Банкеръ Daily

Общество и политика

Над съдилищата надвисна "опасност" от нова реформа

Четири месеца, след като бившият член на Висшия съдебен съвет (ВСС) Красимир Шекерджиев обяви с мрачно чувство за хумор, че “опacнocттa oт cъдeбнa peфopмa пo "Мoдeл 4" oтминa”, кадровият орган отново се зае с невъзможната задача да прекрои съдебната карта. Разработването на модела, заради който съветът усвоява милиони по Oпepaтивнa пpoгpaмa “Дoбpo yпpaвлeниe”, хлътна в задънена улица заради съпротивата срещу предложените мерки. Координаторите на проекта Красимир Шекерджиев и колежката му Боряна Димитрова хвърлиха оставки в знак на протест - било им казано да спрат да мислят по темата, защото въпросът е политически. 

 

Въпросът с прекрояването на съдебната карта отново стана актуален, след като председателят на ВКС излезе в кандидат-президентски отпуск, а шеф на съдийската колегия във ВСС стана председателят на Върховния административен съд Георги Чолаков. Новото задание звучи благопристойно: с радикалния „Модел 4“ вече е свършено, налага се да бъде намерен друг - с по-човешко лице.

 Повече от две години, след като колегията прие правила за дисциплиниране на заседанията, новият "колегиален" шеф включи таймер за контрол на точките от дневния ред. „Приключихме с тези пинг-понг въпроси!“, парираше Чолаков всеки опит за надприказване и надвикване при автоматично изключените микрофони.

Темата за прекрояване на съдебната карта и неравномерната натовареност на съдилищата беше реанимирана по предложение на председателката на ресорната комисия Даниела Марчева. С довода, че отказът на правосъдния министър да внесе законодателните предложения, изготвени по „Модел 4“, е върнал ВСС в първи клас, Марчева предложи спасителен вариант:

предприемане на комбиниран подход,

в който да се съчетават различни елементи от вече приети модели. Например -  обединяване на съдилища, трансформиране на районни съдилища в териториални отделения, промяна на подсъдност, командироване на служители. 

Прекрасно, но... явно обречено на неуспех. Или поне така изглежда отстрани - като предварително четене на нещо, което със сигурност скоро няма да бъде реализирано. а скорошно реализиране. Като под "скоро" трябва да се разбират няколко години за умуване, измисляне и разработване, плюс още година-две - за цялостна оценка и анализ - по съдебни райони и в национален мащаб. След това трябва да бъдат организирани широк публичен дебат и още по-широко обществено обсъждане, последван от изготвяне на план за реорганизация с конкретни предложения. И накрая - ако Съдийската колегия и Пленума на ВСС одобрят проекта, идва ред на информационната кампания за въвеждането му.

За да е ясно отсега кой как смята да участва в прекрояването на съдебната карта, неколцина от членовете на ВСС дадоха отново да се разбере, че независимо от демографската криза, те няма да рискуват авторитета си и

да благословят закриването на съдилища.

„Така или иначе райони се обезлюдяват, поне съдът да остане!“, обобщи позицията Севдалин Мавров.

Въпросът "Какво да се прави с решенията, с които ВСС е одобрил неактуалния вече "Модел 4“?", също бе решен... и тако, и вако.  Никой не пожела да рискува с искане за отмяната им, но никой не предложи те да бъдат изпълнени веднага и едно към едно. Вместо това бе приет 5-месечен срок за изпълнение на набелязаните стъпки, но мерките за постигане на лелеяната равномерна натовареност бяха разделени на организационни, стратегически и технически:

- преместване на съдии, разкриване и разместване на щатове, централизирано разпределение на заповедните производства;

- преразпределение на дела в окръжните и апелативните съдилища чрез командироване „на място“ и чрез способите на електронното правосъдие;

- промяна в границите на съдебните райони.

Диспропорциите в натовареността бяха илюстрирани за пореден път от данните за 2020 г., в която е регистриран спад от 14% на делата спрямо предходната. В софийските съдилища обаче това не се усеща, като в Софийски градски съд (СГС), например, въззивните граждански състави

насрочвали дела чак за 2023 година.

На председателя на СГС било препоръчано да обедини първоинстанционното и въззивното граждански отделения, но той не връщал отговор.

Стигна се и до констатацията, че принципът за водене на делата по правилата за местна подсъдност препятствал поначало възможността за равномерното разпределение на исковите производства, което можело да бъде неутрализирано донякъде с командироване "на място" без прехвърляне на щатове. 

Твърде съмнително е дали до края на мандата си сегашният състав на ВСС ще успее да въведе поне една-две набелязаните мерки. Остротата на политическите реакции в последните месеци за дейността на съвета ескалира, но пък изборните перипетии заглушават провалите в съдебната сфера и размиват перспективата за реален напредък.

От правосъдното министерство едва ли ще одобрят скоро някаква компилация от моделите за промяна на съдебната карта дори само заради неяснотата около съставяне на редовен кабинет след предстоящите парламентарни и президентски избори. Досегашните отзиви на изпълнителната власт сочат

твърдо недоверие в способността на ВСС

не само да реформира, но и да управлява системата.  

Засега остава валидна оценката на правосъдния министър Янаки Стоилов, изказана на проведения през лятото дебат за оптимизиране на съдебната карта, който  беше определен като страшно закъснял, а моделът - като концептуално сгрешен и с потенциал да доведе до много повече проблеми, вместо да реши някои от съществуващите. 

Единодушно беше подчертано, че ВСС не може сам да прави реформата, а е необходимо съгласуване и постигане на компромис с всички засегнати органи и институции, като в центъра на реформата трябва да е "човекът". Сложен процес, който устройва всъщност кадровия орган, понеже го разтоварва от отговорности чрез споделянето им с другите власти. Нещо като игрословицата

"Ние много искахме, ама ни попречиха и нямахме желание!"

"Πpaвocъдиeтo e твъpдe вaжнo, зa дa ce ocтaви caмo нa мaгиcтpaтитe и нaй-вeчe - нa yпpaвлявaщитe cъдeбнaтa влaст. Haчинът, пo ĸoйтo ca изпълнявaни и възлaгaни мнoгo oт пpoeĸтитe пo OΠ "Добро управление", нe е мнoгo дoбъp пpимep зa дoбpo yпpaвлeниe. Haдaли тpябвa дa се paзчитa едно тъpгoвcĸo дpyжecтвo да проектира дъpжaвнa дeйнocт. Такова аутсорсване е една от причините за спадане на капацитета. B cлyчaя, oт тpи изpaбoтeни мoдeлa ce oтивa ĸъм чeтвъpти, пpeдлoжeн oт aвтopcĸи ĸoлeĸтив oт BCC. He пpeнeбpeгвaм cвъpшeнoтo, нo тo мoжe дa e caмo пpeдпocтaвĸa за приемане на решение. Трудно е да се прекроява съдебната карта без цялостна административно-териториална реформа, но това е ситуацията, в която се намираме", обобщи заявката за намеса Янаки Стоилов. 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във