Банкеръ Weekly

Общество и политика

От тях зависи джобът на държавата

S 250 33c1f7e3 4e42 4bd4 a279 5b9446ebb87b

Казусът с КТБ, дали и как да бъде актуализиран бюджетът на държавата и ясни позиции по енергийните проекти "Южен поток" и VII блок на АЕЦ "Козлодуй" - това са основните проблеми, които новоизбраният 43-и национален парламент ще трябва да решава веднага след своето структуриране на 27 октомври.

От разплитането на тези казуси в края на консултациите между парламентарно представените партии ще зависи и дали страната ни ще се сдобие с работещи Народно събрание и правителство, от каквито има необходимост повече от всякога. Алтернативата е катастрофичният за икономиката курс към нови предсрочни парламентарни избори.

"БАНКЕРЪ" представя основните фигури, които ще движат икономическата, бюджетната и енергийната политика на парламентарните сили.

 


Мартин Димитров, Реформаторски блок


Мартин Димитров е завършил УНСС. От 2005-а е народен представител в 40-то Народно събрание от листата на коалиция ОДС и заместник-председател на парламентарната Комисия по бюджет и финанси. В 41-вото Народно събрание е председател на Комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм. Името му се свързва с намаляването на осигурителната тежест и опростяването на процедури за създаване на ООД.

Друга негова дейност като парламентарист е създаването на Сребърния фонд за подкрепа на пенсионната система, закриването на безмитните магазини, внасянето и приемането на Закона за избягване на конфликта на интереси и въвеждането на фискални правила, ограничаващи разходите и бюджетния дефицит до два процента от БВП.

"Първият най-важен въпрос е актуализацията на бюджета. Такава е необходимо да бъде направена, но тя трябва да е максимално стегната и да ограничи, доколкото е възможно, бюджетния дефицит, имайки предвид тежкото наследство на кабинета "Орешарски".

Корпоративна търговска банка пък без всякакво съмнение трябва да бъде основен приоритет. Първо - пълно разследване, включително от такава специализирана външна компания, за която, от една страна, получих информация, че била наета, а друг източник ми каза, че няма такъв договор. Ние от Реформаторския блок поискахме да се действа по подобие на Кипър, където при по-тежка банкова ситуация бяха наети специализирани фирми във финансовия сектор, и те върнаха значителна част от парите обратно в банките. Ние сме против всички идеи за данъчни увеличения, които ще доведат само и единствено до увеличаване на сивата икономика. Ще настояваме за подобряване на събираемостта на данъците и осигуровките, което означава по-добра работа на данъчните администрации и по-предвидима среда. Относно "Южен поток", ако въобще се строи, условието ни е да можем да купуваме газ от различни доставчици, което води до конкуренция, добри цени и възможност за спад на цената на парното", заяви за "БАНКЕРЪ" Димитров.

 


Менда Стоянова - депутат без политически амбиции


Менда Стоянова влезе с летящ старт в политиката. Само за една година след като стана депутат от ГЕРБ в Народното събрание, известната единствено в тесните професионални среди данъчна служителка се превърна в една от водещите експертни фигури в партията на Бойко Борисов. Като председател на парламентарната Комисия по бюджет и финанси в периода 2009-2013-а Стоянова се прояви като дипломатична и комуникативна личност. Тя се въздържаше от остри нападки срещу своите политически опоненти и в изказванията си се опитваше да се придържа към финансовите и икономическите аргументи. От това реториката й в Народното събрание определено страдаше. В опита си да мотивира солидно тезите си тя често засипваше аудиторията с лавина от числа и финансови термини, чийто обем убиваше основното послание.

Впрочем самата Менда Стоянова никога не се е блазнила от публичността и граденето на политическа кариера. Тя приемаше работата си като председател на една от най-важните парламентарни комисии като професионален ангажимент, а не като поредното стъпало за издигане сред политическия елит. Искрено се дразнеше от откровени икономически глупости, прокарвани от ГЕРБ, но спазваше партийната дисциплина и не критикуваше публично, а полагаше усилия да ги поправи по някакъв начин. Такива бяха случаите с недомислиците в законовите промени, въвели облагането на лихвите върху депозитите на гражданите и с гласуваната в последния момент промяна в бюджета на КФН, която наложи пренаписването на Закона за държавния бюджет за 2011-а на крак няколко часа преди гласуването му на второ четене в пленарната зала. Същата бе ситуацията и със спешното приемане на подпис на ратификацията на законопроектите за капиталовата вноска на България в МВФ в последните дни на 41-вото Народно събрание. Тогава Стоянова буквално с изкривено от притеснение лице обикаляше коридорите на парламента, за да събере подписите на членовете на Комисията по бюджет и финанси. Работохолизмът, лоялността и липсата на склонност към политически интриги я направиха особено ценен кадър. До такава степен, че тя бе посочена за един от тримата преговарящи от страна на ГЕРБ при сегашните консултации за съставяне на кабинет.

