Банкеръ Weekly

Общество и политика

Министерство на прескъпото съдействие

Служебните министри като едни истински матросовци стоят здраво на амбразурата и спират всеки теч дори на стотинка от бюджетите на поверените им за кратко ведомства. Сред най-активните "спасители" на държавни средства е бившата протестърка и настоящ образователен министър Румяна Коларова. Политоложката от Софийския университет твърди, че недостигът на пари в бюджета на Минстерството на образованието бил 26 млн. лв., от които към 19 милиона са изтекли с последната актуализация на държавния бюджет, а другите 7 милиона били "допълнително открити". Какво означава последното, остава загадка, при положение че министерствата всеки месец отчитат изразходваните пари по отделните си пера и национални програми. Поради това се знае много точно къде има преразход и за какво е направен той. Но това е друга тема.


По-същественото е, че Коларова, както и повечето й колеги от служебния кабинет, бързо намери цаката за разрешението на финансовия проблем. Министърът ще спира - отменя и забавя обществени поръчки, за които са налице (дори минимални) съмнения за проведени порочни процедури или за некоректно зададени технически параметри. След като образователното ведомство с лека ръка се отказа от 2 млн. лв. за ремонт на училищата, бе прекратена и процедурата за доставка, внедряване и поддръжка на платформа за електронно обучение в системата на училищното образование, на която се възлагаха доста надежди. Чухме и как неназован велик комбинатор е искал да ремонтира тоалетните на провинциално училище със 70 хиляди вместо с необходимите 20 хил. лв., но новите "учени глави" веднага са засекли схемата и са спасили 50 бона.


Парите за електронно образование пак няма да потекат, а за ремонти - колкото стигнат. Но над 2 млн. лв. (с ДДС) за анализ на ефектите от целодневното обучение веднага се намират. Именно това е първата обявена поръчка от щаба на Коларова - "Разработване на система за проследяване на образователните резултати на учениците, включени в целодневната организация на учебния процес, с цел оценяване приноса на целодневната организация за повишаване качеството на образованието". Отвъд твърде напудреното заглавие става ясно, че ще се прахосват милиони да се плати на външен изпълнител за работа, която при добра организация може да се свърши за месец-два от чиновниците в самото министерство, от регионалните инспекторати и директорите на училищата, в които ще се провеждат анкетите.


Накратко казано, ще се направят поне 10 хиляди теста по математика и по български език и литература, ще се обобщават годишните оценки и резултатите от външното оценяване по двата предмета, включени са две социологически проучвания за нагласите на родители и учители и накрая всичко завършва с три междинни и един окончателен доклад, наречен "Анализ и оценка на влиянието на целодневната организация на учебния процес върху качеството на образователните услуги". Че тази поръчка е изсмукана от пръстите или е писана за някого, подсказва уточнението, че възложителят (министерството) няма да се ангажира с предоставянe на готова база данни, а единствено ще съдейства пред директорите на съответните училища да допуснат изпълнителя до документацията с оценките и резултатите. Което може да се разбира така - "готовата база данни я има, но няма да я дадем, тъй като искаме да платим на външна фирма 2 млн. лв. да направи още една, алтернативна".


Щом е така Коларова с чиста съвест може да разформирова 2-3 отдела от ведомството си и да ги прати на трудовата борса, за да спести поне парите от заплатите и осигуровките им. От друга страна, Министерството на образованието и науката преспокойно може да бъде преименувано в Министерство на съдействието.


Показателите за оценка на техническите оферти са така зададени, че без никакво съмнение няма да издържат едно евентуално обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията. Оценяват се три области. Адекватността на предложената методология за изпълнение на дейността по създаване на система за проследяване на образователните резултати на учениците, включени в целодневната организация на учебния процес и анализ на резултатите от проследяването, носи 40 точки. Адекватността на предвидените етапи на изпълнение на поръчката, от гледна точка на ресурсната осигуреност на изпълнението, е оценена с 15 точки. Други 15 дава описанието на процеса на апробиране на тестовете. Всичко това дава 70% от крайната тежест, а само 30% е важността на ценовата оферта.


Публична тайна е, че появата на лишената от количествени стойности дума "адекватност" в една обществена поръчка обикновено е ясен знак, че тя ще бъде субективно оценена и от резултата гарантирано ще има недоволни. Затова министър Коларова ще си спести разправии, над 2 млн. лв. бюджет и ще докаже, че отношението й към търговете във ведомството е принципно, а не избирателно мотивирано, като просто спре тази процедура. И без това са правени достатъчно много анализи по темата, данните, които ще се събират, вече са архивирани, а и по образователните форуми има достатъчно убедителни мнения "за" и "против" целодневното обучение, подписани и от учители, и от родители.

Facebook logo
Бъдете с нас и във