Банкеръ Daily

Общество и политика

Колко похарчиха партиите за медийно отразяване?

Двадесет дни преди старта на предизборната кампания, политическите субекти са похарчили общо 1 608 384 лв. (без ДДС) за медийно отразяване в първите десет дни на предизборната кампания. Това показват данните на Отворен парламент, обявени днес.

 

Мониторингът обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции.

Кой похарчи най-много за реклама досега?

От ГЕРБ и БСП продължават да харчат най-много средства за агитация в медиите. На първо място по разходи отново е коалицията ГЕРБ-СДС с 347 253 лв., следвана от левицата с 283 251 лв. Обединените в патриотична коалиция партии, които в различни формати не успяха да влязат в парламента на изборите през април, се нарежда на трето място с 254 016 лв.

Единственият участник, който продължава да няма договори за реклама в медиите, е партия "Подем". От "Атака" отново не са плащали за реклама, като са използвали възможността да подпишат договор за безвъзмездно отразяване в партийната си телевизия Алфа.

Кои медии привличат най-много средства?

Най-много средства до момента е привлякла телевизия Евроком – 270 550 лв. Тя е следвана от БНТ с 223 900 лв. и bTV със 173 471 лв. Нова ТВ остава на пето място по привлечени средства след вестник "24 часа".

Въпреки че сумите на двете най-големи частни национални телевизии нараснаха спрямо миналата седмица, те остават значително по-малки от предходни кампании. Двадесет дни след началото на кампанията, bTV вече има три сключени договора – с "БСП за България", с "ГЕРБ-СДС" и с "Българските патриоти – ВМРО, "Воля" и НФСБ". Три са и договорите на Нова ТВ – с "БСП за България", с Партия на Зелените и с патриотичната коалиция.

Очевидно е, че средствата отделени за медийна реклама от участниците в тази кампания, са рекордно ниски. На същия етап преди парламентарните избори през април партийните централи бяха отделили 3 518 725 лв., в кампанията за парламентарните избори през 2017-та разходите възлизаха на 2 429 846 лв., а през 2014-а – 2 289 102 лв., посочват от Отворен парламент.

Според наблюдателите вероятно основна причина за това е рекордно скъпата медийна кампания преди два месеца, която значително намали средствата в партийните каси. 

Десет дни преди края на кампанията най-гледаните според данните на пийпълметрията национални частни телевизии – bTV и Нова ТВ, не са сред предпочитаните канали за комуникация с избирателите. Към този момент те са успели да привлекат едва 18% от средствата за предизборна реклама, вместо традиционните за тях 50%.

Facebook logo
Бъдете с нас и във