Банкеръ Weekly

Общество и политика

ГРЕБ се скри зад рейтинга на Плевнелиев

Ивайло Калфин е роден 30 май 1964 г. в София. Завършва Френската гимназия. Магистър по Международни икономически отношения във ВИИ Карл Маркс (сега УНСС). Защитава магистратура по международно банкиране в университета в Лофбъро, Великобритания. Депутат в 37-ото, 38-ото и 40-ото НС. В периода 2002-2005 г. е секретар по икономическите въпроси на президента Георги Първанов. Вицепремиер и външен министър на България (2005 - 2009). В момента е депутат в Европейския парламент и кандидат за президент на Коалиция за България. Г- н Калфин, защо определихте кандидатпрезидентската кандидатура на ГЕРБ като кандидатура на страха?


- Защото ГЕРБ се скри зад рейтинга на Росен Плевнелиев. А за него от месеци работи цялата държава. С цялото ми уважение към неговите качества той има всичко друго, но не и компетенции и възможности в областта на президентската институция. Така че Бойко Борисов еднолично определи за кандидат-президент на партията си човек, не който може да се справи с президентските правомощия, който се е доказал и има авторитет в страната и навън, а такъв, който има висок рейтинг за това, че строи магистрали на цената на огромни субсидии от държавата. Строим магистрали и затваряме болници.


Казахте, че няма да водите компроматна кампания, но няма да спестявате неудобни въпроси. Какви са първите неудобни въпроси към кандидата за президент на ГЕРБ Росен Плевнелиев?


- Може ли да обясни как точно с политиката, която водеше ГЕРБ до този момент - на тотално отричане на всичко, което е свършено преди тях и с непрестанни декларации, че те са се появили след 20 години пауза, за да поставят държавата в ред, на абсолютно игнориране на противниците и налагане на тези със сила и агресия, на мачкане на политическите институции - как ще постави националното единство и съгласието, за които така благо приказва в интервютата си. Плевнелиев няма как да се разграничи от политиката на ГЕРБ. Борисов го определи, но каза, че той не е най-добрият кандидат, щото предпочитал Цветанов, но така се наложило - да е Плевнелиев. Няма как човек, на когото Борисов още на първата пресконференция казва: Разрешавам му да се появява еди-къде си, Забранявам му да се появява там, да докаже, че ще бъде независим и че президентството ще е независима институция. Няма как с тази политика и този патрон да покаже, че ще е обединител на нацията.


Изключвате ли варианта Плевнелиев да е подценен от Борисов и да се окаже по-различен от усмихнатия министър? Не допускате ли, че той ще се опита да се еманципира от патрона си?


- Не съм видял такива признаци. Появяват се интервюта, в които ни се казва колко много Плевнелиев се е противопоставял и е противоречал на премиера, но стенограмите от заседанията на Министерския съвет са публични. Имаше и статистика, че в последните на точка от дневния ред се отделя по една минута. Чудя се кога точно е имал време да възрази Плевнелиев на тези точки. Освен това правителството, от което излизат той и г-жа Попова, вече управлява две години, т.е. те не идват с нещо ново и с обещания. Виждаме резултатите от управлението на ГЕРБ - закриването на болници, младите хора, от които всеки трети е без работа, инвеститорите, които напуснаха България. Къде точно е възразил Плевнелиев и какво е постигнал, ако е възразил? Още повече че европейските разбирания за регионална политика са регионите да бъдат оживени, нещо да се случва в тях, хората да получават обществени услуги. А българските региони са в трагично състояние. Освен две магистрали и три-четири пътя, които се ремонтират, останалото е в разруха - няма здравеопазване, няма училища, няма бизнес, няма инфраструктура.


Първата ви атака към Плевнелиев в новото му амплоа бе, че няма политически опит, че няма нито един пример за познания, авторитет и позиции, свързани с функциите на президента. Не мислите ли, че това може да се окаже негов плюс, като се има предвид, че на българина ужасно са му омръзнали т.нар. професионални политици, които не слизат от сцената през целия преход?


- Така е, но ако българинът иска да живее в една нормална държава и спре да прави експерименти със себе си, би гласувал за човек, който наистина е годен за най-високия пост в държавата и който е политик. Това е политически, а не мениджърски пост. Познавам държавните и правителствените ръководители от Европа, сред които няма нито един без политически опит. Това в развитите държави не се случва. Случи се в Тайланд, където премиерът беше един крупен бизнесмен. Сега Таксин Шинаватра е осъден и не смее да се върне в държавата. Може би г-н Плевнелиев има много силни качества в друга област, но да не забравяме, че и г-жа Румяна Желева беше добър социолог, но се оказа много слаб външен министър и невъзможен еврокомисар. Може би и г-жа Калина Илиева е една добра жена, но се оказа, че не може да управлява Държавен фонд Земеделие. Мисля, че е време, ако искаме България да върви напред, по високите позиции в държавата да се поставят хора с опит, а не добри хора, които се усмихват и са добри в някоя друга област.


