Банкеръ Daily

Общество и политика

Епопеята на тракийските царе в помощ на "Лувъра" в Париж?

Наколенникът от сребро и злато, изобразяващ тракийска богиня, с който се привличат дарители. За него е обявено, че му е необходима реставрация, и тя струва 30 000 лева.

Преди дни служебният министър на културата проф. Велислав Минеков обяви, че за изложбата в "Лувъра" - "Епопея на тракийските царе - археологически открития в България", която през 2015 г. е голямата гордост на неговия предшественик - Вежди Рашидов, България е платила на френския музей близо 700 000 лева! Този факт е прекрасно доказателство, че приказката за българина, който изял и стоте оки сол, отнесъл и стоте тояги на голо, платил и стоте жълтици, е още жива!

Нека накратко си припомним епопеята. На тракийските царе, естествено. Като за начало изложбата бе обявена за първото голямо българско културно събитие в чужбина от 1900 г. насам. Но както става ясно от думите на министър Минеков, първият показ на съкровища, открити по наши земи, е бил през 1974 г. в музея "Смитсониън" във Вашингтон и тогава страната ни е спечелила от изложбата 5 млн. долара.

През 2015 г. обаче България не само че не печели нито стотинка, но и трябва да плаща.

Бърка се в джоба на данъкоплатците (въпросните 700 000 лева, които иначе, според Вежди Рашидов, са само 250 000 лева), агитират се дарители (направен е специален сайт www.restavriramezaedno.bg, където с образа на наколенник от сребро и злато, изобразяващ тракийска богиня, се привличат фенове на тракийското изкуство със следния апел: "Участвайте в реставрацията на националните съкровища на България. Изпращайте вашите дарения на Комитета за подпомагане на изложбата на български антики в "Лувъра", сдружение, създадено съгласно българското законодателство, което осъществява дейност в обществена полза" ), омайват се и частни партньори - меценати. На последните се предлага членство в Клуб на бизнесмените, подкрепящи подготовката на изложбата. Срещу сумата от 5 000 евро бизнесменът е можел да пътува до Париж, да присъства на официалния вернисаж на изложбата в "Лувъра", да участва в делови срещи и програми от културния сезон, както и да посети "реципрочните" изложби на "Лувъра" в София и Пловдив.

Само за сведение - "реципрочните" изложби са "Сребро от Лувъра. Съкровището от Боскореале" (от 23 май до 23 август 2015 г., състояща се от общо 30 предмета) и "Среща с египетски жрец" (общо 22 експоната, сред които и 700-килограмова статуя на жрец на 2600 години, - изложени в Регионалния археологически музей - Пловдив от 17 юни до 18 юли, и в Музея за история на София - от 23 юли до 15 септември 2015 година). 

Вероятно някой би се възмутил - какво сте седнали да се оплаквате, че нищо не сме спечелили от българската изложба в "Лувъра", та това е било бартер! Кога пак ще имате възможност да се срещнете с египетски жрец?!

Но докато българските фенове на египетското културно наследство се прехласват от срещата с "лувърския" египетски жрец, то за френските домакини "Епопеята на тракийските царе" сякаш изобщо не е съществувала. 

Колкото и да ни е неприятно да го споделим, в официалното съобщение до медиите на Дирекцията за външни контакти в "Лувъра" за посещаемостта на "Лувъра" през 2015 година няма и една дума за "Епопеята на тракийските царе". Сякаш тази изложба изобщо не се е провеждала! А нейното присъствие - от 16 април до 20 юли 2015 г., в крилото "Ришельо", с общо1629 артефакта, едва ли може да остане незабелязано. Защо ли тогава няма и ред за нея? Нима мениджърите на "Лувъра" са се притеснили от запитванията на български журналисти колко посетители са разгледали изложбата и колко е приходът от билетите им? Подобен въпрос, зададен и от наша страна, не получи никакъв отговор. Но от вече споменатото прессъобщение може да се добие някаква представа за потенциалните печалби.

