Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПОЛИТИКАТА НЕ Е РАБОТА ЗА АНГЕЛИ

Г-н Гарнизов, повечето партии започнаха предизборната си кампания, а някои ваши колеги побързаха да предрекат, че тя ще е най-компроматната, водена досега. Споделяте ли подобно мнение?
- Нямам никакво съмнение, че ще е точно така. Управляващите до момента не стопляха, че приемането на България в Европейския съюз ще ги принуди да променят политическата технология. Сега обаче съзнават, че не може да се продължава без сериозни изменения в начина на придобиване и упражняване на власт. Дори Ахмед Доган призна, че начинът на управление няма как да не се промени. Не че ще станат ангелчета, но това не е и нужно. Политиката не е работа за ангели. Борбата на партиите ще е и сблъсък на бизнесите, които стоят зад тях. След тези избори ще стане ясно кои икономически субекти ще изсветлеят и ще бъдат признати за европейски и кои ще загубят влиянието си.
При такъв залог очаквате ли купуването на гласове да придобие още по-големи размери?
- Много е трудно да се каже как точно ще протекат парламентарните избори и вотът за евродепутат. Засега се знае със сигурност само, че ще бъдат в различни дни, в малък интервал от време. На местните избори обаче стана ясно, че реакцията на обществото и Евросъюза към купуването на гласове става все по-остра. И ако не се преподредят правилата на играта, може да се окажем в пълна политическа изолация.
Какво трябва да се промени?
- Купуването на гласове е тежко престъпление, защото е посегателство срещу демокрацията и е необходимо да се третира като такова. Това предполага присъдите да са ефективни - над пет години, а глобите - солени. Докато санкциите са символични и разходите на купувачите на гласове са ниски, рискът е малък, а ползите от спечелването на изборите - големи. Когато административните глоби станат десетки хиляди левове, политиците няма да купуват избиратели масово. Има и още една техника, с която да се намали тази порочна практика - т. нар. активна регистрация. Всеки, който възнамерява да гласува, поне три месеца преди вота по един или друг начин ще заявява участието си. При тази мярка първите действия по купуване на гласовете ще се изтеглят 90 дни по-рано и ще има достатъчно време за цялостна проверка и заличаване на избирателите, за които има съмнения и доказателства, че са продали гласа си. Така се дава шанс на Централната избирателна комисия, прокуратурата, дори на ДАНС да реагират предварително, защото когато става дума за пазаруване на избиратели, говорим за политическа корупция и организирана престъпност. Слабата страна на тази идея е, че утежняването на самия процес на гласоподаване ще откаже доста хора да отидат до урните.
А ако на избирателите се даде право да пренареждат партийните листи, това ще накара ли по-голяма част от тях да гласуват?
- Ако не се справим с изборната търговия, мажоритарният вот може да се изроди в хиперкупуване на гласове. Дори системата да е смесена или пропорционална с мажоритарни елементи, стигаме до един абсурд, при който тръгваме да сменяме дограма, докато покривът на къщата ни гори. В България е необходимо преди всичко да се изработят нови правила за уреждане на отношенията между политиката и бизнеса. Така е, разбира се, в целия свят. Стопанските интереси едва ли някога ще се отделят от политиката, но е важно те да бъдат регламентирани. Ние говорим, че бизнесът си е купил общински съветници или депутати, които гласуват в негов интерес, само че абсолютно същото става и в САЩ, Великобритания, Исландия и Холандия. Чрез политически решения се присвояват пари от добросъвестните данъкоплатци и предприемачи, за да бъдат покрити щетите, причинени от неразумните бизнесмени. Преодоляването на финансовата криза е тежка намеса на политическата класа в подкрепа на определени бизнескръгове. Ако това се беше случило у нас, щяхме да твърдим, че има корупция по високите етажи на властта, но когато се случва в големи и силни страни, го приемаме като разумен спасителен план. Което по никакъв начин не намалява заслугата на сегашното правителство България да се озове в тежка политическа изолация. Образът на страната става все по-черен, а тежестта ни на международната сцена продължава да намалява.
Увеличаването на държавната субсидия за партиите няма ли да доведе до намаляване на зависимостта им от бизнеса?
