени на Германия и бомбата е използвана от Централните сили до края на Първата световна война.

Петров е първият началник на аеропланното училище, основател на летище "Божурище".

През 1919 година майор Петров е уволнен от служба. След това занимава с внос на спортни стоки и най-вече велосипеди. Водач е на българския колоездачен отбор на Олимпийските игри в Берлин през 1936 година.

През 1938 година създава дружеството "СИМОНАВИЯ" (от СИМеОН АВИАтора), което първоначално внася грамофонни плочи от Франция, а по-късно организира производството им в България. Марката на плочите е "Орфей". Дружеството записва повече от 5000 плочи, които са основа на репертоара на Радио София. През 1947 година дружеството "СИМОНАВИЯ" е национализирано и е преименувано "Балкантон". Самият Петров става работник-бобиньор в софийския Силнотоков завод.

Симеон Петров напуска този свят през 1950 година в София на 61 години след получен инфаркт. Погребан е в тесен семеен кръг.

Facebook logo
Бъдете с нас и във