Банкеръ Daily

Общество и политика

Партиите са дали 2.5 млн. лева за кампания в медиите

Ако се съди по отделените средства, то медийното отразяване на предизборната кампания преди вота на 11 юли е намаляло близо два пъти в сравнение с това през пролетта. Сумите на договорите, подписани между партии и медии към 8 юли, 2021 г., възлизат на 2 475 255 лв без ДДС. Същевременно в края на предишната кампания участниците бяха отделили 4.1 млн. лв. за реклама.  

Такива заключения се правят от платформата "Отворен парламент" на базата на данните в извадката на Института за развитие на публичната среда. В нея попадат договорите, публикувани на официалните страници на 40 национални и регионални медии (които може да видите ТУК) – 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции. 

Кой се рекламира най-усилено?

В последната седмица от кампанията коалицията между ВМРО, ВОЛЯ и НФСБ излезе начело по разходи за реклама. За този период патриотичната формация е сключила 7 споразумения на стойност 222 000 лв. (без ДДС). Така в края на кампанията общите им разходи възлизат на 476 818 лв. (без ДДС). На второ място е обединението "Демократична България", което в последните дни преди края на кампанията е увеличило почти пет пъти вложените за медийно отразяване средства до 453 912 лв. (без ДДС). Основни бенефициенти и за двете коалиции са големите национални телевизии – БНТ, bTV и Nova.

За разлика от тези две формации, коалицията ГЕРБ-СДС е заложила на различен подход – тя е отделила повече средства в началния етап на кампанията, а в последната седмица разходите им за медии бележат по-слаб ръст до 417 696 лв. (без ДДС). 

Единственият участник, който през цялата предизборна кампания не е сключил договори за реклама, е партия "Подем". От "Атака" продължават безплатното отразяване на кампанията си в партийната телевизия "Алфа". От партията обаче са сключили и два договора с ТВ "Евроком" – един на стойност 3780 лв. без ДДС, и един за безвъзмездни услуги. 

Кой привлече най-много средства?

Ден преди края на кампанията, обществената телевизия БНТ е излязла начело по привлечени приходи от реклама – 448 762 лв. (без ДДС). Това се случва за първи път на парламентарни избори, откакто в Изборния кодекс беше въведено изискването за публикуване на договорите за медийно отразяване. Следва да се отбележи, че тарифите на БНТ не се образуват на пазарен принцип, а се определят с постановление на Министерския съвет. Също така тази телевизия предоставя и безплатни форми за отразяване на кандидатите съгласно разпоредбите на Изборния кодекс. 

За първи път нито една от двете големи частни телевизии в страната – bTV и Nova, не е водач по приходи от реклама в кампанията. Все пак те са съответно на второ и трето място по привлечени средства.   

Телевизия "Евроком" продължава с практиката на безвъзмездни договори, като вече има сключени такива с 15 политически субекта – "Свобода", "БСП за България", "Изправи се! Мутри вън!", "Движение заедно за промяна", "Пряка демокрация", "Демократична България", "Ляв съюз за чиста и свята република", МИР, "Гражданска платформа българско лято", "Възраждане", "България на труда и разума", "Републиканци за България", "Партия на Зелените", "Български национален съюз – НД" и "Атака". 

Други доставчици на медийни услуги, предоставящи ги безплатно, са телевизия "Алфа" (сключила договор с партия "Атака",) и телевизия "7/8", подписала споразумение за безвъзмездно отразяване на "Има такъв народ". 

Към 8 юли 7 от включенитe в мониторинга медии нямат или не са обявили договори с участниците в кампанията. Това са: в. "Монитор", в. "Телеграф", в. "Черноморски фар", в. "Старозагорски новини", в. "Арда нюз" и сайтовете "БГНес" и "Фрог нюз". Някои от тях обаче публикуват агитационни материали.

Парите за реклама във Фейсбук

Като част от мониторинга са проследени и средствата, които партиите и коалициите от 45-ото Народно събрание са вложили за реклама в най-популярната социална мрежа у нас – Фейсбук. Прегледани са и страниците на партиите, които съставляват съответните коалиции, както и тези на техните лидери. Поради особеностите на Фейсбук, данните за брой спонсорирани публикации и стойност на рекламата са за периода от 29 юни до 5 юли включително. Общият брой спонсорирани публикации за тази една седмица е 434, от които най-много – 350, са от страницата на "Да, България". Следват "Отровното трио" с 36 и ДСБ с 32. 

Стойността на всички рекламни постове възлиза на 114 528 лв. с ДДС. Най-скъпа кампания във Фейсбук отново е провела партия "Да, България" с изразходвани общо 101 688 лв. Следват страницата на лидера на партията Христо Иванов с 5019 лв. и "Отровното трио" с 4440 лв.

Пълна информация за разходите за реклама  – в традиционните и социалните медии, на участниците в кампания ще е налична едва след като те подадат финансовите си отчети пред Сметната палата.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във