Ако новото Народно събрание не приключи скоропостижно живота си през следващия месец и половина, почти сигурно Менда Стоянова ще стане председател на неговата Комисия по бюджет и финанси. По отношение на КТБ Стоянова смята, че е много важно вложителите й възможно най-бързо да получат достъп до парите си, които са им гарантирани по закон.

"В ГЕРБ сме на мнение, че в интерес на цялата българска икономика е да намерим едно много вярно решение за КТБ. То може да бъде взето единствено след много сериозен анализ на данните за нейното състояние. Затова ние настояваме БНБ незабавно да назначи международно признат консултант, който на базата на данните и фактите за банката да предложи начини за излизането от ситуацията, в която се намира. И тези варианти да бъдат остойностени за това, колко ще струват на икономиката, данъкоплатците и вложителите на КТБ", заяви Стоянова на 13 октомври след приключване на разговорите между ГЕРБ и "БСП Лява България".

На следващия ден след разговорите с ДПС Менда Стоянова каза: "Трябва да има законови промени, които да доведат до промяна на ръководството на БНБ. За КТБ и за всички останали случаи трябва да има пълна публичност за кредиторите и кредитополучателите, за да се знае кои са тези хора, които са имали взаимоотношения с проблемни банки."

Що се отнася до бюджета, Стоянова е на мнение, че той спешно трябва бъде актуализиран така, че да отговаря на реалните финансови потребности на държавата. Дори цената за това да е бюджетен дефицит над Маастрихтските критерии от 3% от брутния вътрешен продукт. 

 


Йордан Цонев - финансовият юмрук ня ДПС


Недоброжелатели му го наричат "Ментата", "Крупието", подиграват му се, че навремето разнасял пици. Йордан Цонев обаче е сред едни от най-гъвкавите  политици, доказал, че може да оцелява и да върви нагоре в кариерата си дори и при най-сложните обстоятелства. Той влезе в голямата политика през 1997-а като депутат от листата на СДС и веднага стана заместник-председател на парламентарната Комисия по бюджет и финанси. Напусна синята политическа формация заедно с Христо Бисеров и още няколко сини депутати, когато през 2000 г. тогавашният лидер на СДС и министър-председател Иван Костов започна чистка в сините редици, в отговор на силните обществени обвинения за корупция в управляващата партия. Конкретно Йордан Цонев беше изключен от Националния изпълнителен съвет на СДС и от формацията, но не излезе от политиката, а се присъедини към ДПС. С нейните листи влезе в 40-о Народно събрание, където отново стана член на бюджетната комисия, чийто председател по онова време беше Иван Искров като депутат от НДСВ. Важна подробност е, че през 2003-а Искров бе избран за гуверньор на БНБ именно с подкрепата на ДПС. Без гласовете на тази партия той нямаше да може да отстрани от поста тогавашния управител Светослав Гаврийски.

Политическата кариера на Йордан Цонев се развива с висока скорост и все нагоре. В 41-вото Народно събрание той пак е член на Комисията по бюджет и финанси, а в 42-рото я оглавява. Работоспособен и верен на ДПС, Цонев успешно прокарва в икономически и финансови закони всички необходими на движението текстове. Има изключителен усет как при промените в законодателството да съчетава партийните интереси с нуждите на държавата. Ненадминат е в способността си да обосновава със сериозни икономически параметри внасяните нормативни промени, за които е ясно, че обслужват партийни интереси. Това негово качество ясно изпъкна при приемането на Закона за Сметната палата. В реториката се доближава до председателя на партията Лютви Местан, но не вплита като него лежерно в изявленията си сложни лингвистични и философски термини. Такива трикове не са му и нужни, защото правят впечатление единствено на слабо просветената аудитория, а Цонев няма за задача да се занимава с нея.

Един от недостатъците му е, че от време на време лесно избухва и в такива случаи цялата добре изградена фасада от аргументи се срутва. Но пък когато е ядосан, Цонев е откровен.

Заради прехвърлянето му в редиците на ДПС враговете наричат Йордан Цонев еничарин. Само че политическият избор, който е направил, за него е изключително добър от гледна точка на кариерата му. През последната една година той се издигна до нивото да е водещият експерт по икономическите и финансовите въпроси на ДПС. Това му отреди място както на преговорите за решаване на банковата криза през лятото на 2014-а, така и при сегашните консултации между ГЕРБ и останалите парламентарни партии.

По въпроса за актуализацията на бюджета Цонев е категоричен, че такава е абсолютно задължителна, но трябва да бъде направена след детайлен анализ на държавните финанси. Той не приема депутатите да гласуват автоматично актуализацията, предложена от служебното правителство.

