Банкеръ Daily

Софийски забележителности

Лъвов мост е изграден по идея на Христо Г. Данов след Освобождението

През 2014 година бе извършена пълна реконструкция на моста, след която съоръжението стана почти напълно пешеходна зона, споделяна само с трамваите.

Днес Лъвов мост е едно от натоварените кръстовища (на бул. "Мария Луиза" и бул. "Сливница") и мост в централната част на София. Той улеснява преминаването на Владайската река и свързва Централната жп гара и Централната автогара с центъра на града. Още от създаването си мостът се превръща в една от забележителностите на столицата, както и символ на столичния район Сердика.

На Лъвов мост е била построена Тържествена арка за посрещането на младоженците княз Фердинанд и княгиня Мария Луиза в София на 29 май 1893 година. Техни Царски Височества Княза и Княгинята са посрещнати на жп гара София от Министерския съвет, дипломатическите агенти, началниците на разните религиозни изповедания, висшите граждански чиновници, висшите офицери и от много дами, съобщава вестник "Свобода". След това княжеското шествие спира пред Триумфалната арка, издигната при входа на града, където са посрещнати от кмета на града, заобиколен от градските съветници, най-видните столични граждани и много дами с букети, всичките дружества със знамена и учениците. Кметът на града  по това време Димитър Петков приветства Княгинята с "добре дошла“ и й поднася на сребърна табла хляб и сол, според традициите на страната, - символ на гостоприемство.

Специална сватбена арка е издигната на Лъвов мост и по случай сватбата на Борис и Йоанна през 1930 година.

Лъвов мост се превръща в място за посрещане на важните гости на столицата. Той помни стъпките на сръбския крал Петър през 1904 г., на германския кайзер Вилхелм II през октомври 1917 г., на австро-унгарския кайзер Карл през 1918 година. Арка е била построена и за посрещането на Първа българска армия през 1945 г., когато войниците се връщат от фронта. 

Преди построяването на Лъвов мост през 1889 г. на това място се е намирал Шареният мост. А неговата история пък се свързва с името на богатия софийски турчин Халил Сали Ефенди. Сред шопите станал известен като "шашавия Халил". Една реколта се случила много добра и сред шопите бързо се разчуло, че Халил купува слама. Селяните започнали да се надпреварват кой да му донесе повече. Халил никого не върнал, а честно, макар и евтино, плащал на всеки. На въпросите защо му е толкова слама, турчинът спокойно отговарял, че "времето продава сламата". На следващата година реколтата не била толкова добра и селяните пак идвали при Халил – но този път, за да си купят по някоя кола слама. И Халил продавал –-естествено, с голяма печалба. За да докаже на шопите, че изобщо не е "шашав", съградил мост. От едната му страна стоял надпис: "С време продадох, мост създадох", а от другата поръчал на каменоделците да изпишат върху камък една мъдрост от Корана: "Където няма мост - съгради мост. Където няма чешма - съгради чешма". В духа изцяло на турската архитектурна традиция мостът бил нашарен с червени и жълти линии, откъдето идва и името му "Шарен мост". Надписите обаче не са съхранени.

До Освобождението на мястото, на което сега се намира Лъвов мост, са екзекутирани престъпниците. В Османската империя е съществувало правило - ако престъпникът не е от града, да бъде обесен пред тази врата, през която е влязъл в него. Така например Левски е обесен до Източната порта. Местните обаче са екзекутирани по площадите. До Лъвов мост са обесени участниците в Априлското въстание - Стойчо Рашков и Тодор Малеев. Тук е екзекутиран и най-младият от четиримата софийски книжари - Георги Стоице, псалт в църквата "Св. Крал" (сега "Света Неделя").

Веднага след Освобождението Христо Г. Данов предлага на това място да се изгради паметник на обесените книжари и революционери. Идеята бързо е споделена от интелектуалци и политици и се стига до изработването на един много мащабен проект за мемориал.

Той е дело на чеха Вацлав Прошек. Строителството му, което отнема две години (1889-1890 г.), е извършено от фирмата "Братя Прошек" и струва огромната за онова време сума от 260 000 златни лева. От целия комплекс е построен само мостът, на който лъвовете са поставени в памет на четиримата обесени от турците българи книжари. Мостът е дълъг 26 м и е широк 18.1 м и има два отвора по 10 метра и канделабри над средните отвори. Украсен е с четири бронзови фигури на лъвове, откъдето идва и името му. Те са изработени от виенската фирма "Филип Ваагнер Биро" и поставени през 1891 година.

От целия проект на Вацлав Прошек днес е запазена само паметната плоча на Георги Стоицев, която стои отстрани на моста, извън общия ансамбъл.

От 2012 г. на площад "Лъвов мост" има станция на Софийското метро. През 2014 година бе извършена пълна реконструкция на моста на обща стойност 21 млн. лева, след която съоръжението стана почти напълно пешеходна зона, споделяна само с трамваите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във