Банкеръ Weekly

Общество и политика

Плаща ли си „Левски“ за любовта на феновете?

S 250 b868579b 0ddb 48fd 80da 73ba66539ade
S 250 e254e092 1c81 4143 8100 b2dd71f98830

Една тема, многократно предъвквана през годините, отново разбуни духовете около футболния „Левски“ – финансовите взаимоотношения между клуба и привържениците. В продължение на години, „сините“ се явяваха работодател на част от своите фенове, които по един или друг начин изкарваха прехраната си чрез любимия отбор. Със смяната на собствеността обаче новото ръководство на „Левски“ сложи край на дългогодишните договорни отношения с фенските структури и повдигна завесата около това кой и защо е бил на хранилка в клуба.

 

През изминалия месец, част от ръководството на „Левски“ беше подложено на остри атаки от представители на някои от фенските организации. Тяхното недоволство, изглежда, е било продиктувано от

едно спряно „кранче“, текло безотказно над десетилетие...

Става въпрос за охранителната дейност в „Левски“, която още през далечната 2006 г. е поета от фирма на привържениците. Тогавашният собственик на „сините“ Тодор Батков е бил принуден да преговаря с феновете да се самоохраняват по време на мачове с цел ограничаване ексцесиите по трибуните. На практика, босът на „Левски“ започва да плаща такса „спокойствие“ на запалянковците, за да кротуват на стадиона.

Батков и неговите колеги в управата на „Левски“ по онова време помагат на феновете да създадат

собствена охранителна фирма,

която получава лиценз и започва да получава възнаграждения от клуба за всеки домакински мач. Това се случва година-две след влизането в сила на Закона за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия, в който са разписани мерките за гарантиране на сигурността по време на футболни мачове.

Новият закон разрешава на клубовете да се охраняват и от частни лицензирани фирми, а не само от органите на МВР. Така се стига до създаването на множество „фенски“ охранителни фирми, в които се назначават членове на агитките. След това „механизмът“ е ясен: запалянковците оказват натиск върху клубовете да сключат договор за охрана с тяхната фирма срещу което "гарантират", че по трибуните няма да бъдат създавани проблеми.

С тази промяна навлиза употребата на т. нар. „стюарди“, познати от стадионите на Запад, чиято задача е да съблюдават за спазването на реда от феновете по трибуните. По този начин ангажиментите на органите на полицията остават единствено в района на стадиона и спортната зона. Лицензираната охранителна фирма пък следва да изготвя план за охрана на всеки един мач, който се декларира пред МВР.

Според запознати

частните охранители подбиват цената на МВР

за охрана на мачовете, което кара повечето клубове да се насочват към тях заради по-изгодните условия. Този подход крие и своите недостатъци: стюардите имат само организационни правомощия, т.е. те могат да служат за превенция срещу ескалиране на напрежението, но не и да се намесват при инциденти. Поради тази причина се създава смесен модел, при който мачовете се охраняват както от стюарди, така и от служители на МВР, които стоят извън стадиона и са в готовност да се намесят при необходимост.

В последните години почти всички клубове в България успяват да избягат от „захвата“ на феновете и се насочват към неутрални охранителни фирми. В „Левски“ обаче привържениците продължават да се самоохраняват чак до това лято, когато договорните им отношения с клуба приключват с публичен раздор.

Фирмата „ЛСФК Секюрити“ (днес „Спорт Секюрити“),

доскоро отговаряше за охраната на домакинските мачове на „Левски“. В началото на 2019 г. надницата на един "охранител" беше 42 лв. без ДДС. През юли 2019 г. „Спорт Секюрити“ поиска заплащането да бъде увеличено на 80 лв. без ДДС, а управителният съвет на Васил Божков удовлетвори тяхното желание.

След като Божков изненадващо изостави „Левски“, клубът изпадна в тежко финансово състояние и „Спорт Секюрити“ се съгласи да намали "мизите" по 65 лв. без ДДС на човек. Тази цена обаче се задържа само няколко месеца, преди охранителната фирма отново да поиска старите си пари - 80 лв. "на калпак".

Изпълнителният директор Павел Колев тутакси се съгласи с офертата на „Спорт Секюрити“, но при едно условие: да я получи в писмен вид, с подписи и печат. Вместо това, няколко дни по-късно от охранителната фирма му съобщава, че се отказват от "съвместния бизнес", защото охранителите търпели много негативи, а не печелели нищо.

Колев разкри, че

 „Спорт Секюрити“ често е поставяла условия на „Левски“

за броя на стюардите, охраняващи по време на мач. „Ако имаме някаква грапавина с охранителната фирма, тя винаги е била с изготвянето на план за охрана. Охранителната фирма винаги стига до един момент, при който казва, че няма да охранява, ако са по-малко стюардите“, признава изпълнителният директор.

Охранителната фирма е настоявала за всеки един мач да разполага с минимум 120-140 стюарди. Това означава, че в мачовете по време на пандемията, когато максималният капацитет бе 3000 души, „Спорт Секюрити“ е разполагала с по един стюард на всеки 20-25 фена. За сравнение: на мача с "Царско село" през август, когато охраната вече не беше в ръцете на „Спорт Секюрити“, на терен е имало само 64-има стюарди, т.е. два пъти по-малко

„Едната страна има интерес да охранява с по-малко хора, за да плати по-малко. Другата страна има интерес мачовете да се охраняват от повече хора“, отбелязва Павел Колев.

Към днешна дата „Левски“ се охранява с „подръчни материали“ (по думи на Колев). Според изпълнителният директор, няма нищо лошо в това клубът да работи с фирми на феновете и да си плаща за услугата. Към днешна дата обаче най-правилният подход е да се държи линия на независимост между клуба и фенските организации. Същото мнение споделят както настоящият собственик на „Левски“ Наско Сираков, така и бившият – Тодор Батков.

„Платената любов от публиката към настоящия момент не е уместна“, призна Батков наскоро. Предстои да видим дали ще бъде уместна и след като "Левски" си стъпи на краката финансово.

Facebook logo
Бъдете с нас и във