Като за начало нека кажем - цената на билета в "Лувъра" е 15 евро. Една от споменатите в прессъобщението изложби - "Poussin et Dieu" ("Пусен и Господ", представяща френския бароков художник Никола Пусен, живял от 1594 г. до 1665 г.), която е изложена приблизително в същия период - от март до юли 2015 г., е събрала 136 000 посетители. Имайки предвид, че по данни на мениджърите на "Лувъра" една трета от посетителите в музея се ползват от привилегията - безплатен достъп, то по груби изчисления приходите от "Пусен и Господ" за 45 300 посетители, платили билетче по 15 евро, са 679 500 евро. Дотук с изчисленията - все пак нека не забравяме, че Вежди Рашидов прогнозираше, че "Епопеята на тракийските царе..." ще бъде видяна от 4 млн. потенциални посетители! Факт е, че по предварителните му разчети от тези 4 млн. души 50% се очакваха да бъдат хора под 30-годишна възраст или ползващи се от безплатен вход. Но от останалите 2 млн. души можеха да се очакват минимум 5 млн. евро приходи! С тях Вежди Рашидов можеше да се опита да повтори успеха на колегата си от далечната 1974 година - поетът Павел Матев, който по онова време е председател на Комитета за изкуство и култура. Но не би. Вежди Рашидов изобщо не е предвиждал приходи за страната.

Доказателството? Още преди сключването на същинския договор между Министерството на културата и Музея "Лувъра", стъпвайки върху протокол-споразумение (от 31.01.2012 г.), писмо-споразумение (от 21.05.2014 г.) и споразумение (от 11.12.2014 г.) , на 15 декември 2014 г. е подписан протокол за 193 627 лева - "средства за компенсация”, които са били отпуснати на 17-е български музеи, предоставили свои артефакти за изложбата в "Лувъра". Те са били компенсирани за това, че техните съкровища е нямало да красят витрините им и да привличат български и чужди туристи в продължение на три месеца, а са щели да радват окото на "лувърските" гости. 

Въпросните 193 627 лева - отново пари на българския данъкоплатец - са били разпределени по следния начин:

1. Национален исторически музей – 27 050 лева за 114 експоната

2. Национален археологически институт с музей – БАН – 27 249 лева за 815 експоната

3. Регионален археологически музей – Пловдив – 58 456 лева за 318 експоната

4. Регионален исторически музей – Враца – 23 097 лева за 137 експоната

5. Регионален исторически музей – Варна – 3 165 лева за 41 експоната

6. Регионален исторически музей – Бургас – 2 495 лева за 2 експоната

7. Регионален исторически музей – Русе – 12 080 лева за 5 експоната

8. Регионален исторически музей – Шумен – 2 272 лева за 3 експоната

9. Регионален исторически музей – Хасково – 2 006 лева за 1 експоната

10. Регионален исторически музей – Ловеч – 6 068  лева за 23 експоната

11. Музей „Старинен Несебър” – 2 342 лева за 8 експоната

12. Музеен център „Созопол” – 2 445 лева за 27 експоната

13. Археологически музей – Септември – 2 120 лева за 31 експоната

14. Исторически музей – Казанлък – 16 285 лева за 94 експоната

15. Исторически музей – Исперих – 2 002 лева за 7 експоната

16. Исторически музей – Стрелча – 2 315 лева за 1 експонат

17. Исторически музей – Карнобат – 2 180 лева за 1 експонат

Ако някой се пита как е изчислено, че музеят в Исперих за 7 експоната трябва да вземе по-малко, отколкото музеят в Карнобат за един артефакт, обяснението е записано в протокола: Компенсациите се предоставят на музеите „предвид броя на експонатите, размера на застрахователната им стойност и взетото участие при организиране на изложбата „Епопея на тракийските царе”. Можем само да предполагаме какво точно се крие зад третия критерий... Вероятно, ако някой от директорите на музеите не е бил съгласен с политиката на "Лувъра" да не "споделя" приходите от билетите с основните "виновници" за изложбата, "участието" му в нея автоматично е било занижавано, а едновременно с това са били намалявани и компенсациите му. И докато на музеите, грубо казано, са били подхвърляни трохи, "Лувърът" е печелил милиони. А загадките продължават - българският данъкоплатец може само да гадае къде се е "стопила разликата" в сумите, обявявани от двамата министри на културата. Министър Велислав Минеков обяви, че страната ни е платила близо 700 000 лева за изложбата в "Лувъра", а Вежди Рашидов в публични изявления е споделял, че тя ни е струвала 250 000 лева. За "неизлизащите" в сметката 450 000 лева е можело да се направи още една "Епопея на тракийските царе", а към това - за реставрацията на наколенника, изобразяващ тракийската богиня, да не се просят пари от целокупния български народ.     

Facebook logo
Бъдете с нас и във