Банкеръ Weekly

Общество и политика

Наглостта на футболното задкулисие стигна нови висоти

Нелегитимният Изпълком на БФС вкара бъдещото ръководство в дългосрочни зависимости

S 250 7c7f1b15 44eb 4e1b b9d1 1970dbca288a
S 250 47484b19 bf0f 4042 a2be a1e74da0a6ff

Миналогодишните сътресения по върховете на Българския футболен съюз (БФС) обнадеждиха феновете, че футболът идва, а ритнитопковщината е обречена на гибел. Борислав Михайлов и компания дружно подадоха оставки и се снишиха в трепетно очакване на извънредния конгрес.

По обективни причини, доколкото коронавирусът е пречка за провеждането на виртуален форум, насроченият за 7 юни конгрес бе отложен с шест месеца - за 11 декември. Стига, разбира се, ако поради наличието на сняг, делегатите не подкарат коледните и новогодишните празници по-отрано... 

 

В средата на миналата седмица членовете на Изпълнителния комитет на БФС в оставка гласуваха подновяването на договора с „Нова броудкастинг груп“ за телевизионните права на футболното първенство. Контрактът, който изтичаше в края на сезон 2020/2021 г. бе удължен с още пет сезона – до 2026 година.

От футболната централа информираха, че са получили три оферти (без ДДС) за телевизионните права: 200 000 лв. на сезон; 3 млн. лв. на сезон; 6.5 млн. лв. на сезон. И... приели най-щедрото предложение - на телевизията, излъчваща българския шампионат и в момента.

Подобна сделка е единствена по рода си - най-вече заради четворното преплитане на интереси около една личност. Кирил Домусчиев, Босът на "Нова броудкастинг груп", е също така собственик на българския шампион „Лудогорец“, на фирмата посредник за телевизионните права „Футбол про медиа“ и член на Изпълкома на БФС. Сиреч – Домусчиев предлага едни пари за ТВ права, след това сам приема офертата си, а накрая част от тази сума се връща обратно в джоба му. Бързам да кажа, че от „Нова броудкастинг груп“ излязоха с позиция, че

„за да се избегне конфликт на интереси,

самият Кирил Домусчиев, като член на Изпълнителния комитет на БФС, се въздържа при гласуването за вземане на решението за новия договор“. Да се смее ли човек, да плаче ли...

Официалната позиция на Домусчиев идва след заплахата на новия мажоритарен собственик на „Левски“ Наско Сираков, че клубът може да не пусне камери на „Нова телевизия“ на стадиона си. Причината – сключеният „на тъмно“ дългосрочен договор за ТВ правата, за който БФС дори не се е допитал до футболните клубове. Телевизионните права в своята същност са притежание тъкмо на отборите, а федерацията се явява посредник между тях и телевизионния доставчик. Това очевидно е убягнало на Изпълкома, който най-безочливо обвърза клубовете за пет години напред, а с това на практика върза и ръцете на бъдещото ръководство на БФС по един от най-стратегическите въпроси за развитието на футбола у нас.

Наско Сираков има защо да недоволства. Отбори като

„Левски“ и ЦСКА са големите губещи

от тази сделка, тъй като генерират значително по-голям телевизионен интерес, а същевременно си делят поравно парите от ТВ права с всички останали клубове. В момента „Левски“ взима около 600 хил. лв. годишно по това перо, а според Сираков тази сума трябва да е в порядъка между 2 и 4 млн. на година. Ако закъсалият финансово „Левски“ иска да се избави от порочния модел на управление и да се превърне в самоиздържащо се и независимо дружество, то един от първите ходове в тази посока следва да бъде преразглеждането на приходите от телевизионни права.

ЦСКА и "Левски" разполагат с огромна фенска маса, която в голяма степен съставлява аудиторията на спортните канали на „Нова броудкастинг груп“, излъчващи футболния шампионат. Ако БФС продължава да си прави оглушки и не взима предвид този факт, то двата столични гранда могат да загърбят традиционния метод на излъчване на мачовете им и да прибегнат до други механизми, чрез които да си вземат своето.

В Гърция, например, от година насам шампионът ПАОК създаде собствена онлайн платформа, на която излъчва мачовете си срещу съответна такса. По същия начин и "Левски", и ЦСКА биха могли да разчитат на многобройните си фенове, които да наливат парите си директно в хазната на любимия си отбор, вместо в тази на „Нова броудкастинг груп“, откъдето продължават да вдигат цената на месечния си абонамент (от 1 юли т.г. платеният пакет „Диема екстра“ поскъпна с 1 лев и вече струва 9 лв/месечно).

Варианти – много, но решението за БФС следва да е само едно: незабавно преразглеждане на договора за ТВ правата и задължителна консултация с футболните клубове. Всичко друго би граничило с наглостта на едно футболно задкулисие, което не се отказва да обслужва частни интереси - за сметка на българския футбол.

Facebook logo
Бъдете с нас и във