Банкеръ Daily

Общество и политика

Националната галерия откри в "Червената къща" временна изложба с работи на Андрей Николов

Етюд на лъв за Паметника на Незнайния воин, 1926-1931

От 1 септември до 31 октомври в "Червената къща" на ул. "Любен Каравелов" № 15 в София почитателите на скулптора Андрей Николов ще могат да видят 17 негови творби. Творецът е знаков за развитието на българското изкуство от първата половина на ХХ век, а изложените произведения са създадени в периода между 1902 г. и 1931 година. В изложбата е включена и творба на учителя на Андрей Николов - Борис Шац (1866-1931). Експозицията е временно подредена в едно от ателиетата от куратори на Националната галерия, която отговаря за стопанисването на къщата музей.

В прессъобщение към изложбата от Националната галерия уточняват, че те почитат таланта на Андрей Николов и за това говори фактът, че "в представителната експозиция в "Квадрат 500" са изложени 22 от емблематичните му произведения".

Това уточнение се прави неслучайно -в началото на месец май потребители в социалните мрежи алармираха, че частна агенция за недвижими имоти дава под наем срещу 2000 евро сградата за "ивент и парти център, частен клуб, дизайнерско или художествено ателие, шоурум, галерия, образователен център, офис и други". Това бе в пълно противоречие с обещанията, дадени три месеца по-рано от министъра на културата Боил Банов, че къщата ще се превърне в музей на скулптора Андрей Николов.

Разрази се скандал - обявата бе премахната, от Националната галерия отрекоха да имат нещо общо с нея, а председателят на Парламентарната комисия по културата и медиите и някогашен министър - Вежди Рашидов, се възмути и публично разкритикува наследника си. Рашидов обяви, че случващото се в дома на великия скулптор е престъпление и че той дължи извинение на премиера за това, че му предложил Банов за министър. Наложи се да се дават обяснения.

Боил Банов разясни, че след реституция през 2000 г. първият надпартерен етаж, 12/14-ти части от Голямото ателие на скулптора и едната от избите в къщата музей са станали частна собственост. Заради това Голямото ателие трудно може да бъде използвано и въпреки плановете си, Министерството на културата бездейства има идеи и планове за къщата музей на Андрей Николов, но те не могат да се осъществят, докато собствеността не се уточни. "Няма пречка залите и стаите да бъдат музей, а едновременно с това там да се провеждат и различни събития, организирани от Националната галерия, но къщата не трябва да се отдава под наем" - бе позицията на министъра.

А критиката на Вежди Рашидов бе очаквана - той от години влиза в ролята на защитник на къщата музей на Андрей Николов, като често повтаря, че скулпторът Андрей Николов е завещал дома си на на ул. "Любен Каравелов" на държавата. Според документите, съхранявани в Националната галерия, това не отговаря на истината - къщата не е дарение, а е отчуждена и наследниците на скулптора са били компенсирани за това, че я напускат. Ето защо спечеленото дело за реституция от страна на сегашния собственик на части от имота повдига въпроси. За Вежди Рашидов тази част от пъзела не е толкова важна. Той използва тезата, че къщата е завещана като дарение на държавата за музей, така че мястото на Центъра за култура и дебат въобще не било там. 

Според него в центъра се водели антибългарски дебати. Факт е, че  2000 г. до 2014 г. над 99% от  дейностите са се подкрепяли със средства от чужди донори, както и от чужди и местни частни средства, но за управителите на "Червената къща" това е било само плюс - българският данъкоплатец практически не е участва във финансирането. Или, ако участва, то е с под 1% от всички средства.

Така, благодарение на чуждата подкрепа, през периода 2000-2014 г. са били осъществени 350 спектакъла, 220 изложби, 570 дебата, 330 публични лекции, 130 представяния на книги и литературни дискусии, 700 филмови прожекции. Освен това, произведенията на Андрей Николов също не бяха забравени - те бяха изложени в отделно помещение, където можеха да бъдат видени. Както вече стана ясно - до 31 октомври зрителите ще могат да се насладят на същите тези красиви скулптури, но, уви, те няма да имат място, където да дискутират и дебатират.  

Facebook logo
Бъдете с нас и във