Банкеръ Weekly

Общество и политика

КРАЙНО РАЗОЧАРОВАН СЪМ ОТ БЪЛГАРСКИЯ ПРЕХОД

Георги Марков е роден на 20 март 1950 г. в София. Завършил е Юридическия факултет на СУ Св. Кл. Охридски. Народен представител от СДС и член на законодателната комисия във Великото народно събрание и в 36-то Народно събрание (1990-1994). Назначен е за съдия в Конституционния съд от президента Желю Желев от 1994 до 2003 година. Участва в управлението на футболен клуб Левски. Оглавява партия Ред, законност, справедливост, която е учредена на 11 декември 2005 година.

Г-н Марков, партия Ред, законност, справедливост ще обяви позицията си за своето участие в президентските избори в последния момент преди регистрацията на кандидатите. Бихте ли пояснили причината за това?
- Две са причините. Първата е, че сме най-младата партия, която е на малко повече от 100 дни, и ресурсите, с които разполагаме като финанси и структури, са незначителни. И второ, основните играчи още не са обявили своите кандидати. Затова ни се иска да използваме максимално оставащото време за вземане на добре премерено решение, което няма да ни постави в неудобно положение.
Смятате ли, че оцеляването на старата десница изисква незабавен отговор на въпроса за общия кандидат-президент?
- За жалост, поведението на старата десница в досегашните преговори показа, че нито е преосмислила, нито пък си е извадила поуки от случилото се у нас през последните пет години, когато бе разбито единството вдясно. Както знаем, това не само огорчи милиони избиратели, но доведе и до конкретна загуба на позиции в абсолютно всички институции на държавата. Старата десница пропиля времето, през което трябваше да се ориентира към издигане на атрактивна кандидатура, която би могла донякъде да възвърне доверието в нея. Убеден съм, че общият кандидат-президент трябва да бъде политик, който има определен опит и е в състояние да води умело политически дебат.
Би ли могло включването на Бойко Борисов в президентската надпревара да доведе до изграждането на ново дясно обединение?
- Аз не мога да гадая какви ще са действията на Бойко Борисов отсега. Сигурно е обаче, че ако той се яви на президентските избори, ще стигне до балотаж, след който най-вероятно ще излезе и краен победител. Мисля, че ако стане президент, няма как да формулира ново дясно, защото конституцията му забранява да продължи да е партиен лидер. Така че дори ще освободи още по-голямо пространство вдясно от центъра на политическия спектър.
Не се ли преувеличава значението на предстоящите избори с очакването една личност да извърши решителен обрат в общественото мнение надясно, че даже и да промени статуквото в страната?
- Сама по себе си смяната на името на президента няма да доведе до обрат, нито пък до промяна на статуквото. Но ако все пак бъде избран десен кандидат, това ще покаже, че съотношението на силите в обществото не е в полза на управляващата коалиция. Много важно е обаче кандидатът на десницата да е представил предварително пред избирателите такива идеи за радикални конституционни промени, за чието практическо осъществяване впоследствие ще може да настоява от позицията на човек, получил народното доверие. Освен това ние от партия Ред, законност, справедливост смятаме, че новият президент би трябвало да отмени указите на Георги Първанов за възлагане на мандат за съставяне на правителство от Ахмед Доган и Сергей Станишев. Защото президентът няма право по конституция да възлага мандат на кандидати, които вече са били бламирани в процеса на излъчване на управлението.
Чуват се настоявания България да тръгне по нов път. Не вървим ли в посоката, определена още в началото на демократичните реформи от СДС?
- Като човек, който от 17 години участва в обществения и държавен живот на страната, аз лично съм крайно разочарован от българския преход. Много е жалко, че стигнахме дотук. България в никакъв случай не прилича на европейска държава. Никога не съм си мислил, че ще се удавим в кръв и ще стигнем дотам хората да се тревожат за своята сигурност и особено за тази на децата си. Не съм допускал, че ще бъдат извършени толкова много публични убийства, които при това ще останат неразкрити. Няма елементарен ред, няма законност, което показва, че преходът е сбъркан, конституционният модел е изчерпан, а влизането в Евросъюза може да усложни положението.
Бихте ли пояснили какво по-конкретно разбирате под промяна на промяната, което е ваш израз, нали?
- Това означава, на първо място, пренареждане на конституционните правомощия - на държавния глава и на много други институции, включително и на прокуратурата. В крайна сметка субективният фактор изигра лоша шега на българската демокрация, което се вижда от зациклянето на основните институции. Затова ние смятаме, че е необходимо да се съсредоточават нещата в посока към държавния глава, който поне не е анонимен, а е пряко избран. Трябва да преосмислим и мястото на прокуратурата като самостоятелна институция под политическата егида на президента, а също и да се въведе мажоритарен елемент в парламентарните избори.
Управляващите обещават поправки в Закона за политическите партии, които да направят напълно прозрачно партийното финансиране. Вашето мнение по този въпрос.
- Аз мисля, че въпросът едва ли е до закона и до това да се създават усложнения за партиите, а всичко опира до манталитета и личността на тези, които ги ръководят. Какъвто и закон да се направи, ако в партиите има хора, които са склонни към корупция, едва ли може нещо да ги възпре. Големият проблем, свързан с подобни партии, не произтича от финансирането им, а от тяхното срастване, докато бяха на власт, с организираната престъпност и с директното им облагодетелстване чрез държавата. Хайдутлукът чрез употребата на властовите ресурси няма да бъде преодолян, като се направи прозрачно финансирането на политическите формации било чрез даренията, или по друг начин.
Тоест, не сте убеден, че увеличаването на държавното субсидиране на партиите ще допринесе за ограничаване на политическата корупция.
