Банкеръ Daily

Общество и политика

Колко са дали досега участниците във вота за медийна агитация

Тече третата предизборна кампания за парламентарни избори тази година. Едновременно с нея партиите и инициативните комитети агитират и за своите кандидати за президент и вицепрезидент.  В надпреварата за президентството участват 23 двойки кандидати, а в кампанията за народни представители – 27 партии и коалиции. Според Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и могат да бъдат премахнати не по-рано от обявяване на изборния резултат.

Десет дни след началото на предизборната кампания кандидатите за президентската институция и за народни представители са похарчили общо едва 1 039 234 лв. за агитация в медиите. Това се посочва в изследване на Института за публичната среда. Оттам заявяват, че това е най-малкият разход за медии от 2014г. насам. Най-много средства в кампанията за парламентарните избори е похарчила до този момент коалицията ГЕРБ-СДС, а в тази за президентските - инициативният комитет за издигането на Атанас Герджиков и Невяна Матеева.

Общо 20 от регистрираните за парламентарните избори партии и коалиции са сключили договори за медийно отразяване. Сред тях към момента най-много средства са отделили от т. нар. традиционни формации. Начело е ГЕРБ-СДС със 186 225 лв. (без ДДС), следвана от БСП за България – 113 338 лв. (без ДДС) и ДПС – 89 550 лв. (без ДДС). Мониторингът на ИРПС назад във времето показва, че тези политически субекти силно залагат на реклама в електронни и печатни медии.

През първите десет дни на кампанията за президентските избори 17 от кандидатските двойки са сключили договори за отразяване. Най-много средства за медийни изяви са инвестирали от инициативния комитет на Атанас Герджиков и Невяна Матеева – 37 945 лв. (без ДДС). С почти същата сума след тях се нареждат Мустафа Карадайъ и Искра Михайлова (издигнати от ДПС) – 36 350 лв. (без ДДС). 

Убедително на първо място сред доставчиците на медийни услуги се нарежда телевизия "Евроком" с 343 470 лв. (без ДДС). На следващо място е БНТ със 165 569 лв. (без ДДС). И двете телевизии предлагат на участниците и безплатни форми на отразяване. Докато при обществената БНТ те са съгласно предварителните изисквания на Изборния кодекс, то при "Евроком" са под формата на безвъзмездни договори. Няма изискване те да се публикуват от медиите и така не става ясно нито какви услуги точно включват, нито пък каква е стойността на отразяването, която участниците получават „про боно”. Към 24 октомври безплатна медийна реклама в "Евроком" са използвали кандидат-президентските двойки Лозан Панов/Мария Касимова и Волен Сидеров/Магдалена Ташева, както и следните участници в парламентарната надпревара – "Българска прогресивна линия", "БСП за България", "Изправи се БГ! Ние идваме!", "Русофили за възраждане на отечеството", "Български национален съюз – НД", "Благоденствие – обединение – градивност".  

Мониторингът на средствата за медии на кандидатите за народни представители показва, че разходите за реклама на участниците – 733 421 лв. (без ДДС) са чувствително занижени в сравнение с предишни надпревари. Така например, те са три пъти по-малко от рекордните почти 2.2 млн. лв., които партиите и коалициите похарчиха на този етап от кампанията за парламент през април. Вложените до момента суми значително отстъпват и на тези, засечени за същия период за изборите от юли – почти 1.150 млн. лв. Отделените ресурси за отразяване на кандидатите за президентската институция за първите десет дни от кампанията от 2016 г. са били малко над 1 млн. лв., а сега са едва 305 813 лв. 

Очевидно третата парламентарна кампания за годината, съчетана с президентската, страда от намалелите средства в бюджетите на партиите. Все още големите частни медийни групи – bTV и Nova TV, нямат обявени сключени договори, което също влияе върху общата сума на разходите за медии.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във