Банкеръ Daily

Общество и политика

Картофи от Германия и Франция се продават за български

Големи хранителни вериги и зеленчукови борси у нас продават немски и френски картофи като българско производство и по този начин заблуждават клиентите си. За това алармират от Националната асоциация на картофопроизводителите. Те внасят сигнали до НАП, Комисията за защита на потребителите и до Българската агенция по безопасност на храните с настояване за проверка.

От няколко месеца се наблюдава тенденцията и на големи борси, и в големите вериги да се предлагат немски и френски картофи с етикет „Произход: България“, става ясно от твърденията на председателя на Асоциацията на картофопроизводителите Тодор Джиков. „И в търговските вериги наблюдаваме това, в някои от тях, вече повече от два месеца се случва, и в някои от складовете ни, на „Булгарплод“ в София, в Първенец, в Бургас, Варна, големите борси“, разказа Джиков пред БНР. 

Производителите на картофи ясно могат да разпознаят продукцията си. „И по външен вид се различават тези картофи. Ние сме професионалисти – с това се занимаваме. Обикновеният потребител не може да различи нито произхода на картофа, нито сорта“, допълни той. Неколкократно са сигнализирани и търговци, и продавачи на борсата, но тази тенденция продължава, поясни Джиков.

Складовете са ни пълни. Хората изнемогват. Нямат финанси. В същото време подпомагането в западните държави явно е в пъти по-добро. Дъмпингът е жесток“, коментира Тодор Джиков.

В момента картофопроизводителите в Германия, Франция и Белгия получават минимум по 100-150 евро на декар допълнително подпомагане. Себестойността при тях излиза по-ниска, защото чуждестранните производители отдавна са организирани в големи кооперативи, разполагат с огромни пакетажни центрове, цехове и машини.

От Германия се предлагат картофи на цена 4-5-6 евроцента за килограм. Българските производители предлагат продукцията си за около 11 евроцента, уточни Тодор Джиков.

„Нека си купуват немските картофи като по-евтини. Нямаме нищо против. Но да си ги обозначават като немски. И да си ги продават като немски. За да може българският потребител, който е решил да ни помогне, да избере по-скъпия български картоф. Да има право на избор, а не да бъде подвеждан, купувайки немския картоф, че помага на българин“, категоричен е Тодор Джиков. Според него определени субекти на пазара използват безплатната реклама „произведено в България“. Подмяната се прави от фирмите доставчици, които имат пакетажни цехове, твърди той.

Подменят произход, подменят и опаковки, препакетират тази стока и я предлагат за българска. И когато човек, който пазарува или от борса, или от определена верига, си мисли, че помага на българския производител, всъщност се оказва, че той е измамен. Просто подпомага търговията на определена фирма. Това е изключително нелоялно, изключително некоректно, изключително болезнено за нас в този момент, в който ние не можем да си продадем стоката“, обясни Джиков.

Проблемът води след себе си и друг – картофопроизводителите не могат да докажат и продажби за реализирана продукция, с което да получат обвързана подкрепа.

Реакцията на институциите:

От Сдружението за модерна търговия, в което членуват няколко от големите търговски вериги, са отказали коментар с аргумента, че всяка търговска верига ще вземе самостоятелно решение дали да направи проверка по твърденията на  Асоциацията на картофопроизводителите. 

Приходната агенция ще изчака получаването на сигнала, за да прецени дали в твърденията на картофопроизводителите има данни за данъчни нарушения и тогава ще се вземе решение за евентуална проверка. 

Правим проверка по всички получени сигнали, потвърдиха за БНР от Комисията за защита на потребителите. 

От Агенцията по храните съобщават, че се самосезират по медийните публикации и започват проверки още преди да са получили официалния сигнал от Асоциацията на картофопроизводителите. Инспекторите канят в проверките да се включат както представители на асоциацията, така и на останалите посочени в сигнала институции. 

При извършвания до момента контрол са проверявани документи за произход и годност на стоките, както и за проследимост на партидите. През 2020 година обаче няма установен случай на некоректно предоставяне на информация за предлаганите на потребителите картофи, сочат данните на БАБХ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във