Банкеръ Weekly

Общество и политика

НИКОЙ НЕ ПЕЧЕЛИ ОТ СМЕНИ В ПРАВИТЕЛСТВОТО

Г-н Панайотов, ще има ли промени в правителството? През миналата седмица медиите вече заговориха за рокади през май. Смятате ли, че това е реално?
- В момента България не се нуждае от промени в правителството, а от стабилитет. Липсва ни спокойствие и увереност в това, че ние можем да продължим да се справяме успешно с онези действия и мерки, които сме поели като ангажимент към Европейския съюз. Но аз съм убеден, че близо 260 дни преди датата 1 януари 2007 г. ние ясно ще си дадем сметка за отговорността пред страната в този момент и ще продължим успешно напред.
Разговаряме само ден след като бе внесено искане за вот на недоверие към правителството. Смятате ли, че този вот ще има последствия? По-скоро като обществен рефлекс...
- Разбира се, право на опозицията е във всеки момент да предоставя на вниманието на обществото важни проблеми. И проблемът, свързан с реакцията на държавата в случай на бедствие, по принцип е важен. Но това, което на мен ми прави впечатление, е, че у нас вместо това да е повод за обединение на нацията и на всички институции в държавата, е повод за разединение. За разлика от други страни, в които има бедствия в момента, например в Германия, в Австрия или в Чехия и Унгария. Солидарността отново не е водещото качество, което демонстрираме. Наред с този план за разглеждането на внесения вот на недоверие искам да подчертая и нещо друго. Ако опозицията, както твърди, има конкретни данни за корупция, за злоупотреби, свързани със средствата, които бяха предоставени на общините за преодоляване на последиците от щетите, то нека те да бъдат предоставени на българското общество, на съответно оторизираните органи. И аз ви уверявам, че на политическо ниво НДСВ ще бъде сред първите, които ще държат на това тези сигнали да бъдат разгледани незабавно и съответно ако има виновни длъжностни лица, да бъдат строго наказани съобразно закона.
Има ли шанс, ако данните по време на дебата са толкова конкретни, те да преобърнат вота?
- Не смятам, че интересът на България, който в момента е еднозначен, може да бъде поставен под съмнение от това, че един или друг не си е свършил работата. Ние ясно трябва да кажем, че в една правова държава отговорността за противоправно поведение трябва да се индивидуализира. А не да бъде представена евентуално като теза, че всички са маскари и в този смисъл никой не заслужава каквото и да е придвижване напред.
Ще се върна на първия въпрос. От самото създаване на правителството се говори за политически пазарлъци, за форми на споразумяване, ако щете. И те се случват пред очите на обществото... Не е нелогичен и вариантът за договаряне между партньорите за персонални промени в сектори, в които според Европейската комисия нямаме напредък?
- Такива разговори в управляващата коалиция не са водени, тъй като основното, с което се занимаваме в момента, е една ежедневна работа, която невинаги представлява интерес за медиите. Но ние си пишем домашното всеки ден съобразно поетите ангажименти. С една-единствена цел. Това, което страната очаква на 1 януари 2007 г. - е да бъдем пълноправни членове на Европейския съюз. Ние, НДСВ, сме в тази коалиция, от една страна, за да гарантираме този приоритет, но от друга страна, за да гарантираме хода на българското общество напред. А това става, както добре е известно, чрез гарантиране на определени икономически параметри. И сме доволни, че в управляващата коалиция надделя разбирането, което изповядва НДСВ - да се гарантира ясно и категорично икономическа и финансова стабилност, която да даде възможност за ръст на инвестициите в страната през тази и през следващата година. Да припомня, че в предходните четири години страната отбелязваше между 4.5 и 5.5% икономически растеж. И, разбира се, чрез този икономически растеж, чрез гарантирането на финансовата стабилност ние държим да се случат и много важни неща в сферата на социалната политика и в сферата на здравеопазването.
Това е големият проблем на правителството. Някои от вашите партньори обещаха определен ръст на доходите, който няма изгледи да бъде достигнат. Социологическите проучвания показват, че правителството трупа негативи. Какво се прави в такъв случай?
- Негативи винаги се трупат в случаите, когато се обещава нещо, което не е реалистично. Затова в НДСВ никога не сме се обвързвали с популистки обещания, които си даваме сметка, че след това не могат да доведат до реално подобряване на живота на българските граждани. Но пак да кажа, ние сме убедени, че могат да се осъществят редица успешни мерки в посочените две сфери - здравеопазване и социална политика. Поканихме здравния министър на заседание на парламентарната група. Срещата беше много ползотворна. Той възприе много от предложенията ни и очакваме те да бъдат включени в стратегията, която се готви в Министерството на здравеопазването. Тази стратегия ще излезе в близките дни. И ние като политическа сила ще имаме повод да видим дали предложенията ни са залегнали в нея. Ако е така, то ще преминем към тяхната реализация. Ако не, уверявам ви, че НДСВ ще настоява тези неща да се случат, защото очевидно другото би означавало да поставим под съмнение възможността гражданите да получават едно конституционно право - правото на здравеопазване.
Да поговорим за другата проблемна област - правосъдието. Европейският съюз не одобри стореното до момента, заговори се за искане на оставка на министъра на правосъдието, който е от квотата на НДСВ. Има ли основания за това?
- За оставки, както виждате, се говори всеки ден в различни сектори. Аз не бих казал, че в момента трябва да фокусираме вниманието си върху една или друга оставка, тъй като няма основание.
