Банкеръ Daily

Общество и политика

Ръст на учителските заплати с 25% - приоритет на министър Денков

Държавата ще увеличи обхвата на децата в детските градини, като ги направи напълно безплатни. В момента родителите на тригодишните са освободени от такси само в отделни общини. За в бъдеще мярката ще обхване цялата страна.

Това стана ясно по време на пресконференция в Министерството на образованието и науката, на която бяха представени приоритетите на ведомството за 2022 година.

Но извън детските градини, основните усилия на екипа на акад. Николай Денков ще бъдат насочени към подобряване качеството на образование. Като за начало ще се работи за увеличаване квалификацията и мотивацията на преподавателите. Ето защо ще бъдат увеличени учителските заплати, така че размерът им да надхвърли с 25% средното възнаграждение за страната. За първи път от 10 години, извън повишението на заплатите, ще се увеличи и стандартът за издръжка на образователните институции.

Ще бъде създадена и тествана нова методика за оценка на добавената стойност на обучението. Тя ще бъде използвана като основен компонент на оценката за качеството на преподаване в училищата, отчитайки техните обективни специфики, например тип населено място, образователен статус на родителите и др.

Ще започне разработването на така наречения електронен образователен облак, който ще представлява единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание. Тя ще осигури достъп на всички учители, ученици и техните родители до наличните електронни образователни ресурси, събрани на едно място.

Друг приоритет е професионалното образование, като целта е да се подобри материалната база в тези гимназии. Това ще стане най-вече със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, като с предвидените средства ще се обновят и преоборудват 24 професионални гимназии, за които намеренията са те да се превърнат в училища - хъбове в своите региони.

Припомняме, че в Националния план за възстановяване и устойчивост на България са заложени близо 1.8 млрд. лв. за образование и наука, като от тях най-голямото перо е заделено за модернизиране на образователните институции и иновации. От МОН предупреждават, че им предстои сериозна подготовка на голям набор от документи, където ще бъдат описани условията за кандидатстване и процедурите за оценяване на проектните предложения. 

От Министерството на образованието залагат да развиват по-тесни връзки с бизнеса, като целта е в професионалните гимназии да бъдат привлечени преподаватели от реалното производство.

От МОН ще настояват за допълнително финансиране за увеличен план-прием в паралелките за дуално обучение, както и в тези, където се подготвят бъдещи кадри в сферата на защитените професии и професиите с недостиг на пазара на труда.

От екипа на акад. Денков ще поискат и в държавния бюджет за тази година да бъдат включени допълнителни средства за ремонт на физкултурни салони и спортни площадки. Не на последно място ще държат на по-сериозни инвестиции за значително обогатяване на извънкласните дейности. Целта е учениците по-лесно да възстановят социалните си контакти след дългите периоди на изолация и онлайн обучение.


Междувременно стана ясно, че министър Денков предлага предстоящата междусрочна ваканция на учениците да бъде удължена и да бъде за периода от 31 януари до 4 февруари включително. Припомняме, че вчера (17 януари) със същото предложение излязоха и от Сдружението на директорите в средното образование и от синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", предвид прогнозирания пик на заболели от COVID-19 в края на януари и началото на февруари.  


По отношение повишаване качеството на висшето образование се подготвя серия от мерки за гарантиране на високото ниво на подготовка на преподавателите. Една от тях е борбата с плагиатството. Вече ще бъдат проверявани всички научни публикации, а не както досега - само онези от тях, които се използват в конкурси за академично израстване.

Ще се създаде двустепенна структура за проверка за плагиатство. Чрез нормативни промени висшите училища и научните организации ще бъдат задължени да създадат свои комисии по академична етика, които да правят първоначалните проверки. След това съществуващата национална Комисия по академична етика към МОН ще бъде втората инстанция, пред която ще могат да се обжалват решенията на комисиите от по-ниското равнище.

Отделно от това се предвиждат промени в акредитацията на професионалните направления в университетите и атестацията на преподавателите, както и преструктуриране на висшите училища. По тези въпроси обаче ще предстои по-широка дискусия, уточняват от Министерството на образованието.

Facebook logo
Бъдете с нас и във