Банкеръ Daily

Общество и политика

„Евровизизия“ – комерсиален или политически важен проект?

През изминалата седмица акцент в парламентарния живот на страната бе дискусията в комисията по култура и медии в Народното събрание, посветена на песенния конкурс „Евровизия“.

Основни нейни действащи лица бяха Станислава (Саня) Армутлиева – управител на музикалната компания „Вирджиния Рекърдс“ от 1991 г. и генералният директор на БНТ – Емил Кошлуков. Представяме ви накратко основните позиции в спора – „Евровизия“ – комерсиален или политически важен проект за страната“, без да взимаме страна. Представянето на „Intelligent music project“ с „Intention“ на предстоящата „Евровизия“ 2022 – ще бъде достатъчно показателно.

Казусът: През 2020 г. Саня Армутлиева проявява интерес какви са изискванията за участие на български изпълнител в „Евровизия“. За нея този песенен конкурс е сравним с Олимпиадата и е важно кой ще се представи от името на България, кой ще развее българското знаме и по какъв начин ще демонстрира на какво ниво на развитие се намира българската музика.

В телефонен разговор с Емил Кошлуков Саня Армутлиева разбира, че освен нея има други продуценти, с желание да се явят на престижния конкурс и че участието се продава.

Накратко – продуцентът трябва да покрие 100% от разходите по участието – таксата на България към организатора – Европейския съюз за радио и телевизия (European Broadcasting Union, EBU), сценичното представяне – хореография, костюми, включително и разходите по пътуването и пребиваването на екипа на БНТ в града, където ще се проведе конкурсът.

Не на последно място продуцентът трябва да представи и банкова гаранция в размер на 300 000 лева, че няма да се откаже в последния момент. По думите на Армутлиева сумата е непосилна и дори и даден изпълнител да спечели „Евровизия“, той няма как да успее да си възвърне инвестицията.

Според директора на БНТ обаче сумата, която споменава Армутлиева, в действителност е по-малка и е около 250 хил. лева. Емил Кошлуков защитава тезата, че „Евровизия“ е комерсиален конкурс и трамплин за бъдеща световна кариера и че ако даден продуцент вярва в таланта на своя изпълнител, не би трябвало да има колебания да инвестира в него.

С немалката сума Кошлуков смята, че защитава конкурса от явяването на протежета на влиятелни родители и палави меценати. Той смята, че публично-частното партньорство, което реализира в рамките на подготовката и самото явяване на конкурса на „Евровизия“, е най-коректно спрямо бюджета на обществената телевизия.

Отбелязва, че ако организира телевизионен кастинг (каквато е една от препоръките на EBU), при който зрителите с гласуване да определят своя фаворит за „Евровизия“, ще трябва да отдели твърде голяма част от бюджета на БНТ, от който така или иначе дори и в момента няма достатъчно средства за снимането на детски филми и предавания, каквито телевизията е задължена да произвежда. Ето защо той се възползва от втората опция, която предлагат от EBU – а именно самата обществена телевизия по свое усмотрение да прати свой представител.

Според Любомир Каримански от ИТН, който е председател на парламентарната комисия по бюджет и финанси, и от чиято политическа сила Саня Армутлиева бе предложена за министър на културата по време на едно от предишните Народни събрания, „Евровизия“ не е комерсиален проект и за да се твърди подобно нещо – Емил Кошлуков е трябвало да направи проучване на социо-културните потребности на българския зрител, за да е убеден как той възприема конкурса.

От своя страна Стоян Михалев от „Демократична България“, известен като вокалист на „Киора“, изпял най-големия й хит „Вярвам в теб“, коментир, че за него „Евровизия“ е някаква форма на социалистическия „Златен Орфей“ и изобщо не е комерсиален. Освен това според Михалев на Емил Кошлуков е дадена твърде голяма свобода да прави, каквото си поиска в телевизията.

Цвета Галунова от „Възражане“ попита кой държа авторските права на песента, участваща в „Евровизия“, на което Саня Армутлиева отговори, че досега винаги БНТ се е конституирала като неин продуцент и заради това тя държи нейните права и именно заради това трябва да инвестира в „Евровизия“.

Армутлиева разкри и че когато нейната продуцентска компания постигнала второ място на „Евровизия“ с участието на Поли Генова, цялото ръководство на ГЕРБ се изредило да й благодари.

„Този конкурс има огромна политическа важност и е абсолютен приоритет – който излиза на неговата сцена, не представя само БНТ и Емил Кошлуков, а цяла България“ – категорична бе Армутлиева.

По повод изразено мнение на Тома Биков от ГЕРБ, че той би приел да се инвестират сериозни бюджетни средства в участие на класически музиканти, а не толкова в поп и рок изпълнители, Саня Армутлиева не скри изненадата си:

„Шокирана съм, че в парламентарната комисия по култура и медии музиката се разделя на класическа и друга. Не ми се идва повече тук. Най-тъжното нещо от всичко е, че вие изобщо не разбирате същността на проблема – не онзи, който може да си купи конкурса, е най-добрият представител на България!“

В края на дискусията известният диригент Йордан Камджалов обяви, че трябва да се даде шанс на „Евровизия“, за да се закърпи имиджа на България, който, по думите му, е само цигани, висока смъртност и пенсионери.

„България има личен интерес на „Евровизия“ да се явяват само шампиони. Имаме нужда от ремонт на вциганената България“ – подчерта Камджалов.

Взимайки повод от неговите думи, председателят на парламентарната комисия по култура и медии – Тошко Йорданов от ИТН отбеляза, че предстоят законодателни промени в Закона за радиото и телевизията, съответно в СЕМ, в БНТ и така постепенно ще се работи за подобряване на медийната среда. Оттам, вярваме, и на целия имидж на страната ни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във