Банкеръ Daily

Общество и политика

Рискът да загинеш от дрогиран шофьор нараства с 200%

По българските пътища се разиграва т.нар. игра „руска рулетка“. Никой не знае в кой момент ще бъде пометен от дрогирано пияно камикадзе. Няма никакво значение дали спазваш или не правилата. Свидетели сме на институционално безсилие. Преди няколко дни МВР обяви, че създава работна група за поредната промяна на закона, внушавайки ни, че организационни проблеми могат да бъдат решени с правни инструменти. Институтът за пътна безопасност с десетки свои анализи и становища е предупреждавал институциите, че с кризисен пиар чрез телевизионни акции и симулирайки загриженост, проблемът само се задълбочава, но не се решава. За пореден път ще предоставим данни за генезиса на проблема „дрогирани водачи“.

През 2014 година осъдените шофьори с употреба на наркотици и алкохол с над 1.2 промила са 3957 души. През 2016 те стават 5764, което е с повече от 30 на сто. При внимателен анализ на поведението на институциите в този период не се констатира различно поведение. Това четем в анализ на Института за пътна безопасност.

Единствената промяна, която е извършена от загрижени депутати и представители на неправителствени организации, е да се завиши наказанието за дрогирани шофьори от пробация на условна присъда, без да е извършена оценка на въздействието на тази мярка. За съжаление, тези добри намерения от страна на законодателя създават предпоставка по българските пътища да се кара след употреба на наркотици и алкохол безнаказано. Това е така, защото макар и по-тежко при наказанието условна присъда се разчита единствено на съвестта на осъдения да се поправи. Докато при пробация се задействат държавните механизми за превъзпитание, включително и полагането на безвъзмезден труд до 320 часа годишно. Всички адвокати, прокурори и съдии знаят, че осъдените предпочитат условната присъда пред пробацията. За съжаление на българските граждани след тази промяна и системното пренебрегване от страна на контролните органи да санкционират т. нар. маловажни нарушения по Закона за движение по пътищата, риска да загинеш от дрогиран шофьор нараства с 200% към средата на 2022 година.

От Института за пътна безопасност имат няколко препоръки какво трябва да се направи, за да спрат шофьорите да управляват моторно-превозно средство след употреба на наркотици и алкохол.

Според експертите й, трябва да се признае, че този процес ще отнеме минимум две години. Но има няколко условия.

МВР трябва започне проактивно да санкционира маловажните нарушения. Шофьорите преди да започнат да се дрогират, извършват множество маловажни нарушения и като видят, че им се разминава наказанието, чак тогава започват да карат с превишена скорост и да употребяват алкохол и наркотици. Неефективният контрол на скоростта, дава увереност на шофьорите, че и алкохолът и наркотиците също ще им се разминат. И това е факт, защото контролът за наркотици и алкохол от страна на МВР е широкообхватен само след обществен натиск и то за кратко.

 МВР трябва да създаде механизми за ограничаване на корупцията сред служителите си и това да е постоянен процес.

Необходимо е да се създаде ново законодателство, следващо доктрината „Джулиани“. Институтът за пътна безопасност е разработил цялостна концепция, изследвайки и адаптирайки международния опит за не допускане на системните нарушители по пътищата на България. Статистиката показва, че във всички случаи при употреба на алкохол и наркотици от страна на шофьорите, преди това те са извършили множество нарушения по Закона на движение по пътищата.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във