Банкеръ Daily

Общество и политика

Подгряването на 24-тия „София филм фест” започна

Аки Каурисмаки

Преди часове започна предварителната програма на 24-тия международен филмов фестивал София филм фест, която е със специален фокус върху киното на финландския режисьор Аки Каурисмаки.

В рамките на програмата ще бъдат показани 14 филмови шедьовъра.

Първият филм, с който се откри предварителната програма, бе „Престъпление и наказание“. С него роденият през 1957 г. във финландския град Ориматила Каурисмаки дебютира самостоятелно като режисьор през 1983 година. Това е съвременна адаптация по класическата история на Достоевски. При Каурисмаки главният герой е млад работник в кланица, който извършва безсмислено престъпление, откъсващо го не само от обществото, но и от единствения му приятел – едно момиче, което за зла участ се оказва на местопрестъплението.

Каурисмаки не е избрал случайно младия работник в кланицата за главен герой – той обича да поставя в центъра на историите си аутсайдери, вероятно защото е имал пряк сблъсък с такива персони. Преди да застане зад камерата, Каурисмаки работи като журналист. Освен това, както самият той признава, се е лутал между различни професии (бил е и мияч на чинии, и пощальон), но това е било само в негов плюс – дава му доста материал за работа.

За героите във филмите си Каурисмаки казва: „Моите герои никога не се предават – има едно изключение само – отстъпват назад пред любовта. Но в такава ситуация всеки е уязвим”.

А сред 14-е негови заглавия, които могат да се видят в Дома на киното, си струва да отбележим:

 На 3 март от 18.00 часа може да гледате „Сенки в рая” – романтична история за шофьор на боклукчийски камион, чел през живота си само комикси.

На 5 март може да видите „Ленинградските каубои в Америка” – филмът, благодарение на който Каурисмаки става световно известен. Вероятно очаквано - става дума за рок банда, която няма никаква публика и никакъв търговски успех. Има само националната си гордост, но и нея загубва в опита си да пробие в Съединените щати – в западналите барове, но сред простодушната публика.

На 6 март идва ред на сантименталната комедия за двама финландци, плюс естонка и руския „Пази шалчето си, Татяна”, както и на „Момичето от кибритената фабрика”. Вторият филм печели множество награди – включително на филмовия фестивал в Берлин през 1990 г. – Наградата на Интерфилм. Във филма победител Каурисмаки налага изключително пестеливи кинематографични изразни средства.

На 8 март ще можете да гледате репликата на Каурисмаки към „Бохеми” на Пучини - меланхолична комедия с две красавици - Мими и Мюзета, загубили се в големия град, но разчитащи се на подкрепата на любимите - художник, поет и композитор. „Живот на Бохеми” на Каурисмаки го прави режисьор на годината - Финландия ’93.

Не са за пропускане и:

„Мъжът без минало” - на  10 март, взел Голямата награда на журито на фестивала в Кан през 2002 година. Въвлечени сме в сюжет с ограбен мъж, който, освен всичко друго, е загубил и паметта си.

„Светлини в здрача” - на 11 март, в който ще видите един от най-коравосърдечните женски персонажи в света на киното, пленил сърцето на главния герой – нощен пазач, който, в крайна сметка, заради влюбеността си става жертва на обир.

„Хавър” – на 12 март в Дома на киното – спечелил наградата на ФИПРЕССИ от фестивала Кан през 2011 година. Заглавието на филма идва от пристанищния град Хавър, където главният герой Марсел Маркс, бивш писател, се е оттеглил доброволно в изгнание. Когато обаче съдбата го среща с малолетен африкански бежанец, той напуска приятното си уединение и показва характер.

„Другата страна на надеждата” – на 13 март. С този филм Каурисмаки печели „Сребърната мечка“ за най-добър режисьор на фестивала в Берлин през 2017 година. В историята отново има бежанец, но има и пътуващ търговец на вратовръзки и ризи.

А както Каурисмаки казва: „Днешните млади режисьори повече се вълнуват не от формата и съдържанието на филмите си, а от фрака, с който ще се появят на „Оскарите”. Те като че ли нарочно искат да правят лоши филми, които „се преструват” на добри. Лично аз предпочитам откровеното лошо кино”. Иначе Каурисмаки без особена съпротива си признава, че не е свободен. На първо място е пленник на културните традиции, а на второ  - не издържа на болка и мъчат ли го, веднага ще се предаде. И макар и да изглежда премного меланхоличен, филмите на Каурисмаки са изключително зареждащи – неговата запазена марка – лузърите – винаги имат късмет и са силно заразни. С невероятната си доброта.  

Освен прожекциите на филмите ретроспективата на Каурисмаки, организирана в партньорство с Финландската филмова фондация и Посолството на Финландия в България, включва и специална изложба с фотографии от негови филми „Златната земя на копнежа" на Маря-Лена Хуканен. Тя ще бъде открита на 19 март в галерия „Синтезис“. А във фоайето на Дома на киното също ще има изложба - оригинални плакати на филмите на Каурисмаки.

Facebook logo
Бъдете с нас и във