Банкеръ Weekly

Общество и политика

ИСКАМ ДА СЕ ПОЯВИ СВЕТИЯТА

Димитър Амбарев, свещеник в храм Света Петка-стара, пред в.БАНКЕРЪ
Отец Амбарев, смятате ли, че българските политици се ръководят от християнските ценности?
- Българските политици са продукт на своето време, тоест на комунизма. Те са отгледани в люлката на Георги-Димитровия комсомол и не познават религията, защото са отраснали като атеисти. Когато беше обявено, че в България се провежда нежна революция, заедно с наставниците си Андрей Луканов и Петър Младенов немалко управници цъфнаха пред амвона на Свети Александър Невски, за да изпълнят сценарий, писан от друг и според когото вярата в Христос трябва да бъде реабилитирана. Днешните ни политици са воювали срещу християнските ценности и е печално, че сега църквата е в плен точно на тези псевдовярващи. Никой не може да ме убеди, че те се водят от християнските нравствени принципи. Ако това не беше вярно, нямаше да има толкова много гладни, мизерстващи, ограбени и ощетени хора. Управляващите мислят само за трупането на материални богатства, а за духовното спасение забравят.
Явно не вярвате в морала на политиците...
- Първо, трябва да видим дали те изобщо са политици. България може и да е имала безброй много добри войници, но същото не може да се каже за държавниците. Единици са достойните ни политици, чиито имена историята помни.
Вие също се занимавахте с политика до неотдавна, дори сте сред основателите на СДС. Мислите ли, че тази партия ще възкръсне?
- И аз като целокупният български народ бях до известна степен заблуден. Работих за изграждането на СДС, защото се стремяхме да направим живота на хората по-добър и справедлив след толкова години комунизъм. В момента не познавам тези, които са начело на Съюза на демократичните сили, включително и новия лидер Пламен Юруков. Но са ми известни предишните членове, 70% от които бяха ченгета и точно те саботираха работата на почтените политици. Не вярвам, че тази партия ще се обедини и ще се превърне в силата, която беше. От всички бивши и настоящи членове симпатия изпитвам само към Иван Костов, който е колкото отричан, толкова и хвален. Той неслучайно напусна СДС и основа Демократи за силна България. Колкото по-труден характер Костов проявява, толкова е по-голям приносът му към изграждането на демократична и силна държава, в която да живеем всички ние.
Все пак освен ДСБ кои други партии бихте определили като демократични и нравствено отговорни?
- Ако погледнем уставите и програмите на политическите организации, те всички са една от друга по-благородни и милеещи за народа. Като бивш затворник на комунистическия режим ще ви кажа, че най-красивите лозунги четяхме по стените на българските затвори, но полицейските палки свистяха по нашите гърбове. Максим Горки много изящно е казал: Човек, това звучи гордо, но понякога се питам къде изчезна човешкото у хората? Какво значение има записаното в устава на една демократична партия, ако то не се прилага на практика, а в същото време ни управляват мутри? Интелигенцията вероятно се досеща кои са престъпници и кои не, а политиците, както винаги, ги е страх да кажат истината. В подкрепа на тази теза бяха изнесени предостатъчно доказателства в публичното пространство. Чудя се как довчерашен пожарникар може да стане генерал-лейтенант, а след това да се превърне и в най-кадърния политик на страната? Ние, българите, притежаваме особената дарба изкуствено да си създаваме герои и нарочно да проваляме почтените личности. Историята ни дава безброй такива примери.
Как през очите на духовенството изглеждат скандалите в МВР, които разтърсиха напоследък държавата?
- МВР е криминална структура от времето на социализма, въпреки че там работят и честни служители. Ведомството само на пръв поглед изглежда реформирано, а всъщност е запазило структурата и функциите си отпреди 1989-а година. Промените не трябваше да се правят на парче и да се местят службите тук и там, а беше необходимо веднага след 10 ноември да се изгради изцяло нова концепция за тази силова институция. В момента нямаме армия, но имаме 60 000 души, личен състав на МВР, част от които вършат работата си порочно. При това до неотдавна вътрешен министър беше човек, чието място е зад решетките. Той осигури чадър над хора, които извършиха крупни криминални престъпления. Сещам се за не една и две прокурорски проверки, които бяха прекратени по неизвестни причини. Имена няма да споменавам, те са достатъчно познати на разследващите органи.
Поради тази причина мнозина вече не вярват, че правителството може да се справи с организираната престъпност. А немалко миряни се отдръпнаха и от църквата заради разкола в нея и компрометирането на отделни свещеници.
- Аз също бях компрометиран, никой не е застрахован. Църквата е вечна институция и хората не идват в нея заради сградата или свещеника, а заради Господ. Никой не брои колко души посещават храмовете само на празници и колко всеки ден. Вярващият идва в църквата при Бога, не при владиката.
