Банкеръ Daily

Общество и политика

Основно образование ще се завършва в седми клас

Основно образование ще се завършва след седми клас, а не след осми, както е сега. Това решиха депутатите, които приеха на второ четене текстове от новия закон за предучилищното и училищното образование. Първият випуск седмокласници ще завърши основното си образование в края на учебната 2018/2019 година. Предвижда се новата образователна структура да влезе в сила от следващата учебна година (2016/2017) за първокласниците, петокласниците и осмокласниците. 

В новият закон са записани няколко типа категоризации. Така например според съдържанието на подготовката гимназиите пък ще се делят на профилирани и професионални, а спрямо етапа или степента на образование неспециализираните училища са:


  • начални (1 - 4 клас включително);

  • основни (1 - 7 клас включително);

  • гимназии (8 - 12 клас включително);

  • обединени (1 - 10 клас включително);

  • средни (1 - 12 клас включително).

С цел да бъдат задържани учениците в малките населени места се въвежда и първи гимназиален курс до десети клас и създаването на обединени училища. Все пак каквито и да са измененията един въпрос остава нерешен, а именно недостигът на учители.

Според председателят на Синдиката на българските учители към КНСБ Янка Такева, в момента в образованието работят и 3.5 хил. учители, които са пенсионери. Това е така, защото младите хора, които завършват университетите, не влизат на тяхно място.  

"Само след три години в българската образователна система вече няма да има физици, математици и информатици", предупреди Такева. Освен това по нейни думи има и недостиг на учители по чужди езици. Председателят на Синдиката на българските учители към КНСБ изказа мнението си, че това се дължи на факта, че младите хора, които знаят езици и са завършили педагогическа правоспособност, отиват да работят във Великобритания, а математиците, физиците и информатиците отиват в Канада и Америка. "Нашите инженери, с педагогическа правоспособност, заминават да работят в Австрия и затова кадровото обезпечаване в средното ни образование "все още се крепи на някаква магия", каза още Такева. Според нея има и недостиг на начални учители и педагози в предучилищния сектор.

Освен липсата на достатъчно кадри, Такева отбеляза и друг проблем - хиперактивността на децата. Такева изтъкна и още една проблемна зона в образованието преди 15 септември - фактът, че все още се работи с "некачествено списвани учебници и учебно съдържание".

Facebook logo
Бъдете с нас и във