Банкеръ Daily

Общество и политика

Над 70 % от българите забелязват фалшивите новини

Фалшивите новини са разпознаваеми и общественото мнение проявява висока чувствителност към тях. Това показват данни от национално представително проучване на "Алфа рисърч" сред 1024 души през май, поръчано от Фондация "Конрад Аденауер".

Представителите на средното поколение, с висше образование, живеещите в столицата и големите градове са хората, които в най-голяма степен разпознават фалшивите новини. Хората от малките населени места ,с по-ниско образование и част от младите хора проявяват по-ниска степен на разпознаваемост на фалшивите новини, което ги прави потенциален обект на тяхното влияние, коментира Боряна Димитрова от "Алфа рисърч".

Според данните 24,7 на сто от анкетираните забелязват фалшиви новини всеки ден, 16,8 на сто - няколко пъти седмично, 17, 3 процента - няколко пъти месечно. Като се добавят и тези, които няколко пъти годишно забелязват такива новини, общо около 71,5 на сто реално твърдят, че забелязват фалшивите новини, обобщи Димитрова.

Изследването показва, че телевизията остава абсолютен фаворит, от който хората се информират по теми за българската и международната политика. Това говори за високата отговорност на този канал, когато трябва да се парират фалшиви новини, отбеляза Боряна Димитрова. Наблюдава се бурно развитие на новинарските интернет сайтове и социалните мрежи като източник на информация /23,6 на сто за сайтовете и 22,5 на сто за социалните мрежи/.Те изпреварват вестниците и списанията /18 процента/ и радиото /16,6 на сто/.

При младото поколение - между 18 и 30 години, делът на тези, които се информират от сайтовете и социалните мрежи достига 83 процента срещу 77 процента за телевизията. В тази група новинарските интернет сайтовете и социалните мрежи са надминали телевизията.

В други две социални групи се наблюдава същата тенденция, макар и не с този размах. Например при висшистите 86 процента се информират от телевизията, а 75 на сто - от сайтове и социални мрежи, а при жителите на големите градски центрове, предимно на столицата - 79 процента от телевизията и 64 на сто от сайтове.

Данните показват, че се запазва високо доверието към ЕС. Димитрова коментира, че независимо от много разнообразните канали на информация, пропаганда и внушения през последните години, българското обществено мнение остава определено в ориентацията си както по отношение на ЕС, така и по отношение на колективните сили на сигурност.

Facebook logo
Бъдете с нас и във