Нароилите се секти като че ли също подкопаха вярата на българина в традиционните християнски ценности...
- Отговорност за появата на сектите носи българското общество и най-вече политиците, които ни управляват. В страната легитимно присъстват ереси, на които е отказана регистрация в Западна Европа. Тези религиозни организации се опитват да разрушат християнското семейство, така както блудната жена разделя съпрузите. Просто сектите са чуждо тяло в снагата на нацията и повтарям, че за тази ситуация отговорността е най-вече на политиците.
Някои от тях обаче демонстрират завидна набожност?
- Те не са религиозни, а са корумпирани. Някои дори взеха високи рушвети, за да бъдат регистрирани сектите. Ересите се появиха веднага след демократичните промени, за които българската църква не беше подготвена. Затова тя не можа бързо да се ориентира в новата ситуация и да заеме полагащото й се място на национална опора, на стожер, с огромни заслуги за съхраняването на нацията. Породи се разкол, проповедническата мисия беше на кота нула, защото тоталитарният режим забраняваше учителската дейност на църквата. Нямаше възможност и за благотворителна дейност. На бедните християни може да им се струват скъпи църковните услуги, но храмът също е организъм, който има нужда и от храна, и от вода. А обвиненията за комерсиализация идват от хора, които изобщо не познават устройството и функционирането на Синода.
Замислете се само за парадната дейност на Католическата църква. Едва ли можем да пресметнем колко точно пари отиват за пищността на папата и кардиналите, за околосветските им пътешествия, та дори и за папамобила и личния самолет на Бенедикт XVI. Това са големи разходи, а всички знаем, че господ дава, ама в кошара не вкарва. Следователно съществува икономически механизъм, който осигурява необходимите средства чрез система, разработена до съвършенство. С други думи, тези, които говорят за комерсиализация в българската църква, изобщо не познават живота в нея и твърденията им не издържат критика.
Виждате ли в българската политика свети Георги, който да убие ламята и да ни спаси от злото?
- Не виждам такъв, поне на този етап. Но искам да се появи онзи светия, който ще убие ламята на корупцията, безхаберието и на националното предателство. Лично аз съм скептичен, че може да се проведе операция Чисти ръце, както това стана в Италия. Та нали с чисти намерения създадохме СДС и с чисти помисли изкарахме хората на улиците и площадите?! Надеждата сега е в Иван Костов и в неговата партия ДСБ, на която не съм член, но на която дълбоко симпатизирам. Той знае какво е необходимо да се прави и може да го извърши. Костов трябва да потърси честни, но компетентни хора, на които да даде картбланш да изпълнят задачите, за да се подобри състоянието на страната. Ако той се обърне към нацията, както през 1997-а и призове хората да излязат на улицата, ще застана до него, въпреки че съм с три инфаркта. Дори да умра на площада, ще тръгна след него, защото дори и бегло да го познавам знам, че е вярващ човек и не мисли злото на България. А докато другите политици говорят за морал и християнски ценности, се оказа, че самият президент Георги Първанов е бил агент на Държавна сигурност. Но сега се прави на праведен християнин и дори е награден за заслуги към църквата. Ето това е парадоксално!
Какво ще пожелаете на в. БАНКЕРЪ и читателите му за Гергьовден?
- Искам да припомня на банкерите, които са читатели на вестника, че църквата е преди всичко икономически механизъм. Не подминавайте църковните каси за общественото благо, за да можем да създаваме школи, лагери за децата и да помагаме социалнослабите. Искам и още нещо да пожелая на в.БАНКЕРЪ и на неговите читатели, а именно - да вярват в светлото възкресение на нацията ни. Рано или късно светецът войн Георги Победоносец ще прободе с копието си звяра на злото и светлина ще замести мрака. Нека Божието благословение се разлее върху всички вас и върху целия изстрадал български народ!
Разговора води Теодора Камбурова

Отец Димитър Амбарев е роден през 1944 г. в Пловдив. Семейството му е подложено на репресии заради баща му, който е бил виден противник на социалистическия режим. Това е и основната причина, поради която избира да се посвети на църквата. Завършва Духовната академия и през 1972-ра е ръкоположен за свещеник. Три години по-късно прави непредпазливо изказване в приятелска компания, което води до арестуването му. Обвинен е, че възнамерява да взриви паметника на Альоша в родния си град. Получава съдебна реабилитация едва през 1984-а. През 1988 г. е поканен от отец Топузлиев за съучредител на Дружеството за защита на правата на човека в България, но отказва заради присъдата, която има. През 1989-а създава Комитета за защита на религиозните права, свободата на съвестта и духовните ценности заедно с Благой Топузлиев и Христофор Събев.

Facebook logo
Бъдете с нас и във