Банкеръ Daily

Общество и политика

Омбудсманът поиска от МЗ безплатен телефон за COVID

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до здравния министър проф. Асена Сербезова, в която настоява телефонът, на който гражданите могат да получават информация, свързана с COVID-19, да стане безплатен или да бъдат осигурени достатъчно телефонни линии, с обичайното таксуване за услугата.

Повод за препоръката са ежедневно постъпващите в институцията на обществения защитник сигнали от граждани, в които изразяват възмущение, че на обявения от Столичната РЗИ телефонен номер 070050014 за въпроси, свързани с COVID-19, им се начисляват такси, без реално проведен разговор.

„Като омбудсман съм силно обезпокоена и намирам за основателно недоволството на гражданите, че за обаждане на посочения телефон, заплащат за услугата по тарифа, съгласно условията на съответния мобилен оператор, като сумата често е значителна. Известно е също, че обажданията към номер 0700 не са включени в пакетите безплатни минути към повечето абонаментни планове“, пише проф. Ковачева.

Тя посочва жалба на жена, която прилага разпечатка, от която е видно, че за общо 16 нейни обаждания към сметката й са начислени 8 лв., и то само за изслушани указания на оператора, но не и за проведен разговор със служител на СРЗИ. Жената е недоволна, защото е таксувана, без да е получила реално услуга.

„Смятам, че в условия на пандемия и при засиления интерес на граждани по въпроси, свързани с COVID-19, е недопустимо информирането им да става за сметка на допълнителни, често значителни разходи за телефонната услуга“, подчертава омбудсманът.

В тази връзка Диана Ковачева настоява да бъде обсъдена възможността гражданите да могат да задават своите въпроси за COVID на безплатен за тях телефон, а при невъзможност – да им бъдат осигурени достатъчен брой телефонни линии с обичайното таксуване на услугата.

„Практика в тази област има Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), чийто национален телефонен номер с код 0800 за обслужване на гражданите е безплатен. Вярвам споделяте мнението ми, че в условията на извънредна епидемична обстановка, контактът с институциите по актуални за гражданите въпроси, имащи пряко отношение към техните живот и здраве, не следва да ги натоварва допълнително с разходи“, категорична е проф. Ковачева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във