Банкеръ Weekly

Общество и политика

Общността се подготвя за война в Близкия изток

Някои европейски правителства бързат да натрупат солидни резерви от суров петрол и горива. От една страна, те правят това в изпълнение на новите правила на Евросъюза, а от друга, взимайки под внимание информациите, че Израел се подготвя за война срещу Иран. Само в Белгия и в Холандия бяха обявени търгове за внос през септември и октомври на повече от 250 хил. т дизел и бензин. Франция пък вече закупи необходимите количества дизелово гориво и обяви търг за закупуване на суров петрол.


Сет Клайнман, ръководителят на енергийните проучвания за Европа на Citigroup, заяви, че близкоизточната криза е неочакван източник, подкрепящ повишеното търсене на петрол...Тя показва как събитията около Иран и Сирия водят до спекулативно покачване на цените на суровия петрол дори при липсата на действителен проблем с доставките...


Напрежението между Израел и Иран, свързано както с ядрената програма на Техеран, така и с атентата на летище Сарафово в България през юли, се покачваше непрекъснато през последните седмици. Израелските медии дори открито обявиха, че премиерът Бенямин Нетаняху е взел решение да атакува ядрените съоръжения на Иран през есента. В отговор иранският президент Махмуд Ахмадинеджад обяви през седмицата, че Израел е злокачествен тумор, който няма място в Близкия Изток. Това изказване беше осъдено незабавно от ЕС, и в частност от комисарят по външните работи Катрин Аштън. Аштън е главният преговарящ, представляващ шестте световни сили САЩ, Русия, Китай, Франция, Германия и Великобритания, които се опитват да убедят Иран да изостави ядрената си програма. Притесненията им са, че тя цели производството на оръжия. Техеран обаче упорито твърди, че програмата е разработена с мирни цели.


През 2009 г. беше приета Европейската директива за резервите от горива на страните членки на общността. Тя беше предизвикана от голямата криза с доставките тогава и създадена с намерението да облекчи въздействието на подобни кризи в бъдеще. Според нея всички държави от ЕС е необходимо да поддържат резерви, равни на 90-дневния им внос на горива, и на поне 61-дневна консумация. Крайният срок за нейното изпълнение е 31 декември. Така че повечето европейски държави все още са в процес на натрупване на необходимите количества и им предстои обявяването на търгове за доставки на горива, с които да се покрият изискванията на директивата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във