Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПРЕЗИДЕНТЪТ Е СКРИТИЯТ РЪКОВОДИТЕЛ НА ПРАВИТЕЛСТВОТО

Г-жо Михайлова, разклати ли се стабилността на тройната коалиция след петия вот на недоверие към правителството?
- Категорично да. Дългото упорстване срещу оставката на един напълно компрометиран министър като Румен Петков не можеше да не доведе до разклащане на кабинета. За първи път стана ясно, че парламентарното мнозинство вече не е толкова стабилно.
Тази нестабилност ще доведе ли до падане?
- Като наблюдавам продължаващите неадекватни реакции на БСП, на отделни министри, та дори и на самия премиер Сергей Станишев, си мисля, че те сами ще предизвикат предсрочни избори. Без значение дали искат, или не. Управляващите не могат да продължават да твърдят, че само един-единствен човек е в състояние да извърши реформата в МВР. Не е редно да продължава и това безотговорно говорене за провеждане на социална политика, особено след като вече три години БСП не управлява като лява партия. Данъчната й политика например е напълно дясна. Тежката финансова криза, в която се намира Европа, а вече и светът, ще засегне много силно страната, ако се приложат на практика намеренията в социалната сфера, за които напоследък говорят социалистите. Това предполага на първо място абсолютно необосновано увеличение на пенсиите и на заплатите в публичния сектор, което твърде опасно и ще ни въвлече в неконтролируема спирала на инфлация.
След петия вот СДС заяви,че започва процедура по импийчмънт на президента. Тъй като е малко вероятно той да бъде освободен от поста си, каква всъщност е целта на тази инициатива?
Идеята беше обсъдена в парламентарната група на ОДС и се взе решение да започнат консултации с останалите опозиционни партии в Народното събрание. За да стартира процедурата по повдигане на обвинение срещу президента, е необходимо да се съберат 60 подписа от народни представители. След което предстои обсъждане в пленарната зала, а при гласуването 161 депутати трябва да са за отстраняването на Георги Първанов. Накрая Конституционният съд разглежда въпроса, защото това е органът, който може да го освободи от длъжност. На този етап е много оптимистично да се смята, че 161 депутати ще гласуват за смяна на държавния глава - поради простата причина, че дори мнозинството да е разклатено, все още не е толкова нестабилно. Целта на този импийчмънт е да се проведат дебати в пленарната зала, които да покажат на обществото каква е ролята на президента във всичките конфликти и скандали, които се случиха напоследък. Първанов трябва да поеме своята отговорност, тъй като е скритият ръководител и на правителството, и на държавата вече три години.
Как ще коментирате публикуването на стенограмата от заседанието на вътрешната парламентарна комисия, на което бе изслушан Ваньо Танов?
- Това е изключително непочтена и невъздържана постъпка. Комисията взе решение ръководството да предостави този документ на прокуратурата и ДАНС. Ситуацията влияе негативно на авторитета на Народното събрание и на институциите, които също разполагаха със стенограмата. Изключвам възможността някой от вътрешната комисия да я е изнесъл. Това все пак няма да се отрази на работата й, тъй като данните в общи линии се знаеха от обществото още преди публикуването им. Резултатът за съжаление е допълнително напрежение в сектора за сигурност, в който и без това цари хаос.
Запознахте ли се вече с доклада на Румен Петков за ситуацията в МВР?
- Председателят на комисията Минчо Спасов каза, че разполага с този доклад и дори го е обсъждал на специална среща с премиера. Аз лично не съм го чела, а и, честно казано, не ме интересува много. Не е нито сериозно, нито обосновано в последните си дни като министър някой да изготвя план за реформа на ведомството, което напуска. На този етап е по-важно вътрешното министерство да се опази от разпад. Освен това трябва да се предотврати и пълната демотивация на служителите. В същото време у хората с престъпни наклонности се създава чувството за пълна безнаказаност. Междувременно се говори и за радикални реформи, чието осъществяване изисква този, който ще се заеме с нелеката задача, да се ползва с пълното доверие на подчинените си. А в момента служителите в министерството са толкова объркани и обезверени, че колкото и отговорен и добронамерен да е новият министър, той няма как да се справи с такава радикална промяна, за каквато управляващите непрекъснато говорят. И, което е по-лошо, от всички техни изявления в медиите оставам с впечатлението, че и самите те не знаят за каква реформа става дума. Попаднах дори на абсурдното мнение, че заради направеното от Румен Петков е необходимо цялото ведомство да се закрие и да премине към Министерството на правосъдието. Представете си за какво оплитане на пате в кълчища говорим.
Каква роля изигра вътрешната комисия за оттеглянето на Петков?
