Банкеръ Weekly

Общество и политика

Лъсна безхаберието на ексминистър Атанасова

Приказката, че държавата е лош стопанин, за пореден път бе потвърдена с грозната картинка на (не)случилото се в Министерството на здравеопазването. Одит на Сметната палата за периода 2011-2012-а доказа, че безхаберното и некомпетентно управление се е превърнало в нещо като запазена марка, поне за здравните министри на ГЕРБ. И ако ситуацията при д-р Стефан Константинов все пак е овладяна в някакви граници, то Десислава Атанасова съвсем е изпуснала юздите на подчинените й лечебни заведения.


Като цяло и двамата министри от правителството на Бойко Борисов са оставили почти на самотек държавните болници, "подхлъзнали са ги" със субсидиите, не са следели дали последните изпълняват бизнес плановете си и са забавили процедурите по ликвидация на практически фалирали дружества. Но вместо да си посипе "главата с пепел" и да се скрие някъде поне за месец, ексминистър Атанасова се изпъчи и прехвърли отговорността за неусвоените милиони от лечебниците върху ръководителите на дирекции в министерството и ресорните одитори. Тя не могла да разбере и защо докладът излизал сега, кой го поръчал и защо по този начин? Всъщност констатациите в документа са даже в прекалено джентълменски стил и ако ревизорите се бяха разровили по-дълбоко из министерския хаос, одитът щеше да поеме не към публичното пространство, а в далеч по-неприятна за Атанасова посока.


От цялата ситуация единственият печеливш може да се окаже сегашният ресорен министър д-р Таня Андреева. Бившият управител на "Шейново" получи даром чудесен алгоритъм за избягване на тежки грешки и доста красноречиви примери какво не бива да прави занапред.


Необяснимо е защо болниците са получавали огромни целеви субсидии за капиталови разходи, които впоследствие е трябвало да връщат обратно? През 2011-а държавните търговски дружества не са усвоили 4.69 млн. лв. от отпуснатите им почти 21 милиона ведомствени пари. За следващата година сумата е още по-стряскаща - неизползвани са останали 11.21 млн. лв. от заделените 16.68 млн. лева. Оказва се, че държавните лечебници са се разминали с необходимите ремонти и покупките на нова техника, защото по-голямата част от парите са им предоставени в края на ноември и през декември 2012-а, което прави усвояването им до края на бюджетната година абсолютно невъзможно. Ако върнем лентата назад, този ход едва ли е бил случаен. В коментар по повод предстоящи законови промени, направен от председателя на Лекарския съюз - д-р Цветан Райчинов в началото на миналия ноември, се казва, че в бюджета на здравното ведомство са планирани 21 млн. лв. за капиталови разходи. Райчинов посочва, че по-голямата част от сумата вече е похарчена за увеличение на заплатите в спешната помощ, психиатриите и кръвните центрове. Тоест, по това перо са оставали по-малко от 10 млн. лева. Очевидно е разминаването в данните на одиторите и лекарите, но е ясно, че болниците са получили виртуални пари само за да бъдат спазени законовите изисквания.


Предишното правителство бе радетел за обединението на здравни търговски дружества, но явно не е било съвсем наясно как на практика трябва да се случи това. В ресорното министерство липсват контролни процедури за преобразуване и сливане на дружества, не се поддържа и актуална информация в Търговския регистър за тях.Не се следи и изпълнението на бизнес плановете им, което пък значи, че всяка преценка дали една лечебница се управлява добре се превръща в субективна присъда. Уникално е, че контролните дирекции в рамките на министерството работят с различен софтуер, а информацията за дейността на подчинените им структури се съхранява в отделни таблици на Excel. Вероятно и третокласник би изградил по-добра база данни.


Във ведомството не могат да закриват губещи дружества. Процедурите за "Специализирана болница за активно лечение на белодробни болести - Сливен" ЕООД, "Лаборекс" ЕАД и "Експомед" ЕООД са блокирани заради фатално изпуснати срокове. Ликвидаторите на сливенската белодробна болница например не са представили каквито и да било документи, а производството е зациклило. Същото е положението и с "Медитър" ЕООД и "Вимедит" ЕООД. Липсват ред и критерии за избор на ликвидатори, а контролът е осъществяван неефективно и непоследователно, което е довело до продължаване на производства за три от дружествата с повече от 10 години.


Сметната палата открива, че не са въведени и процедури, чрез които да се следят докладите за работа, които задлъжнелите болници уж са били принудени да пишат всяко тримесечие. През инспектирания период Константинов и Атанасова са подписали 10 решения за даване под наем на дълготрайни активи, като някои от тях са икономически необосновани без приложени пазарни оценки за исканите цени. "Наличната документация в министерството е непълна и недобре съхранена, затова са изискани липсващи документи", са констатирали проверяващите. Дали пък от тях няма да изкочи още по-голям заек?

Facebook logo
Бъдете с нас и във