Банкеръ Daily

Габриела Руменова, бивш пиар на Комисията за защита на потребителите:

С бездействието си КЗП ощетява хората

Да започнем от кадровата рокада: кога и защо комисията реши, че няма нужда от специалист по връзки с обществеността? Да не би назначението ви да е резултат от компромис и сега просто правдата да е възтържествувала?

Започнах работа в Комисията през 2006 година. Назначена съм, след като спечелих конкурс за държавен служител с функции по публична комуникация и оттогава - цели 15 години - не съм работила нищо друго. Миналата година бях временно преместена в друга държавна администрация, където работих по различни различни проекти и кампании, например - проект на Министерството на финансите и НАП за Национална стратегия за финансова грамотност, съвместна кампания с Агенция „Митници“ във връзка с партньорството между ЕС и Обединеното кралство след брексит и т.н.

Можех да остана там - с по-високо заплащане и с повече възможности за кариерно развитие, но реших да се върна в Комисията за защита на потребителите и да приложа натрупания опит. По закон трябваше незабавно да заема старата си позиция, но ми бе  съобщено, че КЗП вече няма нужда от такъв експерт, а докато в деловодството нуждата от още един човек е повече от належаща.

Възразих писмено срещу промяната, но тя бе наложена едностранно. Направих две предложения: първо - да помагам в деловодството, но да си остана пиар, и второ - да организирам разяснителна кампания, насочена към хората, които не са възстановили парите си за предплатените и отложени заради пандемията туристически пакети. И двете ми предложения увиснаха във въздуха, но лошото дойде по-късно: открих нередности в деловодството, които ощетяват потребителите, сезирах Инспектората на Министерския съвет и... бях съкратена. Изпращат ме там, защото има остър недостиг на кадри, а малко по-късно ме съкращават като излишна бройка, как звучи това?

Какви точно нередности открихте?

Комисията е орган, който гарантира правата на потребителите. Разглеждането на жалби и сигнали, както и съдействието за решаване на конкретните казуси, е сред приоритетите й. От разговорите си с гражданите, които звъняха в деловодството и искаха справки за съдбата на своите жалби и сигнали, разбрах, че много казуси не са били разпределени за работа дори формално - след изтичане на едномесечния срок за проверка. Не бяха малко и случаите, когато закъснението беше над два месеца.

По какъв начин тези закъснения вредят на потребителите?

Големият процент от жалбите и сигналите са посветени на рекламациите. Гаранциите са двегодишни от покупката на стоката, но КЗП има право да поиска независима експертиза за настъпила повреда, само ако е сезирана през първите 6 месеца от покупката на стоката. И, когато движението на преписката бъде забавено достатъчно дълго, комисията не може да упражни правомощието си. Това е разковничето при решаването на тези казуси. 

Тази порочна практика има още едно "разклонение": ако казусът е от компетентността на друг орган, да бъде забавено препращането на преписката. И по-конкретно - споровете с мобилни оператори и финансови институции дали "едни пари" се дължат от човека, или не се дължат. По закон срокът за препращане е 7 дни и когато той бъде проспан, резултатите не само носят допълнителен стрес на хората, но и нови проблеми. Срещу тази порочна практика писма до КЗП са изпращали и омбудсмана, и прокуратурата, но...

И не е ясно защо е това забавяне?

Не. Когато се получи жалба, тя се входира и отива при председателя на комисията. Видно от хронологията в системата, той я насочва в срок от ден или два към директора на съответната дирекция в  централното управление. Оттам насетне жалби са престоявали повече от месец, преди да бъдат изобщо разпределени към регионалните дирекции или експертите. А е редно директорите също бързо да разпределят преписките, защото законоустановените срокове важат за КЗП като институция, а не само за нейния председател.

Какво се случи, след като изпратихте сигнала си до Инспектората на Министерския съвет?

Аз изпратих сигнал не само до Инспектората, но и до председателя на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов (с копие до главния секретар на КЗП и прекия ми ръководител). Две седмици по-късно бях уведомена, че длъжността ми се съкращава и ми връчиха за подпис необходимите документи. Аз поисках да се консултирам с адвокат, но не ми бе дадена такава възможност и аз отказах да подпиша документите. На другия ден дори не ме допуснаха до сградата, защото вече не съм била служител на КЗП. Отказаха да ми предоставят дори копие от документите за съкращаването. Благодарение на моя адвокат успях да взема личните си вещи, но документите получих по куриер.

Проверката по сигнала ми, доколкото  ми е известно, все още не е приключила. Надявам се резултатите да са в полза на обществото, защото точно това е работата на Комисията - да помага на гражданите.

Ще защитите ли правата си по съдебен път?

Вярвам в съветите, които давах на потребителите, а именно - да отстояват правата си. Аз ще направя същото.  Надявам се, че все още има справедливост и аз ще бъде възстановена на работа.

Въпреки случилото се, все още Ви се работи в държавната администрация? 

Водя се от убеждението, че резултатите от работата ми са смислени, когато има полза и за обществото. Вярвам, че има смисъл и затова пак бих работила за държавата.

 

Разговора води: Мариела Петкова

Facebook logo
Бъдете с нас и във