Банкеръ Daily

Общество и политика

През следващите години ще се търсят най-много финансисти и счетоводители

Красимир Вълчев

Следващите 10 години ще бъдат критични от гледна точка на недостига на специалисти и ще бъдат засегнати всички сфери и системи. Това заяви във Варна просветният министър Красимир Вълчев. По думите му младите хора, които ще навлизат на пазара на труда, ще бъдат едва две трети от тези, които ще излизат от него. Най-големият недостиг ще бъде на технически кадри с професионално и висше образование и това ще доведе до голяма обществена и икономическа загуба, ако не се осигури минималният брой специалисти.

През следващите години на пазара на труда ще се търсят най-много финансисти, счетоводители и статистици. И тази година има недостиг на учители, най-вече по информационни технологии, английски език, математика, физика и химия.

За да не се задълбочи кризата на технически кадри, за първи път тази година министерството отпуска допълнителни стипендии за кандидат-студенти, избрали да продължат образованието си в техническите университети.

Вълчев обясни, че през последните години има недостатъчно търсене на инженерно-техническо образование, както в професионалното, така и във висшето образование и затова политиките са насочени към привличането на повече деца и студенти в тези професионални направления.

"Може би голямото изкривяване идва от системата на училищното образование, защото малко ученици вземат решение да полагат матура по математика, физика, химия", посочи министърът на образованието. 

Според официални данни на матура по математика се явяват едва 2000 ученика, а над 200 - по химия и по физика. Така не могат да бъдат захранени инженерно-техническите, природоматематическите и дори икономическите специалности. Работодателите търсят икономисти, но с добри познания по математика, подчерта Вълчев.

Ресорният министър изтъкна, че основно предизвикателство пред образователната система и родителите е да бъдат накарани децата да четат.  Според него четенето от екрани не благоприятства по-задълбоченото четене. А изграждането на функционална грамотност става с четене, решаване на задачи и чрез провокиране на децата да учат извън училище. По тази причина всички образователни системи се префокусират от предоставянето на знания към провокирането на интереса за учене.

Диктовката при Националното външно оценяване след четвърти клас не бива да притеснява никого, каза още Вълчев. Диктовката от аудио файл ще бъде достатъчно бавна, съобразена с нивото на децата. Веднъж ще се изчете целият текст, след това на смислови части с повторения, дикцията на четящия ще бъде ясна, увери министърът.

Той успокои родителите, че от външното оценяване след четвърти клас не зависи бъдещето на децата. Най-важното е да се анализират резултатите на училищно ниво, да се видят къде са дефицитите и да се работи с тях. "Не искам добри резултати от външното оценяване, а искам всяко училище да прави усилия да преодолява образователните трудности на децата и да работи с тях, съобразно дефицитите им", каза Вълчев.

Той съобщи, че формите за външно оценяване на десетокласниците, което ще се проведе за първи път тази година, вече са публикувани. Министърът подчерта, че и този матура не трябва да притеснява никого. 

Вероятно около 25% от задачите и въпросите ще бъдат насочени към измерването на умения, т.е. няма задължително да изискват заучаването на материал, текстове, автори. "В бъдеще този процент ще се увеличава, ако искаме да накараме децата по-малко да заучават и повече да четат и да формират учения", обясни Вълчев.

Той отбеляза, че се обсъжда въвеждането на задължителна предучилищна подготовка на децата на четири години. В момента 78% от децата на тази възраст са записани в системата на предучилищното образование. При петгодишните този процент е 91, а при шестгодишните - 92-93 на сто. Проблемът е, че от необхванатите деца три четвърти са от семейства, които нямат отношение към образованието и чийто майчин език не е българският.

През тази година има увеличение с близо 600 милиона лева на средствата за образование само с източник държавния бюджет, без средствата от Европейския съюз, посочи просветният министър, като уточни, че основната част от тях са за възнаграждения. Увеличени са значително и средствата за обезщетения при пенсиониране.

Вълчев по-късно днес ще посети общините Долни Чифлик и Дългопол, а утре визитата му в областта продължава със срещи в Провадия и Суворово.

Facebook logo
Бъдете с нас и във