Банкеръ Weekly

Марта Монева - Енчев:

Германия отдели 50 млрд. евро за свободните артисти

Медиите получиха статут на инфраструктури в критично положение, т.е. бойци на първа линия.

Фото: Петра Бек

Марта Монева – Енчев е завършила право, кинознание и аудиовизуална публицистика в Германия. Организирала е международни образователни платформи и културни форуми в България и Германия. Работила е във филмови и културно-политически редакции на телевизиите ARTE и 3sat/ZDF.

В края на април участва във вторите избори за Общински съвет по култура на Висбаден като независим кандидат (първият подобен вот е проведен през 2018 година).

Гласуването се извършва по пощата, а резултатите ще станат ясни по-късно - едва когато властите на провинция Хесен разрешат на 70-имата преброители и наблюдатели да се съберат на едно място и да огласят окончателното класиране.

От началото на 2020 г. Марта Монева - Енчев работи с Фондация "Висбаден" по два дългосрочни проекта за деца - "Четящите рицари" (ученици от 3-4 клас четат в старчески домове и детски градини) и "Zoom Wiesbaden" (в български вариант - малчугани снимат света около себе си).

 

Знаете ли какви средства отделя Германия за оцеляване на културните институти в условията на глобалната криза, предизвикана от пандемията? 

Това е един въпрос, на който трудно може да се отговори в момента. Хората и институциите, определящи културната политика, работят на пълни обороти, но ситуацията е съвършено нова и размерът на загубите е необозрим. Театрите и останалите културни институции са затворени от средата на март и поне до края на август големите събирания са отменени. Общият размер на помощите ще е огромен, но колко - никой все още не може да прогнозира. Схемите за разпределение са стандартни - безвъзмездни помощи, безлихвени и нисколихвени кредити.

Мерките обхващат ли и артистите на свободна практика?

Да, наскоро правителството обяви програма за свободните артисти и малките културни институции. Обявената сума е до 50 млрд. евро. Познавам множество артисти на свободна практика, до които тази помощ все още не е стигнала или не отговарят на изискванията и не могат да кандидатстват за нея. Кабаретната актриса Каталин Хюнерфелд, например, за последното тримесечие натрупа загуби от анулирани представления в размер на 30 000 евро. А помощта, която би могла да получи е многократно по-малка и ще стигне само за покриване на преките "производствени" разходи, но не и за наем и осигуровки. За да оцелеят, тя и съпругът й - който е оператор на свободна практика - ще трябва да прибягнат до социални помощи. В това положение са хиляди техни колеги. Друг пример – филмов режисьор не може да кандидатства, защото съпругата му получава заплата и заради съвместното им данъчно облагане той не отговаря на условията. Трябва да се има предвид, че различните провинции подхождат различно и предлаганата помощ далеч не е една и съща. Сумата от 50 милиарда евро може да звучи успокоително, но тези пари едва ли ще достигнат до всички, изпаднали в нужда.

Федералните и регионалните власти планират ли вече някаква по-специална културна политика след края на пандемията?

Опасявам се, че в момента те са крайно ангажирани с решаването на най-спешните проблеми, свързани с оцеляването на засегнатите в бранша, и все още не гледат напред. Това, което в някаква степен е положително, макар и да не е директно свързано с въпроса ви, е, че медиите получиха специален статут на (критични) инфраструктури, чиято работа трябва да се поддържа на всяка цена - наред с болници, полиция и съдилища. Журналистите могат да използват специалните звена за гледане на деца, за да продължат да ходят на работа.

Много ли са културните институции в Германия, които излъчват постановки и концерти онлайн? Как са уредени там авторските права на онлайн излъчванията?

Дa. Все по-голям става броят на постановките и концертите, които се разпространяват безплатно чрез интернет. Някои от тях са придружени със специални благодарности за хората, водещи борба срещу коронавируса на първа линия. За спазването на авторските права в музикалния бранш изключително стриктно следи организацията ГЕМА, която в момента също подпомага членовете си по различни начини - както с авансови изплащания на приходи от бъдещи участия и излъчени записи, така и с еднократни помощи за посрещане на всекидневни нужди.

В момента снимат ли се филми в Германия?

Освен анимационни филми, други продукции не се снимат. Режисьорът документалист Анатолий Скачков от Франкфурт, например, довършва монтажа на филм, заснет преди пандемията. Но заради извънредните мерки в цяла Европа, планираното озвучаване в Будапеща се провали.

По принцип какво е съотношението между чуждестранните и немските кинопродукции?

През 2019 г. в Германия бяха прожектирани и излъчени общо 692 нови игрални и документални филма. В игралното кино 179 филма са изцяло немски плюс 86 копродукции. Данъчни облекчения няма, независимо от това дали продукцията е местна, международна или 100 процента чуждестранна (американска, да речем).

Как се финансират културните институти в нормални условия?

Всяка провинция има свое законодателство, по силата на което разпределя средствата. За 2020 г. провинция Хесен разполага с общ бюджет от 29 млрд. евро. Специално за Министерството на науката и изкуствата са предвидени 3 милиарда, от които 260 млн. евро - само за изкуство и култура. По-голямата част от останалите средства отиват за финансиране на висшето образование.

Съществува и още едно перо. От бюджета на провинцията за високо строителство (общо 200 млн. евро за 2020 г.), 19 милиона са предвидени за разходи в областта на изкуствата и културата. Така, по данни на Министерството на финансите на Хесен, ако всичко беше нормално, през 2020 г. за култура трябваше да бъдат похарчени около 0.7% от целия бюджет на провинцията. 

Интересното тук е, че съществува особен вид дуализъм. В провинцията Хесен най-голямата част от бюджета принадлежи на Министерството на културата, което финансира началното и средното образование. Следващото по размер перо е за Министерството на науката и изкуството, което финансира висшите училища - на първо място, а на второ - изкуството. 

Културните институти обаче не се финансират само от бюджета на провинцията. По данни на федералните и регионалните статистически агенции, общините участват с най-голям дял във финансирането на културата - с 45 процента. На второ място са провинциите – с 40%, а на трето е федералното правителство - с 15 процента. Частни спонсори също подкрепят отделни проекти. Има и множество частни културни институти, които разчитат изцяло на частно финансиране.

В края на април, участвахте в изборите за културния общински съвет във Висбаден като независим кандидат. Обявихте се за повече часове по музика в училище. Това не е ли въпрос, който се решава на ниво министерство? 

В Хесен този въпрос се решава от Министерството на културата. Проблемът, за който алармирам, е, че не достигат музикални педагози. Поради тази причина децата в редица училища нямат абсолютно никакви занимания по музика, колкото и невероятно да звучи това. Подобен проблем съществува и с предметите по изкуства (рисуване - бел. ред.), които наред с езиковото обучение се радват на специалното ми внимание. Разбира се, че има родители, които задоволяват музикалните и езиковите интереси на децата си с частни уроци, но не всички са в състояние да си го позволят. Това даде начален импулс на моята доброволческа работа, в която се обръщам не само към деца, но и към заинтересовани педагози по музика и рисуване, работещи извън училищата. Част от дейността на Фондация „Висбаден” също е насочена в тази област.

Разговора води Теодора Георгиева

Facebook logo
Бъдете с нас и във