Банкеръ Daily

Общество и политика

От Сдружението за модерна търговия апелират за стриктно спазване на мерките

Във връзка с нарасналия брой заразени с COVID-19 в България, членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) - BILLA, Deichmann, dm, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, ProMarket, T MARKET, Аванти, Фантастико и Хиполенд, призовават за стриктно спазване на приетите мерки срещу разпространението на вируса, които търговските вериги отговорно прилагат. По думите им така ще се гарантират здравето и сигурността както на хората, пазаруващи в магазините на големите търговци, така и на техните служители.

Търговските вериги апелират при посещения в магазините клиентите да следват инструкциите за безопасност, поставени на видни места, да използват препаратите за лична дезинфекция, разположени на входовете на обектите, задължително да разполагат с предпазни маски, тъй като в противен случай няма да бъдат допуснати вътре. Освен това те трябва да се съобразяват с инструкциите на служителите по сигурността и ако се наложи, търпеливо да изчакват на входа, за да не се получава струпване на хора.

От Сдружението за модерна търговия припомнят, че трябва да се спазват определените посоки на движение и дистанция от поне 1,5 метра от клиентите както при пазаруване, така и при изчакване на касите. Също така по възможност да се плаща с банкови карти вместо с пари в брой и да не посещават магазините при неразположение или грипоподобни симптоми.

Членовете на сдружението заявяват, че са осигурили: дезинфектанти за посетителите, пропускателен режим, с който да се гарантира оптимален брой клиенти в магазините, лични предпазни средства за служителите – маски, ръкавици и шлемове, прегради на касите и в секторите за директно обслужване на клиенти като щандове за месни и млечни продукти, за топли храни и деликатеси.

"Поне два пъти дневно се извършва цялостна дезинфекция на търговските, касовите и складовите зони, на количките и кошниците за пазаруване. Провеждат се и регулярни инструктажи и проверки на спазването на предписанията на здравните власти, внимателно се следи за служители с грипоподобна симптоматика, а част от компаниите въведоха и PCR тестване и разделяне на хората в централните офиси и логистичните центрове на екипи", уточняват от търговското сдружение. 

В изпълнение на мерките за безопасност водещите ритейлъри у нас продължават да работят в тясно сътрудничество с министерствата на икономиката и здравеопазването и други ключови представители на държавната администрация.

От СМТ припомнят също, че още преди в България да бъде регистриран първият случай на заразен с COVID-19 е била сформирана работна група, в която се включиха министърът и заместник-министърът на икономиката и мениджмънтът на големите търговски вериги, а на по-късен етап се присъединиха и министърът на здравеопазването и членове на неговия екип. В периода на карантината денонощно беше обменяна релевантна информация, бяха обсъждани потенциални рискове пред доставките на хранителни стоки и своевременно бяха решавани възникнали казуси. Те отбелязват, че благодарение на това ефективно партньорство и особено на подкрепата от страна на тогавашния заместник-министър и настоящ министър на икономиката г-н Лъчезар Борисов, в България не беше допусната продоволствена криза, а рафтовете на магазините бяха зареждани не само със стоки от първа необходимост, но и с всички останали най-търсени от българите продукти.

В настоящата ситуация на нарастване на броя на заразените, търговските вериги заявяват готовността си да продължат тясното сътрудничество с държавната и местните администрации, базирано на добрите практики, доказали своята ефективност. От полза за българските потребители е всяка мярка за безопасност в търговията на дребно да бъде съгласувана с бранша.

Например, фиксирането на максимален брой клиенти, които се допускат в магазините независимо от площта им, следва да бъде съобразено с търговската площ на различните обекти, която варира от 100 кв. м до повече от 5 000 кв. м. При липса на диференциран подход някои от магазините ще бъдат препълнени, а други ще останат полупразни. В този случай добра практика би било броят на клиентите да се определя според площта на магазина, например 1 клиент на 10 кв. метра. С цел ефективно прилагане на мерките, от полза би било въвежданите стандартизирани и централизирани правила, да бъдат прилагани локално без тълкувания, за да се избегне хаос в системата и затрудняване на търговията в цели региони.

Членовете на СМТ подчертават още веднъж своята готовност да запазят духа на сътрудничество и взаимопомощ в диалога с институциите за изпълнението на мерките срещу разпространението на COVID-19 и още веднъж призовават за търпение и дисциплина при посещения в магазините, за да може всеки клиент у нас да пазарува спокойно и при максимална сигурност за своето здраве.

Facebook logo
Бъдете с нас и във