Банкеръ Daily

"Тренд":

Над половината българи смятат, че 111-ото ни място по свобода на медиите е заслужено

Над половината българи (56%) са на мнение, че 111-ото място на България в класацията на „Репортери без граници“ за свобода на медиите е заслужено. Едва 18% са на обратната позиция.

Това показват данните от национално представително проучване на "Тренд", осъществено между 2 и 10 ноември, сред 1001 пълнолетни българи. Изготвянето на въпросника е от фондация "Конрад Аденауер"- Медийна програма за Югоизточна Европа и от социологическата агенция.

"Високият дял на тези, които смятат, че тази позиция е оправдана издава ниското доверие на българите в медиите като цяло", отбелязват от "Тренд".

Общото недоверие личи и от въпроса: "Как събитията през тази година промениха доверието в журналистическата работа?" На него 28% отговарят, че е намаляло, а само 8 на сто, че в ситуацията на коронавирусна пандемия доверието им в медиите се е повишило, а оценката на мнозинството от анкетираните не е претърпяла промяна.

 

"В една демокрация гражданите трябва да могат да се доверят на медиите. Това предполага, че в обществото има консенсус за значимостта на независимата качествена журналистика, както и за нейното насърчаване. Затова всички обществени групи в България, имащи отношение по темата, особено политиците, трябва да работят за свобода на медиите и по-добри условия на труд за журналистите", коментира по повод данните Хендрик Зитих, ръководител на Медийната програма за Югоизточна Европа на Фондация "Конрад Аденауер".

Основна част от участниците в изследването отбелязват, че се информират главно от частните телевизионни канали. Като 61% отговарят, че научават новините за здравната криза именно от тях. Сходни са данните и когато става въпрос за актуална информация по политически събития - 46 на сто от хората получават информация от БНТ. Следват социалните мрежи (37%) и новинарските интернет портали (31%). Радиостанциите играят по-малка роля като източник на информация.

По-възрастните зрители се информират от обществената телевизия, което до голяма степен се дължи на навик сред тази група от хора. По-младите пък гледат повече частните телевизии. Това поведение отразява също така нивата на доверие в медиите.

Едва 10 на сто казват, че черпят информация - по принцип и конкретно тази година по здравни теми - от вестниците и списанията.

Най-голямо доверие анкетираните декларират в частните телевизионни канали (54%). 

Facebook logo
Бъдете с нас и във