Банкеръ Weekly

Общество и политика

ОТНАСЯМЕ СЕ С ГЕРБ КАКТО С ЧЕРВЕНИЯ КРЪСТ

Г-н Николов, БСП пряко или косвено е засегната от два големи политически скандала - савойската афера и признанията на президента за папката Гоце. Как ще се отрази това на партията?
- Вижте, това са две събития, които аз трудно бих могъл да формулирам като скандали. Първо, така наречената Савойска афера е едно разследване на италианската прокуратура, което в самата Италия не е скандал. Разследването трябва да приключи, за да се види, първо, какви са резултатите там по отношение на Виктор Емануил, и, второ, има ли участие на българи, замесени в някакви закононарушения. Поне засега такива данни за намеса на българи няма. Тъй като материалите са вече в нашата прокуратура, оттам беше направено това известяване, че няма замесени българи.
Що се отнася до папката с наименование Гоце, аз не виждам нищо скандално в цялата история. За който и да е българин може да бъде направена папка от специализираните служби на сигурността. Такива има сигурно за стотици хиляди българи и прави чест на президента Първанов, че хвърли повече светлина около истината за тази папка. Ако там е имало нещо, което може да породи съмнения в почтеността на Първанов, предишните правителства - и г-н Иван Костов, и генерал Атанас Атанасов, и г-н Богомил Бонев, щяха отдавна да го оповестят. Мисля си, че там няма нищо, което да предизвика съмнения в почтеността на президента. Колкото до БСП, партията има проблеми не толкова заради тези случаи, а заради участието си в управлението. Нито савойската афера, нито архивите на Държавна сигурност са в дневния ред на БСП.
Все пак трябваше ли президентът да хвърли светлина върху случая Гоце точно в този момент? Някои заподозряха, че стратезите от Позитано 20 са го посъветвали да говори сега.
- Президентът Първанов отдавна не участва в каквито и да е обсъждания и анализи на Позитано 20. Защо е решил сега? Мисля, че е логично - защото въпросът беше поставен и той в рамките на няколко дни отговори. Не го забави и не го скри. Не мога да преценявам от негово име защо е решил точно сега, но бъдете сигурни, че случаят не е бил обсъждан на Позитано20 от нито един аналитичен екип, най-малкото защото нямаме информация какво съдържат тези документи. След като не знам какво съдържат, няма как да го обсъждам.
Казахте, че проблемите на БСП са свързани с участието й в управлението. Означава ли това, че вашите избиратели са недоволни от политиката на правителството?
- От държавническата политика - не. Правителството и министър-председателят се държат точно държавнически. Не само нашите избиратели, а всички български граждани не са доволни от доходите, от здравеопазването и от ръста на цените в България. Причините са няколко. Едната е, че винаги, когато левицата идва на власт, очакванията са по-големи, отколкото към други партии.
Това да не би да е така заради предизборните обещания, които давахте. Те доста се разминаха с делата на кабинета и хората го виждат...
- Не, не е заради обещанията. Забележете, че на изборите през 2005 г. ние излязохме с много умерени обещания. По-умерени от обещанията на много десни партии. Този път си мисля, че разчетите бяха добри с малки изключения. Нагласите към левицата са такива... Аз до голяма степен уважавам необходимостта от запазването на сегашната финансова стабилност първите две години. Мисля, че е прав министър Орешарски, че ако искаме до четвъртата година на мандата да изпълним социалните ангажименти от предизборната платформа, първите две години правителството трябва да гарантира финансовата стабилност на държавата. Трябва да изтече споразумението с Международния валутен фонд, то изтича тази година. Трябва да заделим средства за съфинансиране по европейските фондове и тогава да говорим за повече социални ангажименти. В същото време си мисля, че това, което започва да се прави през второто полугодие - двукратното увеличение на минималните пенсии (от средата на тази година и от 1 януари догодина), заедно с новите инвестиции в здравеопазването, ще даде първи резултати. Има, разбира се, донякъде и недоволство от поведението на част от представителите на левицата в изпълнителната власт и в парламента. Без да давам конкретни примери, то е свързано с това, че като вземат управленски решения, те невинаги се съобразяват с ценностите на левицата. Повече се държат като експерти, които изчисляват как най-добре ще покажат знанията си и пропускат, че дори да не си министър, а заместник-министър, пак си политик. Има и слаба координация в информацията, която се подава. Не знам дали знаете, но когато съветът на тристранната коалиция обсъждаше случая с архивите на Държавна сигурност, три пъти повече време беше отделено на намирането на средства за повишаване на доходите и на пенсиите, беше взето конкретно решение. Но единственото, което излезе като новина, беше за архивите. Това означава, че има нещо сбъркано в начина, по който посланието от правителството отива към гражданите на България.
Медийната политика на правителството не е добра, така ли?
