Банкеръ Daily

Общество и политика

Гражданите на ЕС са обединени, но искат политиците да намерят решение за Брекзит

Макар и обединени в привързаността си към ЕС, европейските гласоподаватели са разделени в очакванията си за бъдещето на Съюза. Това показва последното проучване на "Галъп интернешънъл". Гражданите във Великобритания остават дълбоко разделени по въпроса за Брекзит. Мнозинството от анкетираните от двете страни на Ламанша, се единни в страховете си, че в Европа може да има „ефект на доминото“ (ако Великобритания напусне, да я последват и други).

58% от европейските граждани и 62% от британските смятат, че Брекзит е по-лош за ЕС, отколкото за Обединеното кралство. Но нито европейците, нито британците са абсолютно убедени, че Брекзит най-накрая ще се състои. 39% от интервюираните в Европа смятат, че все пак Обединеното кралство ще остане (27% във Великобритания очакват отмяна на резултата на референдума от 2016 г., а 29% не са сигурни). Следователно изглежда, че несигурността ще продължи да доминира в политиката на ЕС. В Източна Европа този възглед преобладава - 48% казват, че Обединеното кралство ще остане в Съюза, докато 37% смятат, че ще напусне.

По-голямата част от гражданите от двете страни на Ламанша искат повече гъвкавост от ЕС в преговорите за Брекзит, така че да се постигне споразумение. Това предполага, че ако има несъгласие по текущата сделка, то не е между обикновените граждани, а между политическия елит.

Повечето от британците са гласували за Брекзит, защото само част от тях се чувстват европейци (42%) и именно тук нашето проучване разкрива голямата разлика с Европа, където 71% от гражданите на ЕС се приемат за европейци. Съмненията, породени сред поданиците на Обединеното кралство, са следствие на десетилетия на антиевропейска реторика, обхванала британската преса. Факторът идентичност е в сърцето на проблема.

Само дни преди европейските избори, гласоподаватели от цяла Европа остават дълбоко разделени относно това дали тези избори ще доведат до промяна. Всеки втори (49%) очаква изборите да имат положително въздействие, докато 41% смятат, че изборите няма да доведат до промяна в ЕС. Положителни очаквания имат шест от десет сред онези, които се идентифицират като граждани на ЕС, докато негативните очаквания доминират (65%) сред тези, които се чувстват по-отдалечени от ЕС.

Мнозинството в първоначалния блок на ЕС (западните и северните държави-членки на ЕС) не очакват никаква положителна промяна след изборите за Европейски парламент, докато мнозинството в Южна Европа и новите страни-членки са по-оптимистично настроени по отношение на резултата.

Левите в ЕС са разделени (48% оптимисти срещу 45% песимисти) в очакванията си за промяна, произтичаща от предстоящите избори. Крехко мнозинство от избирателите, заемащи по-центристки позиции (50% на 42%), са положително настроени. Ясно мнозинство сред десните избиратели (59% на 35%) очакват положително развитие.

Това разделение е един от факторите за увеличаване на подкрепата на популистките партии в ЕС.

 

За „Галъп интернешънъл“

Световната асоциация “Галъп интернешънъл“ (GIA) е водеща асоциация в пазарните изследвания и проучванията на общественото мнение. През тази година асоциацията празнува своята 72-ра годишнина. 

В продължение на повече от 70 години членовете на световната асоциация “Галъп интернешънъл“ демонстрират своята експертна способност едновременно да провеждат проучвания в няколко държави на сравнима база и да предоставят най-високо качество на изследванията.

Членовете на асоциацията са водещи национални институти с дълбоко познаване на местните изследователски методи и техники, статистически източници, бит и културни различия на всяка страна и са внимателно подбрани от Борда на асоциацията. За всяка държава има само една агенция членка. Членовете работят съвместно всекидневно, за да споделят знания, нови изследователски техники и инструменти за осигуряването на най-подходящите решения за международни изследователски проекти, както и за обслужването на своите клиенти по най-добрия възможен начин. „Галъп интернешънъл“ има около 50 членове и провежда изследвания в над 100 страни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във