Позицията му за КТБ е в синхрон с ролята на ДПС в кризата, повалила банката. "Председателят на ДПС Лютви Местан възложи на мен и на г-н Пеевски да изготвим законодателно предложение, което да дава възможност на всички вложители в КТБ да получат бърз достъп до сметките си, и ние изпълнихме тази задача. Смятаме също, че трябва да има международни консултанти за оценка на възможностите за решаване на казуса КТБ. Искаме пълна публичност за лицата, които имат сметки, депозити и кредити в банката и също така предлагаме специализирана чуждестранна компания да извърши анализ на всички парични потоци по сметките на мажоритарния собственик и другите акционери на кредитната институция. Целта е не само да гарантираме прозрачност, но и да защитим държавния интерес, защото при всяко едно решение за КТБ ще бъдат ангажирани държавни средства", каза Цонев след срещата между ДПС и ГЕРБ в парламента.

 


Румен Гечев - единственият червен финансов експерт


Румен Гечев едва ли някога ще се оттърве от обременеността на вицепремиерския си пост в правителството на Жан Виденов. Точно тогава той си спечели прозвището "Поразяващата уста" и "Гумен Речев". След срива през 1996 г. за дълго излезе от политическия живот на страната, за да се върне отново в него едва в 42-рото Народно събрание. Това стана точно по време на "подмладяването" на политиците в БСП и се оказа, че Гечев е единственият финансов специалист на парламентарната група на "Коалиция за България". Колкото и да е чудно, волно или неволно, той има същата роля и в парламентарната група на "БСП лява България" в сегашния парламент, тъй като с партията се разделиха както Пламен Орешарски, така и финансовият министър Петър Чобанов удобно прескочил в ДПС. Разбира се, от червените депутати е и Георги Кадиев, но той винаги е играл "десидентска" роля по отношение на БСП и прокарваните от нея политики в Народното събрание.

Ако се абстрахираме от вече споменатата обремененост, Гечев не е политик за пренебрегване. Заради преподавателската си дейност в УНСС и специализациите си в Америка той има познания в областта на икономиката и финансите. В изявленията си и в дебатите по важни финансови закони използва солидна аргументация, подкрепена най-често с примери от практиките в държавите от ЕС и САЩ. Често само експертите във финансовата област могат да оценят, че тези негови аргументи нерядко са избирателни и понякога манипулативни. В изявленията си избягва острите личностни нападки и винаги се придържа към добрия политически тон. Стилът му обаче е доста академичен и  често посланията му остават неразбрани или нямат нужния ефект върху хората, към които са отправени. В друга партия политическото поведение на Гечев може би щеше да е печелившо за него, но в разкъсваната от интриги БСП то не може да го издигне до някакви по сериозни лидерски позиции.

Единствено обстоятелството, че "червените" не разполагат с други финансови кадри, които да са добре известни публични фигури, го изкарва напред при определени обстоятелства. Такъв бе случаят с промените в Закона за кредитните институции и Закона за Сметната палата. Гечев бе и човекът, който  представляваше БСП при решаването на проблема с кризата в банковата система през юни  2014-а. Когато става дума за чисто политически преговори - като тези между БСП и ГЕРБ в новия парламент, той не е сред избраниците. По отношение на бюджета и на казуса КТБ в изявленията си Гечев стриктно следва партийната политика. Той не вижда причини за актуализацията на приходно-разходните сметки на хазната и е против оздравяването на банката, ако за него трябва да се използват държавни пари.

 


Ивайло Калфин, АБВ


Ивайло Калфин завършва френската гимназия, а по-късно и ВИИ "Карл Маркс" (сега УНСС), откъдето взима първата си магистърска степен по "Международни икономически отношения". 10 години по-късно се дипломира в университета в Лофбъро, Великобритания, като магистър по международно банкиране.

Калфин беше член на Европейския парламент от групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите, избран с листата на БСП на 5 юни 2009-а. Работеше в седем парламентарни комисии и делегации. Като икономист по образование основният му интерес бе насочен към Комисията по бюджет, къде беше и заместник-председател. А също и пълноправен член на извънредната Комисия по финансовата, икономическата и социалната криза.

Преди избирането му за евродепутат е вицепремиер и министър на външните работи в правителството на Сергей Станишев (2005-2009 г).

"АБВ има готовност да внесе в Народното събрание пакет от законодателни промени, свързани със социалната сфера за преодоляване на зимата, включително цените за електроенергия - казва Калфин. - АБВ има готовност за законодателни промени в данъчната система, които да внесат повече справедливост, както и промени в областта на енергетиката, за да се изясни откъде идват огромните проблеми, натрупани в този сектор".

Facebook logo
Бъдете с нас и във