Банкеръ Weekly

Общество и политика

Купуваме здраве с ваучери

Частните клиники примамват клиенти с евтини купони.

Българското здравеопазване все по-активно се настанява в интернет пространството. Вече можем да проверяваме онлайн здравните си досиета, епикризите си и да се информираме за пациентските си права. Първите електронни обществени търгове за доставка на лекарства, консумативи, храна и напитки за болниците и закупуване на медицинска апаратура в реално време се очаква да тръгнат съвсем скоро. Предлагането на медицински и здравни услуги вече е новият хит на сайтовете за колективно пазаруване. Главоломно расте броят на потребителите на интернет борсите, които наред с екскурзия до Солун, вкусна вечеря за четирима или колие, си закупуват евтини ваучери за посещение при лекар, зъболекар, диетолог или психолог.

Засега най-популярни и масово предлагани в големите "колективни" сайтове като deals.bg, grabo.bg, grupo.bg, или grupovo.bg, са изгодните предложения за процедури при дентален специалист. Зъболекари предлагат преглед, почистване на зъбен камък с ултразвук и полиране за 15-20 лв., вместо нормалните по ценоразпис 80-100 лева. Около 400 лв. може да спестите, ако пожелаете да избелите зъбите си с ваучер. Мизата за това е между 95 и 120 лева. Фотополимерната пломба върви около двайсетачка, а металокерамичната коронка е около 120 лева. Ако мечтаете за холивудска усмивка, която заслепява околните и сияе като истинско бижу (а освен това сте малко ексцентричен) срещу 40 лв., можете да инкрустирате камъчета "Сваровски" в зъбите си. Отстъпката в случая достига 67 процента.

Във времето, когато платежоспособните и образовани хора издигат личното си здраве в култ, на мода се завръщат и профилактичните прегледи. Срещу 20-25 лв. дамите могат да проверят дали нямат фиброми, тумори или други заболявания на гърдите чрез мамографско или ехомамографско изследване с най-модерна апаратура. Горе-долу толкова ще платите, ако имате проблем с щитовидната жлеза - стягане в областта на шията, затруднено гълтане или дишане и се нуждаете от ехография. Същата апаратура се предлага промоционално за изследване на коремни органи или стави. Профилактичният преглед при гинеколог върви около 30 лв., като има и бонус - отстъпки от 10% за всички допълнително необходими изследвания. Профилактичните прегледи при офталмолог често се неглижират, но са изключително важни за навременното диагностициране и лечение на проблеми с очите. Консултация със специалист в тази област можете да направите с ваучер само за 15 лева. Страдащите от мигрена, главоболие, залитане или световъртеж срещу 29 лв. (вместо 58 лв.) могат да се прегледат при невролог и в пакет с това да преминат ултразвуково изследване. Тези, които искат да разберат повече за собствената си личност, да променят мисленето си и начина на живот, имат възможност срещу


34 лв. да си осигурят две 50-минутни консултации


с добър клиничен психолог.

Модерна, а и достъпна за всеки портфейл е онлайн имунотерапията. Само срещу 7 левчета се предлагат две процедури за имунна детоксикация, с които да изчистите тялото си и да го подготвите за грипния сезон. Диагностика с биоскенер по 240 здравни показателя, подробен анализ на резултатите и съставяне на оздравителна билкова програма излиза само 15 лева. Предлагат се масажи в цялото им многообразие - балансиращ, енергизиращ, тайландски, индийски, точков и какви ли още не, като тарифите варират между 8 и 70 лв., а отстъпките надхвърлят 70 процента. Лазерната кавитация, която е най-модерният метод на липосукция, може да се поръча за 9.80 лв., а офертата е за "стопяване" на парче мастни клетки 10 на 20 см - независимо дали е на корем, паласки или бедра.

Сайтовете за колективно пазаруване не водят официална статистика какво количество ваучери от различните категории продават всеки месец или годишно. Но най-големите от тях публикуват десетки хиляди промоционални обяви, голяма част от които са в раздел "здраве и красота". От тези "тройни сделки" печелят всички - и посредникът, и предлагащият услугата, и клиентът. На първо място, между


10 и 40% от стойността на офертите


остават за сайтовете. Комисионата с търговеца се определя чрез предварителна договорка, а процентът зависи от това, колко популярен е сайтът, колко активни оферти са качени на него, каква е крайната цена на промоцията и колко ваучери ще бъдат пуснати в употреба. Сайтът посредник има търговски агенти, които работят на принципа на мрежовата търговия и печелят процент от генерираните приходи. Тези сайтове обаче функционират и като рекламни платформи - те реинвестират голям процент от печалбата си, за да примамват повече посетители и за да генерират по-голям трафик с рекламни банери, публикувани в други сайтове. Партньорите на сайта за колективно пазаруване взимат процент само когато някой кликнал на банера да си купи нещо.
Предприемачите, предоставящи здравната услуга, печелят по-малко от половината от реалната й стойност. Но това съвсем не значи, че те трябва да се чувстват жертва на пладнешки обир. Като изключим гарантирания доход от услуги, които още не са предложени, най-големият им "приход"


почти безплатната реклама


в платформи, посещавани от стотици хиляди потребители. А това е жизненоважно за постепенно превземащите здравния пазар малки частни клиники,  разполагащи с последно поколение техника, добри специалисти и т. н. Така че продажбата на ваучери е по-скоро маркетингов подход да се привличат нови клиенти. Ако те са доволни от обслужването, посетителите им обикновено разказват на приятелите си и така "от уста на уста" за по-малко от година клиниката се сдобива с постоянна клиентела.
"Ведро посрещане, прецизно изпълнение на процедурата, хигиена на високо ниво. Професионализъм". "Любезна и отзивчива, докторката отговори на всичките ми въпроси, с което спечели доверието ми. Отношението на рецепцията също беше любезно и ведро. Ще продължа да ползвам услугите на медицинския център и в бъдеще." "Изключително съм доволна от обслужването. Не се чака и е на много удобно място. Апаратурата им е нова и всичко се вижда ясно." "След като семейната ни зъболекарка се премести във Варна, от много време не можехме да намерим добър стоматолог... Е, намерихме го! Браво, д-р Германов, благодарим за вниманието и професионалното отношение. Следващият път ще дойдем и с детето!"
Това са част от отзивите на използвалите ваучери за здравни услуги, които напълно оборват тезата, че евтиното в България гарантирано е некачествено. Огромната част от коментарите за медицински и стоматологични промоции са положителни и


пациентите са готови да се върнат


на същото място дори без талон. Разбира се, като при всеки бизнес, и в този случай има дребни уловки, за които е необходимо да се внимава. Купоните, които предлагат сайтовете, не са безкрайни. Има лимити, а офертите са валидни по няколко дни. Различните сделки имат срок на изпълнение (около два месеца) и ако забравите за купона, ще се наложи да доплащате до нормалната цена за услугата. Освен това обикновено се налага да се обадите предварително, за да си насрочите час. Като цяло обаче здравният бизнес в интернет процъфтява.

Facebook logo
Бъдете с нас и във