Банкеръ Weekly

Общество и политика

Раздвоеният празник

Не е ли време и църквата като народа да започне да почита Кирил и Методий на 24 май?

S 250 9ff61821 598d 463f 9c47 cc792c8a9587
S 250 2efc9503 7f50 4c28 a0a8 67b520e4ba8e

В памет на сина ми Стоян

 

От 1969 г. до ден днешен Българската православна църква чества паметта на Светите равноапостолни братя Кирил и Методий на 11 май, а на 24 май нашето духовенство с молебен отбелязва Деня на Българската просвета и култура и на славянската писменост. По такъв начин Кирил и Методий грозно и нелогично са откъснати от техния изконен празник.

Как се е стигнало до този очевиден абсурд ?

Историята започва от началото на 20-те години на миналия век. По това време всички държави с традиционно източно-православно вероизповедание и също териториите, на които резидират трите древни източни православни патриаршии (Йерусалимска, Антиохийска и Александрийска), са приели за граждански цели Григорианския календар. Той става

всеобщия световен светски календар,

непроменен и до сега. Католическата църква, още по-рано, от 1582 г., въвежда Григорианския календар за годишния си богослужебен цикъл. Обаче всички православни църкви продължават да служат по стария Юлиански календар, който е създаден в 46 г. пр. Хр. от александрийския учен Созиген по нареждане на Юлий Цезар. Този календар за 128 години изостава с цяло денонощие спрямо  реалната астрономическа годишна обиколка на Земята около Слънцето. Друг голям проблем е, че той изостава и спрямо датите, определящи началото и края на годишните сезони. Пример: За 20-ти и за 21-ви век юлианската дата 21 март отдавна не отговаря на реалното, астрономическото, пролетно равноденствие (началото на пролетта), защото то реално вече е настъпило преди 13 денонощия - на юлианската дата 8 март!

Бих желал дебело да подчертая, че през 16-ти век придворните учени на папа Григорий XIII са направили нещо много ценно и добро за човечеството, с което католиците би трябвало да се гордеят. Те не са създали някакъв коренно различен календар или някаква нова календарна система, която заплашва да погуби православието, както твърдят съвременните православни фанатици-старостилци (старокалендарци). Напротив, Григорианският календар си остава принципно Юлиански календар, но гениално просто сверен от папските учени! В 16-ти век Юлианският календар е изоставал с 10 денонощия. Сверяването му е станало като

десет денонощия са били заличени (пропуснати)

от него - в полунощ на 4.10.1582 г. вместо да настъпи 5.10 е настъпил ... 15.10.1582-ра. Въведено е било и ново правило за годините, които завършват на две нули т. нар. векови години (1600-та, 1700-та, 1800-та и т. н.). Само тези години, които се делят на 400 без остатък, остават високосни - по 366 дни. Останалите стават прости - по 365 дни. С такава “фина настройка” Григорианският календар постига завидна точност - той ще изостане с 1 денонощие чак към края на 49-и век! 

И така, волю-неволю, около 20-те години на миналия век в календарите на всички православни църкви се появяват две колонки - в дясната са написани датите по Юлианския календар, а в лявата - датите по Григорианския (гражданския) календар. Приема се дясната колонка да се нарича “стар стил”, а лявата - “нов стил”. Тъй като Григорианският календар се използва повсеместно, Юлианският губи самостоятелността си и ако употребим термин от съвременната IT-сфера, той е винаги

под управление на “григорианската операционна система”.

Коя да е юлианска дата се конвертира в григорианска чрез простото прибавяне към нея на коефициент, който е различен за съответните векове: За 16-ти и 17-ти век коефициентът е 10, за 18-ти век - 11, за 19-ти век - 12, за 20-ти и 21-ви век - 13, а за 22-ри век ще е 14! 

Аз самият не съм противник на Григорианския календар. Напротив, убеден съм, че ние православните трябва изцяло да го приемем за богослужебни нужди. Така всички християни по света ще празнуват Възкресението, Великденът, на едни и същи дати.

Най-сетне можем да се върнем към Солунските братя, просветители на славянските народи. От много векове те са почитани на отделни дати - св. Константин-Кирил Философ на 14 февруари и съответно св. Методий на 6 април. Исторически не е напълно ясно откога символичната дата 11 май (две единици) е залегнала като общ празник за тях. Но едно е съвсем сигурно - 11 май е имал решаващо значение за успеха на нашето Възраждане по време на двойното владичество над нас (духовното фанариотско и политическото османско). Тома Васильов (1855  - 1937 г.) пише, че празникът се е въвел у нас след Кримската война през втората половина на 50-те год. на 19-ти век по почина на Найден Геров и Йоаким Груев. Празникът на 11 май от предимно училищен спонтанно е прераснал във всеобщ български национален празник.

Григорианският календар е въведен официално в България за граждански цели през 1916 г. с Указ на цар Фердинанд, с който “31.03.1916 г. веднага е последван от датата 14.04.1916 г.”. Съответно църковният празник 11 май автоматично се конвертира на 24 май (коефициент 13 за 20-ти век). И от 1916-а до 2020 г., повече от век, в душата на всеки българин дълбоко и неотменно е залегнал обичая, вълнението и психологическата нагласа да чества Светите равноапостолни братя на 24 май, а не на 11 май!

Кога и как е станало

фаталното разминаване между народ и църква? 

Патриарх Кирил (1901 - 1971 г.) и тогавашният Св. Синод провеждат календарна реформа, считано от 20 декември 1968 година. Същността й е всички неподвижни празници да бъдат по Григ. календар, т.е. да са на датите както при католиците, а Великденът и всички зависещи от него подвижни празници си остават по Юл. календар. (Неподвижни празници са Рожд. Христово, Богоявление, Благовещение и много други). Най-важното е: Празникът на Кирил и Методий от 24 май “се връща” на 11 май!

Разбира се, църквата начело с патриарх Кирил е съзнавала опасността от разрив между клира и народа. Още в края на 1967-а Синодът е замолил “Комитета при Министерството на външните работи ... да направи съответни постъпки за всенародно честване на празника на славянските просветители св. св. Кирил и Методий на 11 май...”. По обясними за онова време причини, молбата е останала без последствия. Но сегашният наш Св. Синод с председател Негово светейшество митрополит Софийски и Патриарх Български Неофит няма никакви пречки и извинения църковната служба на Светите братя да започне да се провежда на 24 май.

.
Иван Симеонов

Facebook logo
Бъдете с нас и във