Банкеръ Weekly

Общество и политика

Полудяваме бавно, полудяваме... съвсем!

И управляващите депутати като нормалните хора: като нямат работа - правят глупости

Спор няма. Извънредното положение накара много хора да си говорят сами. И да вършат неща, от които - в условията на нормален живот - или щяха да се срамуват, или щяха да треперят от страх да не ги налази "някой". Примерно - българската прокуратура, Европейският съд по правата на човека или блюстителите на финансовата дисциплина в Европейската комисия.

Поводите за тез размисли и драски са два. Единият преди две седмици тихомълком се превърна в узаконен факт, чиито правни последици са трудни (даже невъзможни) за прогнозиране. Вторият е на път да бъде приет, подпечатан и обнародван в "Държавен вестник", ако не се случи "познатото" чудо - някой се усеща, пали моторетката във фейсбук, премиерът Борисов се обижда и връща нещата в изходно положение. Обясняваме по ред на номерата.

И дотам ще стигнем скоро: преди всяко пленарно заседание, депутатите с едноминутно мълчание да отдават почит на демокрацията, която лично те са "усмъртили" - със собствените си ръце и с ясното съзнание, че правят точно това!

На 13 март в деловодството на Народното събрание е заведен проект за проектозакон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс. Той е подписан от група народни представители на ГЕРБ. Сред тях е и Красимир Ципов, който би трябвало да е наясно със съдържанието и последствията, защото е юрист по образование, бил е заместник-министър на вътрешните работи, а в момента е член на Постоянната комисия по правни въпроси.

Съдържанието на проектозакона е кратко - има-няма 10-15 реда:

"Параграф единствен:

В чл. 355 (от Наказателния кодекс - бел. ред.) се правят следните изменения:

1. В ал. 1 след думата „наредба“ се добавя „правила или мерки“, а думите „с пробация или с глоба от сто до триста лева“ се заменят със „с лишаване от свобода до три години и глоба от хиляда до десет хиляди лева.

2. Алинея 2 се изменя така: „(2) Ако деянието е извършено по време на епидемия, пандемия, или извънредно положение, свързано със смъртни случаи, наказанието е лишаване от свобода до пет години и глоба от десет до петдесет хиляди лева.“

Мотивите на вносителите също не са кой знае колко мащабни - и като обем, и като съдържание: "Законодателната инициатива произхожда от необходимостта за прецизиране на правната уредба и завишаване на санкциите, свързани с неспазването на правилата за противодействие на разпространението или появяването на заразителни болести, както и извършването на такива деяния, по време, пандемия, или извънредно положение, свързано със смъртни случаи."

Още същият проектът е гласуван в пленарна зала на първо и второ четене, минава за благословия през президенството и на 23 март нововъведението влиза в сила.

Какво толкоз му е странното на този наказателен ремонт?

Ами просто е - в правния мир - и като теория, и като практика - не съществуват нормативни актове от сорта на дебело подчертаните по-горе "правила и мерки",  чието нарушаване се наказва със затвор и космически глоби. Има си законови и подзаконови нормативни актове, те са описани детайлно в Закона за нормативните актове, изследвани са достатъчно доволно в практиката на Конституционния съд и на Върховния административен съд. Така че две мнения по въпроса няма.

И още - банално е, но няма как - след като само ние виждаме разни неща навреме - ще се повтаряме: както писа "БАНКЕРЪ" пръв в бр. 12 от 3 април т.г. - Националният оперативен щаб е нелегитимен, защото е създаден със заповед на премиера, а не с постановление на Министерския съвет. Освен това не е юридическо лице и всичките му "мерки и теглилки" трябва да бъдат приемани само за сведение.

Колкото до министъра на здравеопазването, неговото извънредно правомощие - със заповеди да регулира обществени и бизнес отношения в сфери, нямащи нищо общо със здравето на нацията - също е много спорно. Да не кажем някоя по-силна дума.

Всъщност, защо ли да не я кажем? Чрез тази поправка в НК, управляващите тихомълком направиха доста сериозна крачка към удължаване на тоягата и смаляване на моркова. Защото оттук нататък всеки може да бъде арестуван, съден и осъден за нарушаване на някоя антипандемична мярка, примерно - да подаде ръка на красива девойка, слизаща от возило на градския транспорт. Или да пренесе възрастна жена до отсрещния тротоар на разкопана улица. Шега, шега ама на голо...

Вторият повод е заслуга на парламентарните Патриоти от ВМРО. На 4 май те внасят в деловодството на Народното събрание проектозакон за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение. И тук текстът е кратък, така че го цитираме в пълния му блясък (курсивът наш - бел. ред):

 "Параграф единствен:

Създава се чл. 26: Министерството на туризма предоставя на туроператорите, които извършват чартърни полети до България, държавна субсидия в размер на 6000 евро за всеки полет, в срок от две години от отмяна на извънредното положение, обявено с този закон."

За разлика от проекта на депутатите от ГЕРБ, тук мотивите са доста по-обемисти и затова с тях ще се занимаваме в следващия брой. А и вече имаме текст за туризма (виж стр. 17).

Затова само маркираме основните ни възражения:


  • Защо България трябва да доплаща на чартърните авиопревозвачи, след като те нямат нищо общо с туристическите предпочитания на клиентите си?

  • Ако някой превозвач "стовари" във Варна или Бургас десетина пияни англичани, пак ли ще получи 6000 евро?

  • Откъде, ако сметките на патриотите са верни, държавата ще извади 160-200 милиона, за да покрие този масраф? 

Дааа, стига толкоз извънредно положение, че от много мерки накрая хептен ще оголеем и обосеем!

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във