Банкеръ Daily

Омбудсманът Диана Ковачева:

Разходът за паспорт на сграда да зависи от дохода на собственика

В становище до регионалното министерство омбудсманът Диана Ковачева настоява разходите на гражданите по паспортизацията на сградите, която може да бъде отложена с две години, да бъдат съобразени с техните възможности, доходи и имущество.

Според Ковачева, обмисляното вече четвърто отлагане говори за системен проблем с процедурата и тя трябва да бъде преосмислена изцяло.

Обществения посредник също така посочва, че преуреждането на материята трябва задължително да включи участието на публичните институции, финансиране от държавния бюджет или други финансови механизми. Омбудсманът смята, че така ще бъдат натоварени финансово и заради липсата на архивна техническа документация на сградите, чието възстановяване за немалка част от съществуващите строежи ще бъде изцяло за тяхна сметка.

Ковачева отбелязва и че отлагането с две години на паспортизацията е основателно и необходимо, но то ще даде търсения резултат, само ако бъде съпроводено с преосмисляне на цялостната концепция за процедурата. В нея омбудсманът изтъква конкретни проблеми, довели до четирикратното й отлагане, като например големият брой необитавани жилища, нееднаквото разбиране на целите на техническите паспорти и санирането в сгради етажна собственост, различните интереси на собствениците и на обитателите в дадена сграда, разногласията между тях и други.

"ГЕРБ предлагаме отново да бъде удължен с поне 2 години срокът, в който собствениците на жилища следва да се погрижат за изготвяне на технически паспорти на сградите, в които са имотите им. В управленската си програма поемаме ангажимент за осигуряване на бюджетни средства за подпомагане на процеса на паспортизация", написа зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков във Фейсбук профила си. 

Нанков съобщава, че ще се създаде специален фонд. ГЕРБ обмисляли и въвеждане на етапност в новите срокове за различните строежи в зависимост от големината и спецификата им и предпоставката да създадат опасност за живеещите в тях.

"Изискването за технически паспорти на сградния фонд е от 2006 г. и сроковете са били удължавани четири пъти. Това са значими документи, които отразяват техническото състояние на конструкцията, инсталациите и пр. Качествено подготвените технически паспорти ще осигурят професионална експертна информация, която да подпомогне гражданите при планиране на управлението и поддържането на техните жилищни сгради. Затова не трябва да се изработват под натиска на изтичащия срок", каза още зам.-министърът на регионалното развитие.

Първоначалният план бе паспортът за всяко жилище да бъде изготвен до края на 2022 г., а при неспазване на срока собственикът да може да бъде даден на частен съдебен изпълнител.

Неговата цена според експерти ще варира между 100 и 500 лева, но тези, които притежават апартаменти в по-стари сгради и нямат цялата необходима документация, ще трябва да плащат допълнително за нови измервания и цената ще стане значително по-висока.

Facebook logo
Бъдете с нас и във