Банкеръ Daily

Общество и политика

Образованието - основен двигател за модернизацията на ромската общност

В ромската общност върви процес на модернизация и основният двигател за това безспорно е образованието. Това сочи анализът на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, който участва в онлайн конференция.

Оказва се, че за три години образователното министерството е успяло да разшири с 2,5% обхвата на тези деца в системата. Освен това тенденцията вече е отпадането на ромите от училищната система да се случва на по-късен етап. Според данните за 14-годишните процентът на приобщените ученици е увеличен от 92 на 95%, а от 92,6% на 94% е увеличен обхватът на 15-годишните, при 17-годишните той е 88%.

С 0,3% се повишава и средният брой години, в които децата учат. Според просветният министъра това е резултат от работата за привличане на децата в училище, в която участват много институции. 

С основно образование вече са 43,2 вместо 36,2% от ромите, а нарастването на тези с диплома за средно е до 22,7% спрямо 13,5% през 2011 г. Според отчетите и на социалното министерство през последните години осезателно расте делът на върнатите в училище деца, макар че сега COVID кризата е сложила на пауза на процесите по включване на ромските ученици.

"След пандемията България трябва да продължи с тази целенасочена и ежедневна политика на работа по включването на всяко дете, защото ефектите в образованието са с дълъг хоризонт", категоричен е Красимир Вълчев. 

По думите му около 2/3 от учениците не успяват да завършат средното си образование. “Ако успеем да свалим техния процент на 10 или на 15%, България ще бъде една от трите страни с най-нисък процент на преждевременно отпадналите от училище” - тази амбициозна цел назова Вълчев. 

И тъй като изследванията са категорични за връзката между възможно най-ранния обхват и успеваемостта на младежите, той е на мнение, че през следващите 2 или 4 години може да си позволим да премахнем таксите в детските градини и това трябва да е една от политиките на България. Защото децата, включени в предучилищното образование, “по-често завършват средно образование, по-често придобиват професионална квалификация, пригодни са за пазара на труда и са подготвени да водят щастлив и смислен живот”, обяснява министър Вълчев.

Според него, ако имаме 20% изключени от образователната система, ще имаме и 20% изключени от обществото и никой от нас няма да има усещането, че живее в хармонично общество. Министърът е на мнение, че такава политика предполага ангажираност и на най-високо политическо ниво. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във