Банкеръ Daily

Общество и политика

Омбудсманът иска от „Топлофикация София“ яснота за корекцията на изравнителните фактури

Омбудсманът Диана Ковачева поиска от изпълнителния директор на „Топлофикация София“ ЕАД Александър Александров информация какви действия са предприели от дружеството по прилагане на Указанията на Министерството на финансите, свързани с намалената ставка от 9% ДДС в изравнителните фактури на столичани за отоплителен сезон 2021-2022 г.

Припомняме, че през август проф. Ковачева сезира Министерството на финансите и поиска от НАП да провери дали топлофикациите в страната вдигат изравнителните сметки с по-висок ДДС от 20% вместо 9%, намалени от Народното събрание през Закона за ДДС, приет със Закона за държавния бюджет на РБ и в сила от 9 юли т.г. В отговор министърът на финансите публикува Указания, според които изравнителни сметки, издадени след 9 юли с начислено 20% ДДС трябва да бъдат анулирани.

Така на 30 август 2022 г. „Топлофикация София“ съобщи, че на сайта си ще публикува допълнителна информация с указания за гражданите, но и до момента такива разяснения на практика липсват.

„Тъй като в Указанията се допуска корекциите по изравнителните фактури за доплащане да бъдат извършени по два начина - чрез анулиране на издадените фактури и издаването на нови фактури или чрез издаването на кредитно известие, смятам за важно гражданите да бъдат осведомени кой от двата начина ще се прилага от дружеството. В допълнение обръщам внимание, че значителна част от изравнителните фактури за сезон 2021-2022 г. бяха издадени към 31.07.2022 г. със срок за плащане до 14.09.2022 г. Тук възниква въпросът и за начисляването на обезщетения за забава (лихви)“, посочва омбудсманът.

Поводът проф. Диана Ковачева да се обърне към Александров са жалбите на разтревожени граждани, които са получили изравнителни фактури от „Топлофикация София“ ЕАД, придружени от втори лист – фактура „образец“, написан с по-дребен шрифт, където е посочено задължение за плащане в размер на 588,38 лв. Дружеството вписва тази сума илюстративно, клиентите всъщност не я дължат, но реално могат да бъдат заблудени от въпросния допълнителен лист.

„Въпреки печатът върху тези фактури „образец“, смятам, че така представената информация трябва да е по-ясно обозначена като разяснителен материал, за да не предизвика объркване и неоснователни притеснения сред клиентите на дружеството, особено сред хората в напреднала възраст“, категорична е проф. Ковачева.

Тя настоява още в бъдеще „при изготвянето на разяснителни материали от дружеството те да бъдат недвусмислено обозначени като илюстративни, като се избягва по възможност и посочването на конкретни суми“.

Facebook logo
Бъдете с нас и във