Банкеръ Daily

Общество и политика

Мъртва хватка по съдебната реформа

От позиционна война и окопаване, през кадрови маневри и снишаване, до явна липса на парспектива за реална съдебна реформа. Така изглежда поредният период на безвремие в критично важния за държавността правосъден сектор. Предложеното от временния парламент меню от конюнктурни инициативи, политическо говорене, явен лобизъм и скрити съглашателства носи само публичен песимизъм, изход от който не се вижда.  Просто защото реформата в съдебната ни сфера е една безкрайна измама, която устройва мнозина. 

 

В края на март Европейската комисия реши да предаде Полша на съд заради спорния закон за съдебната власт, прилаган от февруари миналата година. Брюксел опита всякакъв натиск срещу Варшава с мотива, че точно в този му вид нормативният акт подкопава независимостта на съдиите и е несъвместим с правото на Евросъюза.

У нас, разбира се, темата е неудобна - така, както беше неудобно да се говори за румънското правораздаване срещу корупцията. И макар Румъния да се радваше до един момент на подкрепа за действията си в съдебната сфера - за разлика от Полша и Унгария -  и трите държави са катастрофално обратни примери на случващото се в България. Същностната разлика е, че прави или криви, поляците, унгарците и румънците работят, правят нещо. Докато

ние просто симулираме, тичаме на място.

И резултатите са налице - с отрицателен знак.

Какво, всъщност, правят полските власти, та предизвикват такова негодувание в Брюксел?

Ами най-общо - засилват правомощията на тамошната Дисциплинарната камара на Върховния съд да въздейства върху съдиите и начина, по който те изпълняват функциите си. И в добавка - ограничават в определени случаи възможността за прилагане на общностното право при преценка, че то е в разрез с конституционния ред.

Реакцията на полския кабинет беше твърда и пределно ясна: "Законовата уредба на съдебната администрация е от изключителната компетентност на държавите. Това следва пряко от Конституцията на Република Полша и от договорите на ЕС. Полските разпоредби не се различават от норми, които са в сила в Съюза." Едновременно с това премиерът Матеуш Моравецки поиска от Конституционния съд да се произнесе по въпроса за

превъзходството на полската конституция

над законодателството на Общността.

Вероятно Брюксел има основания да се опасява от независимостта на полските съдии. Само... четири "съответни" питания. риторични, разбира се. 

Ако езикът срещу полските власти е толкова остър, какъв ли би трябвало да е той по отношение на българските?

Колко наказателни процедури срещу България би трябвало отдавна да са започнали и приключили, ако на някой в Брюксел му се занимаваше със за задкулисието в съдебната ни власт?

Има ли друга причина това да не е направено, ако не прикрива удобството да контролираш беззаконието и корупционните зависимости в неспособна за цивилизована подредба държава членка?

И може ли някой да си представи друг европейски държавен глава, който ще оцени състоянието на държавата си като президента Румен Радев и от това нищо няма да последва - нито по света, нито у нас?

"Cтpaнaтa ни имa oгpoмeн пoтeнциaл – пpeĸpacни дaдeнocти, чecтни и пoчтeни млaди xopa, нo тoвa, ĸoeтo нe cмe имaли дo мoмeнтa, ca aдeĸвaтни инcтитyции, ĸoитo дa дaдaт възмoжнocт нa xopaтa дa paзгъpнaт cвoя тaлaнт тyĸ, в Бългapия. Cлeд ĸaтo имa yпpaвлявaщи c шĸaфчeтa, нaтъпĸaни c eвpo и cъc злaтo,

тoвa oзнaчaвa, чe имa и мyтpи.

Слeд ĸaтo пpoĸypaтypa, ДAHC, KФH ce пpaщaт дa „paзмaзвaт физиoнoмии“ нa нeyдoбни бизнecмeни, знaчи имa мyтpи. Упpaвлявaщитe дo мoмeнтa ca cвиĸнaли пpoĸypaтypaтa дa e гapaнт зa тяxнaтa бeзнaĸaзaнocт", тръби президентът. 

И нарича вмешателството в дейността на peгyлaтopнитe opгaни рекет от дъpжaвaтa, oт пoлитичecĸи или бизнec ĸpъгoвe oĸoлo yпpaвлявaщите. Казва, че cъдeбнaтa cиcтeмa нe мoжe дa зaщити бизнeca дa ce paзвивa чecтнo и oтĸpитo, a зaĸoнoдaтeлcтвoтo e нeпpeдвидимo. Уверява, че имало все пак пoчтeни и cпocoбни магистрати, нa ĸoитo тpябвa дa ce дaдe шaнc дa зaпoчнaт peaлнa бopбa c ĸopyпциятa. И вещае, че докато "рeжимът pyxвa, зa бългapcĸaтa пpoĸypaтypa имa cepиoзнa дилeмa – или дa зaпoчнe paбoтa в интepec нa oбщecтвoтo, или

да бъдe зaвлeчeнa в небитието

заедно с тoзи pyxвaщ peжим."

Нищо от това няма как да се случи без сериозна преработка на съдебното устройство, подмяна на кадри и пресичане на зависимости. Нашият Висш съдебен съвет кадрува на конци и бяга като дявол от тамян при сигнал за съдебна корупция.

Същото прави и Антикорупционната комисия, чиято първа (а в повечето случаи и единствена) стъпка в тази насока е да уведоми лицата, срещу които е подаден сигнала. След което да се довери изцяло на обясненията им, че не са корумпирани. Затова членовете на най-висшият орган за защита на съдебната независимост се упрекват групово в... зависимости. 

Поредната, грозна за всяка нормална правова държава, свада избухна около спора за ползата от спецправосъдието, което някои от новите в бившия вече парламент тръгнаха ударно да закриват. Мнозинството на статуквото излезе с остра декларация в защита на специализираните наказателни структури, а малцинството на промяната контраатакува остро "вехтите". По-късно, когато всички те станаха бивши депутати от 45-ото Народно събрание, служебният пpaвocъден миниcтъp Янaĸи Cтoилoв

администрира поредния сблъсък

с процедура за изготвянето на aнaлиз на paбoтaтa и peзyлтaтитe им. След което... "дебатът" щял да продължи. 
Нагледахме се на какви ли не подобни циркове, с които от три десетилетия т. нар. политически елит баламосва и собствените си избиратели, и евроатлантическите ни партньори, че адски иска да реформира съдебната власт, но някак не се получава - заради свещената уж съдебна независимост. 

А Брюксел приглася, че "ще продължи да наблюдава отблизо ситуацията, тъй като това е изключително важно в контекста на предстоящия доклад за върховенството на закона". България не бивало да обръща хода на напредъка, констатиран в последния доклад по Механизма за сътрудничество и проверка, и най-важната задача пред страната е реформата да продължи. По възможност - до второ пришествие.

Facebook logo
Бъдете с нас и във