Банкеръ Daily

Общество и политика

Кой за какво и с кого е готов да работи

S 250 192b6f03 a6ef 4cac abc6 213c23f62a9f

Александър МАРИНОВ

 

Обясненията защо предишният парламент не успя да излъчи правителство често фокусират върху изначално поставените дебели разграничителни линии. Повечето партии (особено новите) изрично обявиха с кого няма да партнират (и дори няма да приемат подкрепа) при никакви обстоятелства.

 

От една страна, това бе логично и полезно. Волята на избирателите бе за радикална промяна и това предполагаше на първо място отказ от каквото и да е сътрудничество с ГЕРБ. Преди изборите имаше много внушения за „скрити патерици” на Борисов, но всички бяха опровергани. ГЕРБ бяха поставени в пълна и унизителна политическа изолация, която несъмнено ще продължи и в следващия парламент.

Ясните разграничителни линии между партиите на промяната и определените като сили на статуквото БСП и ДПС също бяха разбираеми, но прекалената им категоричност правеше

много трудно постигане на компромис

на основата на общи конструктивни цели. И ако бе ясно, че никоя от новите партии няма да търси такъв компромис с ДПС, то постигането на някакво взаимодействие с БСП очевидно бе незаобиколимо условие за съставяне на някакво програмно правителство с ограничен хоризонт в предишното Народно събрание. Много вероятно е да остане такова условие и в бъдещия парламент.

Накрая, нека отбележим, че липсата на ясни управленски приоритети не даде възможност достатъчно добре да се изяснят допирните точки между трите партии на промяната. Тяхната предразположеност към коалиционно партньорство се предпоставя, но по-скоро на основата срещу кого, а не за какво конкретно са.

В крайна сметка в предишния парламент натежаха разчетите, че едни

нови бързи избори ще отслабят влиянието на ГЕРБ

и ще подобрят позициите на новите партии (особено „Има такъв народ” и „Демократична България”). Това е логично предположение и то навярно ще се потвърди. Преценките, че отказът от мандат на ИТН ще разочароват привържениците им, засега не намират емпирично потвърждение. Но изгледите трите партии на промяната заедно да съберат повече от 121 мандата все още не са особено големи. А дори това да се случи, то не би гарантирало автоматично формирането на устойчиво и работещо  правителство, което да започне да разчиства последиците от порочния модел на управление през последните десет години.

Тук трябва да се отчита още едно обстоятелство. Партиите, които демонстрират добро представяне на изборите през юли, този път ще бъдат обект на много силни обществени очаквания.да излъчат управление и едва ли биха могли да си позволят да повторят събитията от мимолетния парламент през април-май. Това би имало за тях много висока политическа и репутационна цена. Най-вече това важи за ИТН, особено ако успеят да се преборят за първото място.

Следователно, логично е отсега партиите да полагат всички усилия да бъдат подготвени за намиране на изход от ситуацията, в която попаднаха в предишното Народно събрание. В същото време, картината изглежда доста усложнена поради неясните изгледи в парламента да попаднат формации, които

на предишния вот останаха под чертата.

Някои смятат, че този проблем може да бъде решен чрез преки междупартийни разговори. У нас няма традиция в предизборен период да се преговаря за следизборни коалиции и една от причините за това е, че повечето партии не заявяват ясно основните си програмно-управленски цели. Пълноценни преговори могат да се водят единствено на основата на конкретни заявени позиции. Нещо повече, такъв подход осигурява абсолютно задължителната в нашите условия публична откритост и дава предпоставки за формиране на някакво доверие – безспорно уязвима точка на българската политика.

Затова на дневен ред е друга задача, която напълно съответства на очакванията в започващата след няколко дни предизборна кампания. Всяка партия трябва да декларира ключовите си управленски приоритети – приоритети, които държи на всяка цена да бъдат включени в програмата на следващото редовно правителство. Това би дало ясен знак към избирателите и би ги улеснило в избора им

на базата ясно дефинирани червени линии.

Би определило солидна основа на публичната подкрепа за това какво би трябвало и какво не би трябвало да предприема партията.  Накрая, би дало яснота на останалите политически партии да очертаят възможното поле на припокриване и партньорство.

Разбира се, това би било само предварителна основа за следизборно договаряне на управлението, но достатъчно конкретна и предвидима. Основната работа ще трябва да се свърши след изборите. Първо, защото тогава ще са ясни точните параметри на разпределение на мандатите. Второ, още по-важно, защото тогава ще се наложи да се влезе в по-голяма конкретика, а „дяволът е в детайлите”.

При всяко положение, ясно е, че едно устойчиво и ефективно следващо правителство би трябвало да има ясна програмна основа (няколко ключови приоритета), конкретен времеви хоризонт (с възможност за удължаване при напредък при реализирането на приоритетите) и професионално убедителен състав.

Съставянето и работата на служебния кабинет на Стефан Янев показа, че при наличие на ясни цели и политическа воля не е невъзможно в такова правителство да бъдат привлечени хора с различни

професионални и политически биографии,

способни да работят заедно и да завоюват доверието на обществото. В този смисъл както някои от приоритетите на служебното правителство, така и поне част от членовете му биха могли да послужат като основа, на която да стъпи изработването на програмата и уточняването на състава на бъдещото редовно правителство. Запазването на такова устойчиво ядро има предимства пред събирането и продължителното сработване на чисто нов екип.

Трябва да имаме предвид, че успешното справяне на партиите с предизвикателството за съставяне на следващото редовно правителство има много по-голямо значение, отколкото просто намиране на изход от една кризисна политическа ситуация. Трябва да бъде положено началото на преход към нов модел на управление на държавата, при който властта се упражнява не чрез потайни сделки, а на основата на ясно обявени и прецизно отчетени публични приоритети. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във