- Не мога да преценя. Но пак ще повторя, проблемът не е в закона за партиите, а в това какво правят те, след като дойдат на власт.
Възможно ли е архивите на бившата Държавна сигурност да бъдат отворени изцяло преди президентските избори?
- Аз не знам защо досега не са отворени. Във всеки случай има решение на Конституционния съд, което е съобразено със съдебната практика в другите европейски страни. Досиетата трябва да бъдат отворени посредством правен механизъм, ясни законови процедури и от колективен орган, а не еднолично. В някои държави специален съд се произнася по този въпрос. Необходимо е да се гарантира правото на защита на засегнатите лица и, разбира се, тежестта на доказването да пада върху съответния орган, а не върху гражданите. Презумпцията не може да тежи върху засегнатия гражданин. Това са рамките, в които законодателят има право да реши точно как и точно кога да се пристъпи към решаване на въпроса.
Според някои становища това решение на Конституционния съд е възпрепятствало отварянето на архивите по време на управлението на СДС...
- Нищо подобно. Решението на Конституционния съд е пределно ясно. Не може заради наличието на едно картонче дадено лице да бъде обявявано за сътрудник на бившата Държавна сигурност. Съветвам онези, които навремето не са го прочели внимателно, да го направят сега - публикувано е в Държавен вестник. В него изрично е посочено, че съгласно инструкцията за вербуване на сътрудници са съставяни досиета с псевдоними и на лица, които са били набелязани за вербуване, но не са вербувани. Това е една от причините да се заяви, че без подписа на самото лице в никакъв случай то не може да бъде квалифицирано като агент на Държавна сигурност.
Съгласно това тълкуване сегашният президент не може да бъде определян за сътрудник на Държавна сигурност...
- Що се отнася до Георги Първанов, е много смешно чак сега да се твърди нещо подобно, след като той от толкова дълго време участва в държавния живот на България. Не мисля, че е сериозно въобще да се поставя въпросът за неговата оставка, когато остават броени дни до края на мандата му.
Нуждае ли се страната от нов политически елит?
- Крайно време е да се даде път на младите и образованите българи. Аз се радвам, че в градовете, където успяхме да изградим структури на нашата партия, влязоха много млади, интелигентни хора, владеещи по няколко езика. Страната ни ще тръгне напред едва след като се промени манталитетът на политиците, което реално може да стане след смяната на поколенията. Амбицията на нашата формация е стъпка по стъпка да събираме около себе си ярки представители на новото поколение, с които да се явим на следващите парламентарни избори.
Говори се, че при създаването на вашата партия сте заимствали модела на популистката формация Закон и справедливост на братята Лех и Ярослав Качински в Полша...
- Има доста сходства между нашите две страни. Както тук, така и там се стигна до много големи корупционни скандали. Това наложи необходимостта от въвеждането на истински ред, законност и справедливост, които просто отсъстваха. За разлика например от Унгария, където се утвърди двуполюсният модел, в Полша, както и у нас, той бе разбит. Ето защо може да се правят известни аналогии с политическата ситуация в тази страна, но не сме копирали нищо буквално.
С какво програмата на двамата близнаци, определяна от някои анализатори едва ли не за якобинска и дори болшевишка, успя да привлече полските избиратели?
- Аз не се учудвам от ставащото в Полша, тъй като братята са известни със своята безупречна честност и професионализъм. Това са хора, които са успели да се реализират сами. А в българската политика след 10 ноември навлязоха много гладни, много алчни и бедни провинциалисти, чиято основна цел бе да се облагодетелстват материално покрай властта.
Същевременно дясното у нас нямаше и адекватна социална база.
- Ами, разбира се, че нямаше. Нашето дясно се закрепи на базата на антикомунизма, но само той не е достатъчен. Кръгът на буржоазните семейства в България и техните деца, към които и аз принадлежа, все пак бе много тесен и представляваше малък процент в обществото.
Какви са перспективите пред вас?
- Като лидер мога да заявя, че Ред, законност, справедливост има всички основания да разчита на прогрес, макар и бавно. Давам си сметка, че при днешните условия са необходими много пари, чиято липса ни пречи да се надяваме на бърз успех. Но за тези 17 години хората видяха кой кой е. Аз имам очи да изляза пред тях без всякакви посредници. Не ми трябва подкрепата нито на Костов, нито на Стоянов, когато желая да си говоря с десните избиратели. Защото, когато обикалях страната, преди да победим БСП за пръв път през 1991 г., двамата бяха още в периферията на СДС. Девет години бях конституционен съдия, като през този период не съм се съобразявал кое е мнозинството, което управлява, и твърдя, че съм си заслужил името на почтен човек.
Очаквате ли скоро предсрочни парламентарни избори?
- Според мен много ще зависи от това, какво ще се случи в България през предстоящата зима. Очаквам, че ще се стигне до много тежък ценови шок, който ще бъде предизвикан от състоянието на енергетиката след затварянето на двата блока на АЕЦ Козлодуй. Ако държавата ни вървеше добре, нямаше да е толкова голямо значение фактът, че тройната коалиция реално подмени вота на избирателите. Тъй като имам впечатления, мога да кажа, че например в Унгария след влизането й в Европейския съюз положението на обикновените хора не се подобри. Населението сериозно изнемогва от цените, въпреки че тази страна се посещава от 20 млн. туристи годишно, няма престъпност от нашите мащаби и се ползва със съвсем друг имидж в Европа. А ние имаме свръхочакването, че едва ли не със самото ни приемане в Евросъюза ще отпаднат натрупаните проблеми. Това е илюзия, което много скоро ще прозрат всички. За съжаление, за да стане нещо радикално у нас, трябва нещата да рухнат и да тръгнем, както винаги, отново от нулата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във