Банкеръ Weekly

Българската култура (пак) е обречена на оцеляване

Сценичните изкуства поведоха... виртуалното хоро

Академик Пламен Карталов
S 250 6686ce80 2107 46ba 8d54 9f92048951cd
S 250 961be489 52ca 4626 b226 9d756a1d6116

Макар и с катинари по вратите (образно казано), три елитни културни институции - Софийската опера и балет, Народният театър „Иван Вазов” и Столичният куклен театър продължават да поддържат връзката с публиката си жива. Нещо повече - имат възможност да развиват идеи и да трупат самочувствие. Народният театър прави собствен продуцентски център. Операта не се притеснява да мери ръст с гиганти като „Метрополитън” и "Болшой театър". А Столичният куклен театър може да се похвали със зрители, готови да си купуват "билети" дори за безплатните онлайн постановки. Какви обаче са реалните предизвикателства от наложената карантина, научаваме от експресната анкета с директорите на Софийската опера и балет - академик Пламен Карталов, на Народния театър „Иван Вазов” - Мариус Донкин, и на Столичния куклен театър - Иван Райков.

 

Вече месец след въвеждането на извънредното положение какви са финансовите ви загуби?

Пламен Карталов: Софийската опера е второстепенен разпоредител с бюджетни средства. За съжаление, тя от години е с най-нисък стандарт за субсидиране спрямо всички останали музикално-сценични институти (базовият компонент при разходните стандарти е 4,50 лв. за 1 лв. приходи от билети, докато за останалите опери е по 6,50 лв. за 1 лв. приходи от билети - бел. ред.) - независимо от художествените резултати и отговорности, независимо от собствения принос в схемата за финансиране на дейността. Така че загубите ни не са свързани с извънредното положение, а се трупат далеч преди налагането на принудителната карантина. Искрено се надявам този икономически вирус скоро да бъде преборен.

Мариус Донкин: Това не може да се отчете точно. Може да се говори само хипотетично, но няма да е коректно. Ние не играем от средата на март. А когато играем - играем средно по 60 представления месечно - на нашите сцени и по време на турнетата. 

Иван Райков: В тази трудна за всички ситуация, загубите ни се измерват не само с финансови показатели, но и с липсата на живия контакт с нашите зрители. Радваме се, че чрез инициативата си „Приказки от телефона” получихме над 20 записа от наши зрители - деца. Бройката се увеличава, защото всяка седмица получаваме нови записи. Не само от София, но и от цялата страна.   

Пандемията затвори всички театри и световната сцена опустя. Стотици ваши колеги обаче се оказаха готови за това тежко предизвикателство и с лекота „прехвърлиха“ дейността си в интернет. Как вие се справяте с този проблем и кое ви пречи повече - разходите за уреждане на авторските права или разходите за висококачествено снимане и озвучаване?

Пламен Карталов: Авторските права са основна част от коректността и задълженията на всеки. В договорите с всеки артист нашият юрист винаги с внимание и уважение предупреждава предварително поканените изпълнители, че ще се договарят за преотстъпване правата за собственост на Софийската опера, която е продуцент на произведения и готов продукт за публично представяне във всичките му измерения. Авторските права на работещите по трудов договор принадлежат на Операта. Трябва да отбележим, че с онлайн излъчванията ние не преследваме комерсиални цели. Те са единствено с образователна мисия, за която не се прилага защита на авторското право. В действителност, за да поддържаме връзката си с публиката, сега ние инвестираме в нея. А после, надявам се, тя ще се върне и ще заеме удобно креслата си в залата на Софийската опера.

Както отбелязвате, в момента много оркестри, оперни и драматични театри излъчват онлайн спектакли. „Метрополитън опера“ ги нарече „Нощи”, ние – „Перли”. Българската публиката сега може да гледа на воля безплатно всичко - от Ню Йорк, Виена, Москва, Лондон, София. Аз съм много доволен, че може да сравнява. Нека се види, че много от нашите спектакли не отстъпват по музикално-изпълнителско и режисьорско качество. Нека да е нескромно изявлението ми. Казват го нашите зрители. Ще се постараем за в бъдеще архивирането чрез заснемането на постановките да е още по-отговорно - заради звука и картината. Нашите спектакли имат онлайн представяне благодарение на партньорството ни с Българската национална телевизия, с ТВ 1 и собствения архив на Операта.

Мариус Донкин: Авторските права за играта на спектакли в страната са едно. Извън пределите на страната - второ. А за онлайн излъчване на представления, които са и най-скъпи, трето. Трябва да се говори с всеки автор на драматургичен текст, с режисьора, с главния герой, с автора на музикалното оформление. Хората са впечатлени от онлайн спектаклите на „Болшой театър“ и на „Метрополитън“... Съжалявам, но ние сме далеч от техните финансови възможности. Заснемането на даден спектакъл също е сложно и изисква много техника. Недопустимо е да пускаме лошо заснети представления. Процесът е труден и скъп. Ще продължим със заснемането на нашите представления, но в съвсем друг ритъм, тъй като на този етап не сме в състояние да отделяме подобни финанси. Разбираме, че след пандемията търсенето на онлайн излъчванията ще продължи. Затова сме в процес на създаването на продуцентски център към театъра. Всяка помощ би ускорила процеса.

Иван Райков: В навечерието на Цветница вече пуснахме първата онлайн постановка във фейсбук страницата ни - „Вампирова булка“. Подготвяме за излъчване редица спектакли от богатия ни архив, които зрителите ще могат да гледат безплатно в социалната мрежа. Стриймването на представления обаче е временно решение, защото магията на посланието и случващото се в залата няма как да бъдат пресъздадени на запис. Колкото до авторските права - всички те са уредени и пред нас такива проблеми не стоят.

Правили ли сте проучване дали зрителите са готови да платят, за да гледат ваши постановки в мрежата?

Пламен Карталов: Не, но ние имаме предложения от истински наши фенове за заплащане на гледаните спектакли, които са излъчвани безплатно.

Мариус Донкин: Не сме правили. Разбира се, платеният вход за онлайн представление не трябва да струва колкото билет за живо представление. Аз лично не съм привърженик на подобен тип излъчване, защото истинският смисъл на театъра е живият контакт с публиката. Но, като имам предвид отговорността на националния театър за представянето на художествената му продукция и разпространението на българския език (според Закона за закрила и развитие на културата), както и потенциалната ни аудитория в страната и чужбина, разбирам смисъла и необходимостта от подобни излъчвания. Сега ги правим, без да взимаме пари за тях - единствено и само за да поддържаме връзката си с нашите почитатели. Това е наша, а и тяхна необходимост. Убедени сме в това, тъй като се гледат от между 10  000 и 15 000 души и имат по около 70 000 кликвания.

Иван Райков: Да, правили сме. В анкетата ни участваха над 300 души. Резултатите от проучването показаха, че зрителите са склонни да платят за онлайн представления нормална цена на билет. За в бъдеще сме склонни да запазим онлайн излъчванията, но само на избрани по-стари спектакли от нашия богат архив. Иначе подаръкът ни за публиката след тази дълга раздяла са два нови спектакъла, които ще покажем веднага след края на извънредното положение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във