- Най-добре е издръжката на политическите сили да бъде увеличена между пет и десет пъти. В Германия например партиите изцяло се финансират от държавна субсидия, но парите се разпределят между политическите сили и партийни фондации. Ролята на вторите е да обучават кадри, да правят изследвания, да разработват програми, т.е. плаща се за експертна дейност, която да подобри политическия продукт. Ако и в България се въведе подобен модел, може да сме сигурни, че политиците ще работят и за хората, а ще имаме и политически елит. Когато пък дадена партия е в опозиция, ще може да разработва алтернативни решения и закони. Трябва обаче да има контрол върху всеки похарчен лев. Иначе мерките със забраняването на даренията от юридически лица и ограничаването на тези от физически няма да имат ефект. За да не се пълнят черните каси, са нужни железен контрол и строги санкции. Нима не може да се провери какъв е реалният разход за медийно време, плакати и билбордове? В договорите може да има определена сива част и да се декларират едни суми, а те да са други, но това са публични дейности, които могат да се проверяват и нарушенията да се засичат.
Имате ли прогноза за следващото управление на страната?
- Към днешна дата социолозите са категорични, че ГЕРБ, БСП, ДПС и Атака влизат в парламента. Оттам нататък е много несигурно кой още ще мине 4-процентната бариера. Идеята за Либерален алианс между НДСВ и ДПС бе подкрепяна точно от тези, които останаха в царската партия, така че и тази опция не може да бъде изключена с лека ръка. Ако Симеон прецени, че сами няма да прескочат бариерата, мисля, че ще се отиде на този вариант. ЛИДЕР вече е в коалиция с по-стари партии като ВМРО и Земеделския народен съюз на Стефан Личев. И те, при една добра кампания, имат шанс да попаднат в Народното събрание. Ако СДС и ДСБ играят заедно, също влизат. При тях проблемът е, че СДС си прави сметката, че може да мине бариерата и ако се яви самостоятелно, но не е ясно кой ще плати цената, ако партията евентуално остане извън парламента. Да си спомним вота за евродепутати. Тогава СДС и ДСБ спореха кой ще вкара повече депутати и виждаме какъв е резултатът - нито едните, нито другите имат представители в Европейския парламент. Добре е те да съставят десен блок, а дали ще е с други нови десни формации като БНД и ЕНП, или без тях, е въпрос на сметки. Ако човек умее да смята, може да участва в политическия живот дългосрочно.
По всичко личи, че най-пресметлив е Ахмед Доган...
- Изглежда, сякаш и БСП, и НДСВ са доста предпазливи в отношенията си с ДПС. Освен това се разглежда сценарият трите партии отново да управляват заедно. Затова не вярвам някой от тройната коалиция да извърши резки и непочтени действия спрямо партньорите си. Разбира се, ще има игра на дребно, на присвояване на ползи и прехвърляне на отговорност. Опозицията пък предлага от време на време хватки за ограничаване на властта на ДПС, но досега те не дават резултат, а и едва ли ще дадат до края на този мандат.
Съгласни ли сте с представителите на опозицията, които казват, че трусовете в ДАНС са резултат от вътрешнопартийни борба в БСП?
- Нещата са малко по-сложни. Първо, в обществото имат влияние разни нелегитимни интереси, които дирижираха целия преход. Част от тях включват и вкарването на свои хора в службите за сигурност, които пък по правило се свързват с търговията с горива и оръжие. Въпросът е къде е държавата? Чрез службите вероятно е единственият начин в България да се прави голям бизнес. Не мога обаче да бъда толкова категоричен и да твърдя, че случващото се в ДАНС е точно заради борбата на лобитата в БСП или че е сблъсък между коалиционните партньори, или заради икономически структури, които си противостоят и без посредничеството на партии.
Конгресът на НДСВ протече без каквито и да било изненади. И партийният форум на БСП ли ще мине по същия дирижиран начин?
- Никакви изненади не се очакват, а и вече е много трудно да бъде ограничено влиянието на Станишев. Ще има, разбира се, опити да бъде намалена ролята му при съставянето на листите за народни представители. Само че от цялата каша в МВР, ДАНС и в цялата държава в международен план става ясно, че към самия премиер няма преки упреци. Като извади от изпълнителната власт двете най-силни фигури в БСП след него - Румен Петков и Румен Овчаров, той за години напред си гарантира образа на почтен политик. Така Станишев даде знак, че ще прави всичко в рамките на разумното и необходимото, за да ограничава размера и щетите от политическата корупция.
Разговора води Теодора Камбурова
визитка: Васил Гарнизов е роден в София през 1958 година. Завършил е специалност Българска филология в СУ Свети Климент Охридски и е специализирал Антропология във Франция. Сега е доцент по антропология в Нов български университет. Той е бивш заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството в правителството на Иван Костов. Работил е в Центъра за социални практики и в изборните щабове на СДС. Член е на националния съвет на синята партия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във