Банкеръ Daily

Асен Василев:

Шокиращи разлики в цените на "пътищарските" ремонти

Фрапантни разлики в цените за изпълнение на ремонтите на републиканските пътища е установила работната група, която провери договорите на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за текущ ремонт и поддръжка в периода 2018 - 2021 година. Това съобщи вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев и посочи примери с разлики до 7 пъти.

Проверката е установила още, че без отчет са похарчени 3.4 млрд. лева.

https://www.facebook.com/minfin.bg/videos/517346010171546

Установено е незаконно строителство, без финансов и строителен надзор, липсва процедура по изпитване и въвеждане в експлоатация на ремонтираните пътища, заобикаляне на обществени поръчки и директни измами, твърдят от Министерството на финансите.

Близо 2,5 млрд. лв. са дадени за прикрито строителство. Комисията на МРРБ и Министерство на финансите е прегледала 34 рамкови договора, подписвани между 2018-2020. Предмет на договорите бил текущ ремонт и поддръжка. Това заяви финансовият министър Асен Василев по повод завършилата проверка на договорите на АПИ за ремонти и поддръжка за периода 2018 г. - 2021 г.

"Ако АПИ се беше поддържало към текущ ремонт нямаше да сме във финансовия казус, в който сме в момента", подчерта той.

„Това значи отстраняване на повреди, зимно прочистване, разчистване след катастрофи. Текущ ремонт и поддръжка не изисква одобрени инвестиционни проекти, не изисква надзор, не минава през комисия. Текущ ремонт и поддръжка не се приема за строителство. А за текущ ремонт не се дава и гаранция. Около 1000 на брой са направените възлагания по тези процедури, на стойност над 3,419 милиарда”, отчита Василев.

"Тези отсечки са незаконни строежи по смисъла на ЗУТ и представляват обществени поръчки в противоречие на закона. Оттук следва, че те тръгват към Прокуратурата", допълни той.

„Виждате как изглежда картата на страната. При вотрокласните пътища разликите са още по-фрапантни - разлики до 7 пъти. Няма как това да се случи без умисъл и специфична цел. Няма как да си възложил проектиране няколко месеца, след като си възложил строителство без умисъл“, подчерта Асен Василев.

„От 3,419 милиарда – 1 милиард са за текущ ремонт и поддръжка, над 2,462 милиарда са прикрито строителство, което е възложено без одобрени инвестиционни проекти, без строителен надзор, без актове и протоколи, без комисия, която да приеме качеството. Това строителство е без гаранция”, заяви Василев.

„Ако АПИ се беше придържала към текущ ремонт, нямаше да сме във финансовия казус, в който сме в момента. Нарушението на ЗОП се дължи изцяло на прикрито строителство. Става въпрос за почти 2,5 милиарда. Това е нарушение на Закона за обществените поръчки”, каза той.

„79% от допълнителните извънредни задания са инвестиционно проектиране, основен ремонт и реконструкция, които изискват оценка за съответствие, инвестиционни проекти, разрешение за строежи, надзор, гаранция. Реално 80% от направените възлагания ги нямат, а би следвало да ги имат. Тези отсечки са незаконни строежи, по смисъла на ЗУТ. Те представляват неправомерна държавна помощ, тъй като са възложени на неконкурентен принцип”, посочи Василев.

Той даде един фрапантен случай, при пример с отсечка от път край Смолян. Става въпрос за превантивен ремонт на път 31861, на стойност над 45 милиона лева.

„Строителството е възложено на 28 август 2020 г., а проектирането на 5 ноември 2020 г. Явно някой е ползвал машина на времето, след като е възложено проектирането около 2 месеца и половина по-късно и с машина на времето сме се върнали 3 месеца, за да възложим проекта с точност до стотинка”, заяви Василев.

Подобни случаи били десетки. Василев даде още 2 примера. Проектирането на път 3667 било възложено на 29 април и пак на 29 април са възложени строително–монтажните работи.

За ремонта на виадукта на „Хемус” - проектирането е възложено на 30 юни, около месец преди това – на 29 май е възложено строителството, обясни Василев. Доста нарушения има и при общинските пътища.

„Оттук нататък сезираме ДНСК, които да извършат нови проверки не по документи, а да се разбере какво са свършили тези служители. Изпращаме към Прокуратурата този доклад, освен към НС, с препоръка да се потърси наказателна отговорност на отговорните лица. Това е най-малкото документна измама“, обясни Асен Василев.

„Към момента тези пътища са незаконни строежи. Трябва да се уточни редът за ползване на тези пътища и да се уверим, че те отговарят на всички критерии за безопасност“, посочи финансовият министър.

Докладът ще бъде представен в Народното събрание и ще бъде сезирана прокуратурата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във