- Румен Петков в един момент не знаеше и не помнеше какво приказва. Сутрин казваше едно, следобед друго, а вечер - понякога и трето. Вътрешната комисия изготви обективен доклад за състоянието на МВР и това беше последната капка, която преля чашата и доведе до оставката на министъра. Направеният от нас анализ ясно показа, че Петков не може да предприеме никакъв друг ход, освен да напусне заеманата длъжност. Ролята на вътрешната комисия като орган, който упражнява парламентарен контрол върху дейността на правителството, беше навременна и това даде съответния резултат.
Очаквате ли да се повтори миналогодишният сценарий с Румен Овчаров и от изпълнителната власт Румен Петков да се прехвърли в законодателната?
- Това ще е тъжна развръзка, въпреки че по закон, след като вече не е министър, той има право да бъде депутат от Коалиция за България. Все още обаче прокуратурата и ДАНС проверяват разкриването на личността на секретен сътрудник, което беше направено от вече бившия вътрешен министър и за което има доказателства. Нека изчакаме първо становището на тези органи. Все пак това е оповестяване на класифицирана информация, за което се носи наказателна отговорност. Мисля, че е добре и за политическата кариера на Румен Петков той да не се връща в парламента. По-разумно ще е да продължи да работи само в Българската социалистическа партия, за която явно е много ценен организационен и финансов кадър. Името му вече е толкова компрометирано, че просто е по-целесъобразно и за него, и за политическата сила, към която принадлежи, да не е народен представител.
Кой е неговият най-вероятен наследник като вътрешен министър?
- По-важно е не кой ще е новият министър, а как ще се справи с нелеката задача да запази спецификата на вътрешното ведомство. Илюзия е да се мисли, че за една година, колкото остава до редовните парламентарните избори, ако няма предсрочни, може да се направи каквато и да е реформа. Необходимо е, първо, ситуацията в министерството да се стабилизира, а служителите му да бъдат убедени, че има политическа воля да им се позволи да изпълняват задълженията си чисто професионално. Те трябва да са сигурни, че има строг, но справедлив контрол на работата им и че политическото и професионалното ръководства на тази силова структура изпълняват задълженията си. Все пак да контактуваш всекидневно с престъпници не е като да общуваш с трудни ученици например.
Премиерът Станишев обеща значителни промени в кабинета. Смяната на личностите обаче предполага ли и промяна в статуквото?
- Това ми звучи повече като заплаха към коалиционните партньори и като PR акция от страна на министър-председателя за отвличане на общественото внимание. Очаква се изведнъж всички да се съсредоточат върху това кой ще бъде сменен и да забравят за проблемите. За мен тази тактика е неправилна, а подобни обещания ми звучат несериозно.
Според вас кои министри е необходимо да бъдат сменени първи?
- Цялото правителство трябва да се смени. Тройната коалиция обаче и този път извади късмет, защото докладът на Европейската комисия за напредъка на България в областта на правосъдие и вътрешен ред ще е ясен чак през юни. Така, както преди три години бе сформирана тази алогична, да не кажем безсрамна, тройна коалиция, нищо чудно и сега БСП, НДСВ и ДПС да се договорят и уж в името на България да опитат да стабилизират кабинета. За два месеца облаците над управляващите ще се поразсеят. Иначе, ако Брюксел трябваше днес да се произнесе за състоянието на страната, вероятно щеше да наложи тежки санкции, тъй като търпението на европейските ни партньори не е безгранично.
Да очакваме ли, че следващият вот на недоверие, който ще внесе опозицията, ще е заради критиките на Европейската комисия?
- Ако докладът е толкова лош, колкото ако бе изготвен сега, то най-логично е правителството само да подаде оставка. Така въобще няма да има нужда от шести вот на недоверие. Освен това българинът трябва да престане да мисли, че някой от Евросъюза ще дойде и ще разреши проблемите му. Другото, с което е необходимо да свикнем, е, че стачката, протестът и дебатите не са средства, които не дават резултат, а напротив - това са начини за защитаване на гражданските права.
В тази връзка одобрявате ли идеята на младежката организация на ВМРО избирателни права да се придобиват още на 16 години, а не, както е сега, при навършване на пълнолетие?
- Скептична съм, че подобна промяна ще се осъществи на практика, но заложената идея в подобно предложение е младите хора да бъдат политически по-активни. От друга страна обаче, на тази възраст те лесно могат да бъдат манипулирани, защото още на са изградили характера и възгледите си. Един млад човек по-лесно може да бъде подведен, а и 16- годишните момчета и момичета са все още ученици и не е ясно как ще се провежда предизборна кампания в училищата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във