Призовахте Плевнелиев на дебати за правомощията и ролята на президентството. Какво има да се дебатира, след като тези правомощия подробно са разписани в конституцията?


- Правомощията на президента наистина подробно са разписани в конституцията, но очевидно някои хора не знаят това и не познават практиката на президентската институция. Г-н Плевнелиев примерно разказва как ще изгражда експертни съвети към президентската институция. Ако беше попитал, щеше да научи, че такива има, и то включително в области, в които той предлага - икономическа, социална политика и т.н. Сигурно г-жа Попова, която е министър на правосъдието и се предполага, че би следвало да е специалист в правото, няма да твърди, че от позицията на вицепрезидент може по-добре да провежда реформата в съдебната система, отколкото като министър на правосъдието. Това е абсурдно, още повече че вицепрезидентът няма каквито и да е било правомощия в съдебната система. Ако Попова искаше да прави реформа, щеше да си стои в министерството. Въобще, непрекъснато има изказвания, които дори не ми се иска да бъдат от некомпетентност. Те по-скоро се опитват да подведат общественото мнение с някакви тези, които са абсурдни и показват непознаване на работата на президентството.


Защо се оказа толкова труден изборът на БСП на кандидат за вицепрезидент?


- Няма нищо трудно в този избор. По-скоро в БСП процедурите са различни. Видяхте как за пореден път се състоя назначаването на кандидатите на ГЕРБ - пътувал г-н Борисов с Плевнелиев по магистралата и се уточнил с него. По същия начин и г-жа Попова разбрала, че ще е кандидат за вицепрезидент. В БСП не е така.


Гласовете на ДПС ли отново ще решат избора на президент и продажбата на Булгартабак не е ли част от политическата сделка между Доган и ГЕРБ?


- Гласовете на ДПС са много важни, доколкото това е партия, която има 8 до 10% присъствие в парламента. Разбира се, тези гласове не са определящи за избора на държавен глава, но не са и за подценяване. Ще видим какво ще реши ДПС. Аз не съм водил разговори с тях, все още остава възможността те да издигнат и собствен кандидат. Това би било много добро решение от тяхна страна. Но аз по принцип не бих се отказал от подкрепа на сериозни, съвременни европейски политически партии. Мисля, че е рано да се водят разговори с ДПС. Колкото до продажбата на Булгартабак, не мисля, че има политическа сделка с ДПС. Още повече че традиционните избиратели на движението са едни от най-засегнатите от управлението на ГЕРБ. Тези хора обедняват през последните две години. При тях има силна мотивация да се търси промяна в начина, по който се управлява България в момента. Дано не съм лош пророк, но мисля, че за сделката Булгартабак един ден ще говорим както за БТК, за БГА Балкан, за електроразпределителните дружества.


Ще ви попитам за нещо, което е извън кандидатпрезидентската кампания, но е изключително важно. Шефовете на Световната банка и на Международния валутен фонд Робърт Зелик и Кристин Лагард предупредиха, че световната икономика може да навлезе в нова опасна зона тази есен. Ще се окаже ли България единственият остров на стабилността, както твърдят управляващите?


- Това е изключително несериозно. Добре е и да се види къде отива България в класацията за конкурентоспособност, която се появи миналата седмица. От ЕС има само две страни след нас. След тази констатация и след липсата на каквито и да е инвестиции да твърдиш, че сме остров на стабилността, означава, че правителството подценява българските граждани, които всеки ден усещат на гърба си в какъв оазис живеят. Но ако трябва да говорим за световните процеси, самият аз съм притеснен от това, което се случва в еврозоната. Мисля, че лидерите на страните от еврозоната предприемат изключително бавно и недостатъчно решителни мерки за ограничаване на кризата. Ако това не се промени, се боя, че спасяването на някои държави ще излезе значително по-скъпо и ще има значителни проблеми със стабилността на еврото. А ефектите върху България ще бъдат пагубни.


Какви мерки трябва да предложат за стимулиране на бизнеса в България? Трябва ли правителството да направи нова антикризисна програма?


- Бих ви отговорил, че задължително трябва да има нова антикризисна програма и мерките трябва да бъдат в посока на тези, които се вземат във всяка една европейска държава - стимулиране на бизнеса, насочване на средства към технологии, иновации, наука, образование и поддържане на равнище на доходите, което да подпомага и вътрешното търсене и да стимулира икономиката, което означава редовно индексиране на доходите. Това бих предложил, но при други обстоятелства. Виждаме, че правителството няма никакво намерение да изпълнява дори това, което обещава. Независими наблюдатели установиха, че само 10% от обещанията на правителството са изпълнени. А ако погледнете отчета за две години управление, по него се отчитат успехи по теми, които не са били приоритети, а за приоритетните области не се казва нищо. Ще припомня, че в правителствената програма приоритетите бяха увеличаване на доходите, стимулиране на малкия и средния бизнес, увеличаване на конкурентоспособността, ръст на икономиката, ниска инфлация и т.н. Това, което се отчита, е голям успех в борбата с престъпността, повишаване на авторитета на България в европейските институции и т.н.

Facebook logo
Бъдете с нас и във