Но според опозицията оставката на Георги Петканов върви в комплект с тази на Румен Петков. Ваши депутати още преди месец също казаха, че НДСВ може да поиска оставката на вътрешния министър. Това актуално ли е?
- Такива оставки според мен в момента няма да доведат до решаването на проблемите, които не са малко. И те не са свързани с това, което сега България предприема като законодателна реформа, в това число и конституционна. Последните промени в конституцията и новият закон за вътрешните работи са съобразени изцяло с европейските стандарти. Те дават законова база за по-ефективно и качествено правораздаване. Това, което куца при нас, е прилагането на тези законови мерки. Липсват достатъчно случаи, в които ние да кажем - да, ето, наказателното законодателство е приложено с цялата строгост и са наказани съответни представители, особено на организираната престъпност, към които обществото с основание е много чувствително. Иначе, ако трябва да гледаме по-общо картината на престъпността у нас и в развитите държави от Европейския съюз, уверявам ви, че като специалист в тази област следя много внимателно тези показатели, в това число и ръста на тежката криминална престъпност и там, и тук. Оказва се, че на сто хиляди граждани престъпленията, които се извършват в развитите страни членки на Европейския съюз, са повече, отколкото в България. Това, което притеснява у нас, е липсата на достатъчна ефективност при знакови случаи на тежка организирана престъпност. Там, мисля, в момента създаваме нови механизми, така че да усетим по-голяма ефективност.
Има ли организирана акция срещу политици от НДСВ? Вашата парламентарна група заговори за такава акция по повод проверките срещу депутата Йордан Костадинов.
- Това е един случай, който ние ще продължим да следим изключително внимателно, тъй като има твърдения за данни за осъществени престъпления. За нас е много важно първо да покажем, че няма да слагаме политически чадър срещу това да се проведе разследване. Изключително достойно е поведението на самия Костадинов, който веднага сам направи декларация, че се отказва от имунитета си. Важно е да се стигне до истината, но сме против да се използват каквито и да е варианти за оклеветяване на един народен представител.
Отново формулата 8-5-3 е на път да създаде напрежение в коалицията. От половин година се говори, че има чистка на кадри на НДСВ по места, или червена метла. При главния секретар на НДСВ трябваше да постъпват данните за подобни уволнения на ваши хора в страната. Знае се, че кадрите на БСП напират за властови позиции.
- Преди всичко искам да подчертая, че на ниво съвет на коалицията ние сме постигнали много ясно и категорично разбиране, че тази формула 8-5-3 касае единствено правителството и органите на централната власт. Тя не може да се отнася до каквито и да е поделения на местните органи на властта, тъй като там работят държавни служители. И НДСВ е показало в рамките на предходния мандат, че не бива администрацията на държавата да се засяга от смяната на политическата власт. Имаме принципно разбиране и то, повтарям, е уважено на високо политическо ниво от нашите коалиционни партньори.
Случва ли и с НДСВ това, което става с членовете на СДС? Преминават ли и те в сдружението на Бойко Борисов ГЕРБ? Имате ли такива данни?
- Не, с такива данни не разполагам. Трябва да подчертая, че за момента става въпрос за едно неправителствено сдружение. И след като не става дума все още за политическа партия, ние не разглеждаме като политически конкурент това движение. Най-нормално е от гледна точка на заявената цел на ГЕРБ - бъдещото европейско членство на България, да се състои навреме, и то по един достоен за всички граждани начин, ние да сме в добри отношения с тази неправителствена организация. Ние сме в прекрасни отношения и с други неправителствени организации, даже наши депутати са оглавяващи тези организации за България. Ако, както твърдят някои от представителите на ГЕРБ, тази организация стане политическа партия, тогава, разбира се, тя ще бъде наш конкурент, но същевременно и субект, с който ние бихме могли стратегически да взаимодействаме.
Готови ли сте вече с формула за участие в президентските избори?
- Не, не сме готови, тъй като позицията на НДСВ беше много ясно и категорично заявена и то своевременно. Ние смятаме, че позиция за президентските избори може да бъде сериозно изготвена, след като видим контекста, в който те ще се осъществяват. Това не би могло да стане, преди да видим редовния доклад за България на 16 май, респективно да видим резултата от срещата на върха на Европейския съвет през юни. За нас е важно да получим официално потвърждение на това, към което се стремим - пълноправното членство на България. Ако това стане, то тогава за НДСВ стои въпросът дали през тази година или през следващата ще бъдат проведени изборите за Европейски парламент. Ние смятаме, че изборите трябва да са през тази година.
Да, и дори да съвпаднат с президентските. Това е теза, която отдавна застъпвате...
- Наистина трябва да се помисли дали да бъдат заедно с президентските и според нас си заслужава това да се случи, тъй като, от една страна, така ще се спестят финансови средства на държавата, но, от друга страна, ще дадем и много ясен знак, че България иска да започне пълноправното си членство не с наблюдатели в Европейския парламент, а с представители на българското гражданство, които са минали през общи парламентарни избори. Много важно е да се има предвид, че бъдещият президент, който и да е той, ще положи клетва на 20 януари следващата година в страна член на Европейския съюз, дай Боже. Самият контекст на очакванията към политическата фигура, която може да изпълнява тези функции, ще се очертае далеч по-ясно, когато има яснота дали България ще бъде или не член на съюза.

Facebook logo
Бъдете с нас и във