- Медийна политика е прекалено ангажиращо понятие. Далеч съм от идеята да влезем в капана от 1996 г., че медийната политика е провалила Жан Виденов. Това звучи несериозно и не е вярно. Мисля си, че има какво да се иска още в диалога на министър-председателя, на всички министри и на парламентарната група с гражданите, със структурите на гражданското общество и със синдикатите. За мен това е най-голямата слабост на сегашното управление.
Заради това ли от няколко заседания на Изпълнителното бюро на БСП изслушвате левите заместник-министри? Какви са техните проблеми, какво казват те?
- Искахме им малко повече информации за това, какво се случва все пак в министерствата, каква е координацията на тези толкова различни екипи от три политически формации. Имаха нужда наистина от съдействие при решаването на проблемите. И какви са намеренията им. Тъй като не е напълно ясно на всички ни кое министерство докъде е стигнало в законодателната си програма и в конкретните управленски решения. Проблемите са различни.
Това да не би да е слаба координация с министър-председателя? Все пак той е лидер на партията и трябва да общувате някак помежду си?
- Държавната машина е сложно нещо и аз не искам да се меся в това как и по какъв начин администрацията на Министерския съвет да осъществява координацията си. Знаете, че във всяка една държава има така нареченото малко правителство. Това е главният секретар на Министерския съвет, който трябва да работи с главните секретари на отделните министерства и да ръководи администрацията. Не съм сигурен дали това малко правителство в България функционира.
Продължават ли търканията между БСП и ДПС за постове в изпълнителната и в местната власт?
- Нямам впечатления да е имало такива търкания...
Имаше гигантски скандал миналата есен по повод поста на областен управител в Кърджали. Имаше и други подобни истории...
- Не беше гигантски скандалът в Кърджали, гигантски различни бяха интерпретациите му. Всяко нещо е интерпретация, или, както казва един колега, разликата между разузнавач и шпионин е само в интерпретацията и в нищо друго. Винаги, когато сме имали проблеми за решаване с ДПС, са ни трябвали няколко дни, за да стигнем до общите интереси и общото решаване на проблемите. В случая в Кърджали просто централното ръководство на партията избра едно от многото предложения, което не се хареса на нашата местна структура и тя реагира прекалено емоционално...
Как ще коментирате обвиненията на опозицията, че БСП и едва ли не лично президентът Първанов са в дъното на компромата срещу Петър Стоянов за агент Виктор?
- Не знам откъде идва тази информация. Мисля си, че е несериозна. Най-малко ние имаме сметка в момента да се подменя публичният дневен ред с измислени проблеми. Лично аз не вярвам Петър Стоянов да е работил за която и да е служба на Държавна сигурност. Мисля си, че този тип поведение - да се вадят на парче такива информации, е вреден за обществото. Продължавам да твърдя, че много хора са работили за различните структури на ДС честно и почтено като родолюбци и са свършили много полезна работа за България. Имало е и такива, които били доносници и за мен наистина е важно, когато се декласифицират архивите, да лъсне истината за политическата полиция. Срамно би било обаче за нас като държава да се извади на показ истината за службите, които са осигурявали или научно-техническото разузнаване, или военното разузнаване, или борбата с терора. Ако се направи такъв опит, това означава, че в България няма държавност.
Георги Първанов ли ще бъде кандидатът на БСП за президент?
- Ако той се съгласи на втори мандат, мисля, че БСП няма друга алтернатива и няма по-силен кандидат-президент.
Дори и да предпочете да бъде издигнат като независим?
- Формулата на кандидатиране няма никакво значение. По българското законодателство няма формула независим. Той не може да се кандидатира като независим, може да има инициативен комитет, който да го издигне, но даже и в такъв случай мисля, че БСП като партия ще сключи договор с този инициативен комитет, за да го подкрепи съвсем официално. Струва ми се, че самият президент Първанов няма сметка от липса на ясна политическа подкрепа. Той ще има нужда от нея, защото е президент със свои възгледи.
Кой е неговият конкурент? Петър Стоянов? Или по-скоро Бойко Борисов?
- Вижте, конкурентите могат да бъдат различни. Аз също смятам, че господин Стоянов е по-сериозен конкурент, защото той е ясен политик, със своите възгледи и намерения. Докато на бившия генерал Борисов трябва да му се зададе въпросът - ако сега се кандидатира за президент, догодина за какво ще се кандидатира? Защото той всяка година се кандидатира за нещо.
Казват, че БСП подценява сдружението на Бойко Борисов ГЕРБ като политически съперник, докато социологическите проучвания показват друго.
- Не можем да подценяваме едно сдружение. То има своите функции и трябва да си върши работата. Съгласно българското законодателство то не може да участва в избори. Бойко Борисов трябва да реши дали то ще става партия, или не. Но като сдружение ние ще го приемаме наравно и с Червения кръст, и със Съюза на военноинвалидите и с много други съюзи, с които си партнираме.

Facebook logo
Бъдете с нас и във