Банкеръ Weekly

Общество и политика

През годината на петела ще хвърчи перушина

Александър Маринов

 

Драматичната динамика на политическите процеси в последните месеци на отминалата година ще се разгръща и през новата 2017-а. Нещо повече, очакваните събития през първото тримесечие имат потенциала да предизвикат дълбоки и трайни промени в българската политика и държавното управление, а оттук - и в живота на цялото общество.

Хронологически първото събитие, което заслужава внимание, е встъпването в длъжност на новоизбрания президент Румен Радев, върху когото от първия ден на мандата се съсредоточава огромна отговорност. От една страна, внушителната победа, осигурена с отдавна непозната по своята социална широта подкрепа, създаде

високи очаквания за реална промяна

Всеки разумен човек е наясно, че тази промяна не може да се извърши за кратък срок, но от първия ден на поста си президентът ще трябва да доказва убедително, че наистина иска промяна, има планове за нея и знае как да я осъществи със средствата (правомощията), с които разполага. Преди (и за) да се появят реалните факти на промяната, значителни части от българското общество ще очакват да видят знаците, отразяващи началото на обрата в начина на мислене и стила на работа на държавния глава.

Първият от тези знаци ще обхваща философията и конкретните решения на президента при определянето на двата основни екипа, с които ще работи в следващия период - ядрото на президентската администрация и служебното правителство. Поради особеностите на вътрешната и международната ситуация, както и с оглед заявените от Румен Радев програмни намерения, успешното решаване на тази задача ще има ключова тежест не само за реализацията на мандата му, но и за страната като цяло.

Преди всичко способностите на привлечените в президентската администрация и в служебното правителство (като личности и като екипи) ще трябва не само да гарантират качественото изпълнение на конкретните задачи, но и да осигурят

добавена политическа и обществена стойност

и енергия за промяна. Обществото (или поне информираната и помнеща част от него) ще преценява внимателно и взискателно всяка от фигурите от гледна точка на евентуални зависимости от статуквото и реална способност да се допринесе за неговата качествена промяна. Така, както Радев победи убедително, защото бе коренно различен от типичните представители на политическата класа, основните участници в неговите екипи трябва да съчетават доказани професионални и личностни качества с привързаност към философията на радикална промяна на опорочената система.

В същото време пред двата екипа стоят и някои специфични предизвикателства. В президентската администрация е необходимо да се концентрира експертиза, която да позволи на държавния глава да приема най-добрите решения, за да използва в максимална степен формалните си правомощия и политическото си влияние за целите на промяната. Особено значение има привличането на хора, способни да организират разработването и публичното обсъждане на посочения като приоритет на президента

нов национален стратегически документ

който да даде каузата за трайно национално сплотяване.

На свой ред служебният кабинет трябва не само да осигури компетентно, устойчиво и решително управление на страната в предстоящите месеци (включително и с оглед на възможните трудности при съставянето на следващото редовно правителство), но и да даде първите убедителни доказателства, че нещо започва наистина да се променя. А промяната е необходимо да се усети именно в сферата на основната му отговорност - подготовката на предсрочните избори. За никого не е тайна, че ерозията на българската демокрация се дължи в голяма степен на масираното прилагане на нечестни и дори на откровено престъпни начини на контролиране на свободното волеизявление на гражданите - безобразие, което през последните години се случва с активното участие на лица и структури в публичното управление. Някои от служебните правителства направиха плахи опити да преодолеят тези практики, но не постигнаха нищо сериозно - главно заради непреодолими зависимости. Президентът Радев е свободен от такива зависимости, поради което е нормално да се очаква посочените от него министри да нямат обективни пречки при

разбиването на порочната система

ако се наложи - чрез прочистването на държавната администрация от длъжностни лица, включени в подобни схеми и обслужващи тяснопартийни или корпоративни интереси. Без да очакваме чудеса - ако служебното правителство успее да осигури ред и организация за подготовка и провеждане на избори, освободени от най-фрапиращите досегашни практики на натиск и злоупотреби, това ще е ясен знак, че промяната е започнала.

Вторият важен процес през първото тримесечие на годината, който ще се отрази съществено върху развитието на страната, са предизборната кампания и гласуването на предсрочните парламентарни избори в края на март или началото на април. Сензационни промени (особено предвид краткия срок до изборите) едва ли могат да се очакват, въпреки че в следващия парламент се очертава нова конфигурация - изравнено представителство на БСП и ГЕРБ, засилване на влиянието на обединените патриоти, препотвърдена (може би с лек спад) тежест на ДПС, вероятно отпадане на Рефоматорския блок и АБВ. Голямата неизвестност цари около представянето на "новите звезди" от последните президентски избори и референдума, въпреки че засега кръгът около Слави Трифонов не дава индикации за влизане в политиката, а Веселин Марешки едва ли ще се доближи до резултатите от есента. Колкото и да е рисковано отсега да се правят конкретни прогнози, новото Народно събрание по всяка вероятност ще се изправи пред големи трудности с оглед излъчването на устойчиво и способно да решава проблемите на страната правителство. Това обстоятелство допълнително увеличава отговорността пред служебния кабинет, който ще назначи президента Радев, а съвсем не е изключено и да удължи непредвидено срока на работата му.

Трудно е да се предвиди поведението на основните политически сили при подобна патова ситуация, но е необходимо да се отчита и влиянието на външните условия и процеси. При всяко положение, както пролича и при обречените опити на отиващия си парламент да състави правителство, въпросът не е в това да има някакъв кабинет с декларативна подкрепа, а дали ще има способност за изработване и обединяване около няколко наистина ключови за нацията приоритета. Тъй като партиите не просто са в криза, а са основният източник на нестабилността и не се очертава скорошното им оздравяване, тази ситуация поставя на особено тежки изпитания институциите и най-вече новоизбрания президент, който единствен е носител на висока легитимност.           

Facebook logo
Бъдете с нас и във