Банкеръ Daily

Общество и политика

Личев поиска от АПИ проучените варианти за трасе през Петрохан

Екоминистърът Асен Личев изпрати писмо до Агенция пътна инфраструктура с искане за представяне на проучените варианти за трасе през прохода „Петрохан“, съобщиха от екоминистерството.

Предвид важността на инвестиционното намерение и предполагаемото отрицателно въздействие върху околната среда, министърът на околната среда и водите Асен Личев изпрати днес писмо до Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) с уведомление, че процедурата може да бъде възобновена.

В писмото министър Личев подчертава, че процедурата по оценката на въздействие върху околната среда може да бъде възобновена в случай, че в екоминистерството бъдат представени всички проучени от инвеститора варианти за трасе през прохода „Петрохан“.

Министърът спря процедурата за екологична оценка на тунела под прохода Петрохан, стана ясно преди няколко дни. От Министерството на околната среда и водите изтъкват като причина за решението, това, че тунелът и новият път биха преминавали през няколко защитени местности.

Тунелът се предвижда да е част от европейския път Е-79, който свързва Централна Европа, през Румъния и България, с Гърция и Солунското пристанище. Трасето е и част от международен коридор номер 4 и е от особена важност, защото минава само през държави членки на Европейският съюз и заобикаля Сърбия и Северна Македония.

Освен, че тунела ще скъсява пътя Видин – София, той намалява и времето за пътуване на тировете до границата с Гърция. Именно заради стратегическото значение на коридора, преди години се построи вторият мост над река Дунав - Видин/Калафат. Тунелът под Петрохан има огромно значение и за развитието на най-изостаналия район в цяла Европа - българският Северозапад. От десетилетие хората протестират и искат тунела, защото той е надежда за бизнес и туризъм в региона. Той би улеснил достъпа до туристическите дестинации в Западна стара планина и възможностите около термалните извори във Вършец, Белоградчишките скали, пещерите Магура и Венец, както и десетки други забележителности.

Само преди месец министърът в оставка Петя Аврамова съобщи, че АПИ съгласуват три варианта с екоминистерството. Трите вариант следват трасето на съществуващия път София- Петрохан-Берковица-Монатана-Лом. Изключение са обходът на Костинброд, който ще е нов, обходът на с. Бучин проход и последващото преминаване на прохода Петрохан. След село Гинци са разработени варианти за тунелно преминаване на останалата част от прохода. Така ще се скъси разстоянието между столицата и Монтана с 46 км. Към момента няма яснота за финансирането на проекта, за който ще е трудно да се осигурят европейски средства и трябва да бъде финансиран от националния бюджет, със заем или публично-частно партньорство.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във